Logga in

Visa fullständig version : Hur funkar det med fettförbränning?

Papi
2004-10-06, 10:15
Är ganska ny på detta med träning och kost- och näringslära, så ha överseende med mina "dumma" frågor.
Att lågintensiv träning är fettförbrännande förstår jag.
Men så har jag också hört att styrketräning bränner fett och att förbränningen pågår långt efter att man tränat klart. Stämmer detta?
I lumpen minns jag att vi fick lära oss att fettförbränningen var som högst när man hade en puls på 125-130 ungefär (ganska slött tempo).
Kan nån förklara för mig hur det ligger till?

aliquis
2004-10-06, 11:32
Förbränningen är högre ju intensivare du kör, men andelen fett av den minskar. Fast styrketräningen ökar även din viloförbränning så totalt sett kanske du bränner mer fett även om du inte brände några mängder under själva passet.

stefannn
2004-10-06, 11:43
Är ganska ny på detta med träning och kost- och näringslära, så ha överseende med mina "dumma" frågor.
Att lågintensiv träning är fettförbrännande förstår jag.
Men så har jag också hört att styrketräning bränner fett och att förbränningen pågår långt efter att man tränat klart. Stämmer detta?
I lumpen minns jag att vi fick lära oss att fettförbränningen var som högst när man hade en puls på 125-130 ungefär (ganska slött tempo).
Kan nån förklara för mig hur det ligger till?

finns inga dumma frågor... självklart höjer du din energi förbrukning när du lägger på dig muskler... lågintensiv som du redan visste är ju det bästa för att bränna fett ... men 130 i puls är väl ganska högt??? i övrigt .. varför man ska träna lågintensivt beror ju på att vid hög belastning använder ju kroppen muskelglykogen istället för fett

Papi
2004-10-06, 12:17
Ok, så hur funkar viloförbränning?

Vi hade pulsmätare på oss när vi sprang och när de låg runt 125-130 så lunkade man fram, inte ens joggingtempo.

stefannn
2004-10-06, 12:24

Vi hade pulsmätare på oss när vi sprang och när de låg runt 125-130 så lunkade man fram, inte ens joggingtempo.
kan inte så mycket om kondition ... men trodde 130 i puls var relativt högt...
viloförbränning ... i tottala vila så är ju det enda du förbränner det som går till kroppens funktioner ..termogenesen(jag är ingen ordbok så det kanske blev fel) andning hjärta mm ... den föbrukningen ör inte så hög... men såfort du reser dig ur soffan börjar du j uförbruka

mystic[-_-]
2004-10-06, 12:28
130 var rätt högt? :S

Sputnik
2004-10-06, 12:35

En tumregel då det gäller att "få" en bra fettförbränning är att man skall ligga på 65-75% av sin maxpuls.

Använd denna formel för att räkna: 220-din ålder.

Exempel; du är 25 år, 220-25= 195 (din maxpuls). 195*0,75 (75%) = 146.
Vid aktivitet, cyckling, löpning osv. bör du alltså ha en puls runt 146 för att ligga på 75% av max. Om det stämmer till 100% tvekar jag på men se / använd det som en tumregel :)

stefannn
2004-10-06, 13:19
En tumregel då det gäller att "få" en bra fettförbränning är att man skall ligga på 65-75% av sin maxpuls.

Använd denna formel för att räkna: 220-din ålder.

Exempel; du är 25 år, 220-25= 195 (din maxpuls). 195*0,75 (75%) = 146.
Vid aktivitet, cyckling, löpning osv. bör du alltså ha en puls runt 146 för att ligga på 75% av max. Om det stämmer till 100% tvekar jag på men se / använd det som en tumregel :)

det där med åldern och maxpulsen lär ju variera lika mycket som favoritfärg?

Sverker
2004-10-06, 14:02
Vid 120 slag / minut så pratar du obehindrat.

Vid 140 slag så blir det en mening i taget.

Vid 160 slag pratar du nog inte alls :D

Kan vara bra att veta ifall man vill träna för att bränna fett.
Notera att siffrorna saknar all vetenskaplig anknytning.

stefannn
2004-10-06, 18:41
Vid 120 slag / minut så pratar du obehindrat.

Vid 140 slag så blir det en mening i taget.

Vid 160 slag pratar du nog inte alls :D

Kan vara bra att veta ifall man vill träna för att bränna fett.
Notera att siffrorna saknar all vetenskaplig anknytning.
och nog faan har man relativt hög puls om man bara kan ta en mening i taget??

hgus
2004-10-06, 21:34
Pulsintervallen varierar rätt mycket från person till person. Så att jämföra siffror är svårt.

En ovetenskaplig, men enligt min erfarenhet tillförlitlig metod, är att lyssna på andningen;

När du ökar tempot så att du börjar "höra" andningen eller bli lätt flåsig så övergår du från distansträning (eller fettförbränning) till konditionsträning. Ökar du ytterligare så ändras andningen när du når mjölksyratröskeln. Det är svårare att beskriva men för mig innebär det att jag går över och börjar ta två andetag per steg.

Det bästa är naturligtvis att göra ett test på var mjölksyratröskeln är, eller om man är masokist, maxpulsen och utgå från detta.

Dessutom varierar pulsintervallerna beroende på sport. Den är högre vid löpning än cykel och ännu lägre vid simning.