Visa fullständig version : Protein 30min innan morgonpromenad.
Cupofcoffee
2004-10-04, 23:41
Paulun säget att en litet intag (ca 20g) av protein - cirka 30 minuter innan en morgonpromenad - är optimalt.
Har han rätt?
Normalt så vill man ha förträningsdrinken precis innan träningen, varför är det inte så med morgonpromenader?
LunaSpice
2004-10-04, 23:54
Därför att man under morgonpromenaderna vill ha så låga insulinnivåer som möjligt för att maximera fettförbränningen. Att dricka en vassledrink innan promenaden kommer leda till att proteinet oxideras och en stor del blir glukos = insulinutsöndring. Dvs. inget protein eller blodsockerhöjande substanser innan morgonpromenaden. En kopp svart kaffe (för att vakna till) och 4-5 dl vatten är ett betydligt bättre alternativ.
King Grub
2004-10-05, 06:30
Paulun säger inte så längre heller. Den texten är gammal.
OT
Däremot säger han fortfarande (nån kvällstidning för nån dag sen) 1. Att man bränner fett bra på morgonen beror på lågt blodsocker (det är väl de låga insulinnivåerna?) och 2. att intensiv träning på morgonen ska undvikas eftersom det bryter ner mycket muskler.
Är han trög eller vet han inte vad han snackar om vilket ju vore rätt anmärkningsvärt?
King Grub
2004-10-05, 08:52
I kvällstidningarna måste han ju skriva för de breda massorna. Låga insulinnivåer beror på lågt blodsocker, direkt eller indirekt. Intensiv träning före frukost kräver att man har koll på kosten, annars kan det mycket väl leda till muskelnedbrytning, och hur väl medelsvensson har koll på den är tveksamt.
Langster
2004-10-05, 09:27
Konstigt att blodsocker har blivit så lätt för den "breda massan" att förstå. Jag tycker att insulin är minst lika logiskt och dessutom i min mening nästan mer användbart att förstå.
Alla har upplevt lägre blodsocker. Det uppkommer ett par timmar efter vi senast åt och upplevs obehagligt. En av många signaler på att vi skall äta.
Varför är alla intresserade av vem som får litteraturpriset men få försöker förstå vad kemipristagaren fick priset för ?
Troligen för att alla kan läsa en bok. Är författaren sedan en romanförfattare eller skriver förståelig poesi så är det ännu lättare.
erikhudik
2004-10-05, 10:33
I kvällstidningarna måste han ju skriva för de breda massorna. Låga insulinnivåer beror på lågt blodsocker, direkt eller indirekt. Intensiv träning före frukost kräver att man har koll på kosten, annars kan det mycket väl leda till muskelnedbrytning, och hur väl medelsvensson har koll på den är tveksamt.
Vad är intensiv träning då?
Jag går 1h på löpband. 5km/h och 7,5% Incline.
Känns inte "intensivt" men klart man blir trött, kanske mest beroende på "tom mage"..
King Grub
2004-10-05, 13:03
Vad är intensiv träning då?
Jag går 1h på löpband. 5km/h och 7,5% Incline.
Känns inte "intensivt" men klart man blir trött, kanske mest beroende på "tom mage"..
Gång klassas inte som intensivt. Men observera att även intensiv cardio (t ex intervallträning) går utmärkt på fastande mage.
Sedan är det ju frågan om man är i så pass bra form när man precis stigit upp ur snarkofagen att man orkar köra ett intensivt intervallpass men det är en annan fråga antar jag.
Dock känns det inte så hälsosamt att ge järnet när kroppen precis legat i vila en längre tid. Det är nog viktigt att man värmer upp ordentligt och under relativt lång tid för att få igång kroppen. Själv skulle jag aldrig göra något som får upp min puls i över 80% av max före det att jag varit vaken i minst 3-4 timmar och ätit minst två mål mat.
Promenader eller lugn jogging däremot går bra för mig!
userfriendly
2004-10-07, 15:28
tycker det är ett jävla tjat om att man ska äta protein innan. Ingen verkar ju veta vad som faktiskt är sant... jag kör med protein o kaffe.. det verkar fungera. Sen så tar det väl ungefär 50 promenader innan ett kilo e borta? (dvs FEMTIO dagar) :whipped:
På vilket sätt menar du att man måste ha koll på kosten om man tränar intensivt före frukost? Att det annars innebär muskelnedbrytning.
På vilket sätt menar du att man måste ha koll på kosten om man tränar intensivt före frukost? Att det annars innebär muskelnedbrytning.
jag tror han menar just det han säger. Att man ser till att kontinuerligt få i sig alla näringsämnen (protein,kolhydrater,fett) samt vitaminer och mineraler. Kvällen innan bör man så sent som möjligt äta ett rejält mål mat som även innehåller en del kolisar. Sedan skall man direkt efter passet ta vassle+dextropur och därefter äta en vanlig frukost.
King Grub
2004-10-07, 16:27
Ja? Är det konstigt? :) Att man inte kan utföra intensiv arbete fastande och förvänta sig resultat, åt något håll, om man inte "har koll på kosten" och ser till att kroppen får vad den behöver?
Jakobbus
2004-10-07, 16:29
Sen så tar det väl ungefär 50 promenader innan ett kilo e borta? (dvs FEMTIO dagar) :whipped:
Hmmm... beror ju på hur mycke du stoppar i dig.....
Mangs: Mmm, men äter man jätterejält innan man sover så tränar man ju inte på lika fastande mage sen på morgonen som man kunde göra, så då blir det ju som motsägelsefullt.
Låga blodsockervärden leder till en viss nedbrytning av muskler, om man sedan tränar på det ökar ju energibehovet och därmed borde ju muskelnedbrytningen i energisyfte öka också kan man tycka.
EDIT: Grub, va inte svår nu :)
King Grub
2004-10-07, 16:36
Jag menar naturligtvis koll på kosten totalt, som en helhet, under dygnet, inte att man måste hälla i sig 100 gram samma minut som man är klar. :D
Ja jo jag förstår väl iofs det men under en isolerad tidsperiod då du tränar och ligger på ett visst blodsocker borde muskelnedbrytningen bli densamma även om du är nogrann de andra timmarna som ligger utanför den tidsramen som påverkar den träning. Däremot kan man ju kompensera det under dygnets övriga timmar...
Jag vill slå ett slag för glutamin innan morgonpromenaden.
Om man inte äter ngt annat än glutamin får man inten insulinutsöndring.
Glutaminet används istället för muskelprotein som energi.
Alltså bränner man maximalt med fett och inga muskler. :)
(lite enkelt...)
Glutamin ger insulinutsöndring, hur stor mängd och hur betydelsefullt på morgonen vet jag dock inte. Men om glutaminet används som energi kommer du istället förbränna mindre fett, du ökar ju ditt energiintag med glutaminintaget.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.