Visa fullständig version : Helt galen omväxling?
Blivit trött på mina mandlar/hasselnötter och makrill till kvällsmålet nu efter ca ½ år av det :P
Så jag tänkte variera med drygt ½-1dl jordnötter istället.
Omega 3 fetterna försvinner ju tyvärr, men förutom det, hur är fettet i rostade köpte jordnötter? Mycket mättade fetter sedan rostningen som gör de till ett mycket sämre alternativ än de andra nötterna/makrillen?
Att ta bort makrillen är nog inte det bästa av alternativ. Jordnötternas protein är inte fullvärdigt och är således i behov av att kompletteras av annan proteinkälla.
Huruvida fettet i rostade nötter är bättre eller sämre kan jag inte svara på. Vet inte hur rostning går till. Har dock svårt att tro att de skulle översvämmas av mättade fetter, det tjänar väl ingen på?
Så jag tänkte variera med drygt ½-1dl jordnötter istället.
Omega 3 fetterna försvinner ju tyvärr, men förutom det, hur är fettet i rostade köpte jordnötter? Mycket mättade fetter sedan rostningen som gör de till ett mycket sämre alternativ än de andra nötterna/makrillen?
Andelen mättat fett i jordnötter är ca 12 - 15 %. Det förändras inte pga rostningen och är bara lite över andra nötter som mandel ( ca 10 % mättat )
Tvärtom så rostar man nötter för att öka hållbarheten på fettet. Risken att fettet i nöten skall härskna är mycket mindre i en rostad nöt än i en rå nöt.
Jo, att ja msåte komplettera jordnötternas protein har jag läst någon annanstans också. Då e frågan om ca 30g mjukost och 2 skinkbitar på en macka +125g yoghurt kan vara tillräckligt för de ändamålet?
Tackar för den infon Sverker, precis vad ja ville veta.
Sverker: Hur är det egentligen med mitt "jordnötssmör" och liknande, om jag mixar sönder nötterna och har de i en plastbytta 1-2 veckor (mestadels i kylskåp), blir det på något sätt ohälsosamt pga luftens syre?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.