Visa fullständig version : Ang. Morgonen och insulinnivån.
AdrenalineRush
2004-10-05, 18:55
Vad händer om man inte äter frukost på morgonen? Blir det som en ända lång "morgonpromenad" fram tills man stoppar i sig nått då??
Vilka negativa effekter finns med att ha denna långa fastan på superlåga insulinvärden? Positivt måste väl ändå vara en jäkla fettförbränning om man ligger på ett kaloriminus.
Vad händer om man inte äter frukost på morgonen? Blir det som en ända lång "morgonpromenad" fram tills man stoppar i sig nått då??
Vilka negativa effekter finns med att ha denna långa fastan på superlåga insulinvärden? Positivt måste väl ändå vara en jäkla fettförbränning om man ligger på ett kaloriminus.
1. Ja
2. Ja hyffsad fettförbränning men ännu bättre muskelförbränning.
AdrenalineRush
2004-10-05, 20:02
2. Ja hyffsad fettförbränning men ännu bättre muskelförbränning.
Men kroppen använder väl bara fett och lagrat glykogen som energikälla vid lågintensivcardio, dvs. Om man går rundor och gör mindre ansträngande saker.
Thread hi-jack: Har det någon betydelse om man råkar vänta en timme eller mer efter uppvaknande till man käkar frukost?
Inget fysiskt ansträngande under väntetiden, utan om man t ex. sitter vid en dator i en timme innan man käkar.
AdrenalineRush>> Ja men om du inte har lagrat glykogen, nivåerna är ganska låga efter natten normalt (om vi pratar leverglykogen). Musklerna kan utnyttja sitt lagrade för sitt eget behov men resten av kroppen behöver också (kan också utnyttja muskelglykogen via en "specialväg").
Halldin>> Ingen jättestor betydelse precis, ungefär som om du skulle sova en timme längre. Annars kan du ju bara ta ett glas mjölk direkt du vaknat och sen vänta en timme med frukosten. Då bryter du ju katabolismen något.
Själv äter jag ofta inte frukost direkt jag vaknat eftersom jag inte har speciellt stor matlust nyvaken (morgontrött!).
Thread hi-jack: Har det någon betydelse om man råkar vänta en timme eller mer efter uppvaknande till man käkar frukost?
Inget fysiskt ansträngande under väntetiden, utan om man t ex. sitter vid en dator i en timme innan man käkar.
va kul att läsa om nån som kör som jag. Väntar ofat ca en timme med frukosten. sätter mej vid datorn. Tar en kaffe, tar en snus, o äter sedan frukost. Inte det bästa dock, men det funkar
AdrenalineRush
2004-10-06, 06:23
AdrenalineRush>> Ja men om du inte har lagrat glykogen, nivåerna är ganska låga efter natten normalt (om vi pratar leverglykogen). Musklerna kan utnyttja sitt lagrade för sitt eget behov men resten av kroppen behöver också (kan också utnyttja muskelglykogen via en "specialväg").
Då kan man säga att en för lång morgonpromenad innan frukost kan resultera till muskelförlust om den är för lång? Hur lång är det frågan om isf ??
King Grub
2004-10-06, 06:33
Då kan man säga att en för lång morgonpromenad innan frukost kan resultera till muskelförlust om den är för lång? Hur lång är det frågan om isf ??
90 minuter vet jag är en "säker" nivå. Längre än så kan i alla fall jag inte se några fördelar med. Då måste det vara bättre att öka tempot i stället eller se över kosten.
AdrenalineRush>> Eftersom en promenad har relativt låg intensitet så kommer inte speciellt mycket muskelprotein att förbrännas pga den. Se tiden som om du fastar, räkna tiden mellan sista kvällsmålet till första målet på morgonen. En timme hit eller dit gör ingen större skillnad men att vara vaken i flera timmar utan mat känns ju onödigt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.