Visa fullständig version : Hur mycket vatten bör man dricka per dag?
Bör man dricka lika mycket under deff som under bulk?
LunaSpice
2004-10-04, 21:22
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=7444
http://www.vattentornet.se/vattenkalkylator.aspx :D
Silencer
2012-12-06, 15:01
Man ska dricka så man aldrig är törstig. När man är törstig är man redan lite uttorkad. Jag brukar sikta på fem genomskinliga piss om dagen.
Reaper123
2012-12-06, 15:05
skönaste bumpen ever, 8h gammal tråd! :D
Den där kalkylatorn var ju faktiskt lite intressant. Men tänker mer likt Silcencer gällande vattenintaget!
Du menar 8 år, Reaper.
Själv går jag mest på känsla och urinens färg. Saltintaget är viktigt det också. Efter ett långt konditionspass kan jag få krampkänslor p.ga. saltbrist. Då gäller det att tillföra salt och inte bara vätska.
Reaper123
2012-12-06, 15:29
Du menar 8 år, Reaper.
Själv går jag mest på känsla och urinens färg. Saltintaget är viktigt det också. Efter ett långt konditionspass kan jag få krampkänslor p.ga. saltbrist. Då gäller det att tillföra salt och inte bara vätska.Haha wtf, vilken härlig felskrivning av mig :em: *tack för rättelsen*
Edit: Det där med saltet är faktiskt väldigt bra att tänka på, för jag själv brukar omedvetet undvika salt i största möjliga mån vid matlagningen (antar jag läst för mycket rubriker på aftonhoran). Så brukar salta maten lite extra på träningsdagarna när jag vet att jag troligen "lakat ur" mig pga högt vätskeintag!
Man ska dricka så man aldrig är törstig. När man är törstig är man redan lite uttorkad. Jag brukar sikta på fem genomskinliga piss om dagen.
Det stämmer väl inte riktigt? Har för mig att törsten är en rätt bra signal att gå på, verkar bara onödigt att sitta och dricka vatten hela tiden när man inte är törstig.
Silencer
2012-12-06, 17:47
Det stämmer väl inte riktigt? Har för mig att törsten är en rätt bra signal att gå på, verkar bara onödigt att sitta och dricka vatten hela tiden när man inte är törstig.
Inte hela tiden, så klart. Men är man törstig är man redan lätt uttorkad.
Jag har jämfört prestationen på gymmet vid morgonträning med eller utan en liter vatten före träningen. Påtaglig skillnad i styrka märkte jag när jag drack en liter 30 min före träningen.
exevision
2012-12-06, 18:23
Jag har jämfört prestationen på gymmet vid morgonträning med eller utan en liter vatten före träningen. Påtaglig skillnad i styrka märkte jag när jag drack en liter 30 min före träningen.
Och jag som har minskat mitt vattenintag före morgonträning just för att inte behöva bli så pinknödig mitt i passet!
Jag kör på modellen att om mitt kiss är för gult dricker jag mer!
Intressant, men jämför du då att gå och träna utan att ha druckit något alls efter uppvaknande mot att träna efter att ha druckit den där litern?
Jag själv brukar ofta vara lite törstig när jag vaknar så då tar jag lite vatten, sen dricker man en mugg kaffe och får i sig vätska den vägen, osv.
JohnVoid
2012-12-06, 21:55
Min käre far som cyklar väldigt mycket lärde mig någon gång att, som Silencer sa, om man är törstig är man redan lätt uttorkad. När jag själv cyklar/jobbar/whatever brukar jag dricka så fort vatten kommer in i tankebanorna, finns en anledning till att jag börjar tänka på det - tänker jag.
Mvh
John
sumialic
2012-12-06, 23:18
Håller med! Prestationen på gymmet blir definitivt lidande om man druckit för lite innan. Vad för lite är är däremot svårare att säga.
Eddie Vedder
2012-12-07, 21:37
När man är törstig är man redan lite uttorkad.
Nej det där är en myt. Törst är den bästa indikatorn på att man behöver dricka men inte på uttorkning. Att vara törstig är lika ofarligt som att vara hungrig.
aldrig tänkt på att dricka annat än när jag känner för det... bästa pwo=1liter vatten alltså? :D
Själv dricker jag när jag är törstig. Slarvar jag med det så märker jag konsekvenserna. Men har aldrig haft någon nytta av att dricka när jag inte är törstig.
Visserligen kan vätskebalansen bli konstig om jag får i mig för lite salt. Då kissar jag förmodligen ut för mycket vätska, försöker kompensera med mer vätska (pga törst), men det hjälper inte (blir bara en massa frekventa tömningar hela dagen och även lite huvudvärk och seghet) förrän saltbalansen återställls.
Omvänt om jag får i mig mycket salt (mycket chips, kebab och liknande) så ökar bara törsten och det brukar aldrig vara några problem att hålla vätskebalansen då.
Så för min del hellre lite extra salt i kosten än för lite.
Nej det där är en myt. Törst är den bästa indikatorn på att man behöver dricka men inte på uttorkning. Att vara törstig är lika ofarligt som att vara hungrig.
Du vet att jag är trög Eddie:d
När jag pluggade på 1980-tlet fick jag lära mig att det vara kemoreceptorer och tryckreceptorer i de stora blodkärlen som reagerade på minskad blodvolym och ökad salthalthalt i blodet när man svettades. Detta utlöser törst och vi vill dricka när vi svettas mycket. Tyvärr är detta systemet med receptorer långsamt vilket skulle betyda att blodvolymen minskade för mycket innan vi blir törstiga.
Rätt eller fel när man spurtar på upploppet i Mora om Vasaloppsssegern ?
För dem som kommer in när på kvällen kanske det inte är lika viktigt. Vad vet jag.
Eddie Vedder
2012-12-08, 12:11
Du vet att jag är trög Eddie:d
När jag pluggade på 1980-tlet fick jag lära mig att det vara kemoreceptorer och tryckreceptorer i de stora blodkärlen som reagerade på minskad blodvolym och ökad salthalthalt i blodet när man svettades. Detta utlöser törst och vi vill dricka när vi svettas mycket. Tyvärr är detta systemet med receptorer långsamt vilket skulle betyda att blodvolymen minskade för mycket innan vi blir törstiga.
Rätt eller fel när man spurtar på upploppet i Mora om Vasaloppsssegern ?
För dem som kommer in när på kvällen kanske det inte är lika viktigt. Vad vet jag.
Jag säger inte att förklaringen är fel men idén om att man måste dricka utan törst för att "möta törsten" är en överdrift. Och det är som sagt lika överdrivet som oron över att gå hungrig ett tag.
Pratade internt med de som håller hjärnkoll på det senaste inom prestation på elitnivå.
Sanningen ligger någonstans i mitten, mycket nära vad Eddie skriver:d.
Törst fungerar bra som signal. Problemet är att man kanske inte har vätska precis där, när man blir törstig.
Finns fördelar att ha en plan på att dricka regelbundet och inte stå utan när törsten kommer. Ännu värre, just då inte kunna dricka för att någon rycker loss i tätgruppen.
Talade igår med en äldre (+65) fd militär om detta. Han hade enligt läkarna fått sina njurstenar pga för lite vatten i samband med träning. Vi talar här dock om en gubbe som sprang eller åkte skidor 2mil för att mitt på dagen spela hockey och sen på kvällen köra innebanndy tex. En som tränar extremt mycket kondition mao.
Jag dricker ordentligt före, under och efter träning för att vara på den säkra sidan. I övrigt efter "törstigheten".
Något som en kompis nämnde var att dom som tränar på gym med bra air condition (tror inte vi har någon där jag tränar) bör vara extra uppmärksamma då sådan luft är väldigt torr vilket hjälper till att torka ur kroppen... kan detta stämma?
Donkey Kong
2012-12-11, 14:18
Brasklapp här försöker minnas mina gamla lumparkunskaper, fyll gärna på / ändra de som vet bättre. :)
Även jag har fått lära mig att fylla vatten ständigt, lite i små omgångar. Urinen skall vara klar, inte te eller juicefärgad (då ligger man risigt till).
Men å andra sidan, skall man ej dricka för mycket. Den gamla rekommendationen på 5 liter per dygn var kraftigt överdriven. Runt 2 är mer rimligt. Njurarna blir inte bättre av att överarbetas ständigt.
Men glöm inte att även all mat innehåller vätska, vilket gör, ingen mat, mer vatten behövs. Samt "diuretika" som te, kaffe, alkohol ger negativ vätskeffekt då det ökar "kisseriet".
1% (av kroppsvikten som i sin tur är 60% vatten?) omärkbarvätskeförlust
mellan 2 och 5 här kommer törstsignalerna, lite för sent för att det skall funka att fylla på då de kommer
5% Kraftig törst, uttorkning, 10% funktionsnedsättning
10% Funktionsnedsättning fysiskt och mentalt 50%
20% Medvetslöshet - död
Donkey Kong
2012-12-11, 14:23
Mera brasklapp:)
Angående luftfuktigheten, den spelar stor roll. I ökenklimat och vinterklimat (med extremt torr luft i båda fallen) så blir vätskeförlusten från lungornas utandningsluft kraftig.
Eddie Vedder
2012-12-11, 20:22
mellan 2 och 5 här kommer törstsignalerna, lite för sent för att det skall funka att fylla på då de kommer
Det stämmer som sagt inte. Ett av många inlägg om vätskerekommendationer och myter: http://traningslara.se/vatskeintag-vid-traning-del-i-introduktion/
En intressant studie. http://traningslara.se/angaende-vatskeintag-vid-traning-en-ny-studie/
Samt "diuretika" som te, kaffe, alkohol ger negativ vätskeffekt då det ökar "kisseriet".
Du går plus i vätskebalansen på att dricka kaffe och te.
Klart att man ska se till att få i sig tillräckligt med vätska, men man får tänka på att all mat som vi äter innehåller mer eller mindre vätska.
Att dricka för mycket för ingenting positivt med sig, det överbelastar bara njurarna. Och för mycket vätska på samma gång kan vara direkt farligt eller tom dödligt. :D
ingen slutsats av all argument i tråden? typ si o så mycket vatten ska man max dricka per dag?
StarkaUlf
2013-01-16, 22:34
ingen slutsats av all argument i tråden? typ si o så mycket vatten ska man max dricka per dag?
Drick när du är törstig.
Jag kör på modellen att om mitt kiss är för gult dricker jag mer!
Pga din avatar fick jag för mig att du drack ditt eget kiss i sann Bear Grylls-anda.
Drick när du är törstig.
+1. Samt om man inte har några symtom på vätskebrist. Märker man av t ex huvudvärk regelbudnet och lyckas bota detta genom att dricka en halv liter extra om dagen, även om man inte var törstig för den mängden. Då kanske det kan vara berättigat att dricka mer.
Men så ska det inte fungera. Kroppen ska kunna reglera ens törst så man inte ska behöva tänka på det.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.