Visa fullständig version : kass mage pga kost?
kal_erixon
2004-10-04, 18:13
jag har haft skitrisig mage jävligt länge nu, vet fan inte när jag sist sket ordentligt bra =/ kan detta bero på kosten? jag har slutat med mjölk och det verkar inte vara det. men sen har jag märkt (inbillat) att det blir värre när jag dricker mycket protein och kreatin. kan detta stämma eller spelar min hjärna mig ett spratt?
ska gå till läkare imorgon men tänkte höra med er också eftersom jag vet att de finns mycket kompetenta träningsfreaks här :smokin:
ivandrago
2004-10-04, 18:15
Återkom gärna med vad läkaren säger.. Har själv nästan alltid kass mage och inget verkar hjälpa. Gissar på att det har med proteinintaget att göra eftersom jag inte har några problem under viloveckor då jag äter mer "normalt".
Hur är det med fiberintaget?
kal_erixon
2004-10-04, 18:25
jag tror inte de är några större fel på det, äter gröt varje morgon och sallad till maten och ganska mycket hårdbröd
smedberg
2004-10-04, 19:25
bildar inte knäckebrö hårda "bollar" i magen?
Cupofcoffee
2004-10-04, 19:34
Tar du multivitamin? De jag har testat hittils (ACO Vitamineral samt Noname Multivitamin) har fullständigt kört min mage i botten. ACO gör verkligen ont, medan multivitaminen är mer varierad och ger magont samtidigt som schitzzspritze. :D
Jag får riktigt usel matsmältning av proteintillskott som vassle och vassle/kassein. Magen sväller bokstavligen upp som en boll. Däremot inte av mejeriprodukter. Har slutat med vassleprotein nu och skillnaden är som natt och dag. Testa att utesluta en grej i taget och se om du märker skillnad.
kal_erixon
2004-10-04, 21:23
cupotcoffe om du menar vitamintabletter så nja, ibland när jag känner mig sjuk, då åker det ner en näve...ganska hög överdosering vid dessa tillfällen :) men har inte märkt att de skulle bli bättre eller sämre av något särskilt, att va bra i magen är snarare ett undantag.
j hells jo jag borde utesluta prottepulvret men jag vet vad ja ska gö då :/ har ganska svårt att hålla mattider och bra mat hela tiden och de blir lite dåligt ibland, iaf sent. så jag tror jag behöver tillskotten :P
men ska som sagt till sjuksyrran imorrn och höra me henne
bildar inte knäckebrö hårda "bollar" i magen?
Bollar? Släpp ned en skiva Husmans i HCL med pH 2 får du se hur mycket som blir kvar ...
Bollar? Släpp ned en skiva Husmans i HCL med pH 2 får du se hur mycket som blir kvar ...
lol :D
Värm till 37° och rör om.
kal_erixon
2004-10-05, 08:35
var till sjuksayster nu på morgonen och hon kände och klämde lite men kom inte fram till någonting, jag äter inte särskilt fiberfattigt och jag är inte uppsvälld eller har ont någonstans. så jag skulle gå till vårdcentralen sa han. typ ta avföringsprov och grejjer.
fan tror inte jag pallar skita i en låda :P
hon trodde att proteinintaget spelade roll men de kan inte vara avgörande eftersom jag hade besvär redan innan jag började med proteintillskotten.
ceflower
2004-10-05, 08:38
Själv har jag fått lite smådär småkass mage av vassle, är väl inte jättehemkst men lite irriterande. Tror iaf det är vasslet, det började typ 2 dagar efter att jag började ta vassle. Men vafan, vill man bli fin får man lida pin. (ja, ordspråk är löjliga men jag kunde inte låta bli)
Jag har alltid haft riktigt risig mage.
Men sedan jag började dra ner på mättade fetter och äter regelbundet och "riktig" mat så har allt blivit bättre! Med riktig mat så menar jag, ris, pasta eller potatis, en bra proteinkälla och frönsaker till varje måltid.
En rejäl frukost har oxå hjälpt till ganska bra.
Jag äter alltid mellanmål bestående av grovt bröd och en kesella med funlight.
Skräpmaten har jag i princip lagt ner.
Det gör ju inte bara magen glad, en av bieffekterna är att man håller sig i rätt bra form med. :thumbup:
Men du, en näve vitamintabletter kan inte vara nyttigt på samma gång.
jag har haft skitrisig mage jävligt länge nu, vet fan inte när jag sist sket ordentligt bra =/ kan detta bero på kosten? jag har slutat med mjölk och det verkar inte vara det. men sen har jag märkt (inbillat) att det blir värre när jag dricker mycket protein och kreatin. kan detta stämma eller spelar min hjärna mig ett spratt?
ska gå till läkare imorgon men tänkte höra med er också eftersom jag vet att de finns mycket kompetenta träningsfreaks här :smokin:
Både protein och kreatin "kräver" väl att du intar extra vätska. Hur mycket dricker du om dagarna?
testa inte nämna proteintillskottet för läkaren. För du kan ge dej fan på att han kommer säga: "sluta med det och ät mat så blir allt bra"
Istället för att leta efter den riktiga orsaken.
Själv var jag också hos läkarn idag, kom hem fullastad med pencilin och rinexin! så det dröjver väl innan vi kan köra nåt pass igen :insane:
Ingen träning, ingen alkohol, inget som är roligt!
hjälper inte det här kan jag lika gärna hoppa :(
Har många vänner som blir dåliga i magen av kreatin! Testa om det blir bättre när du inte äter kreatinet! :thumbup:
The_RobRoy
2004-10-05, 11:30
var till sjuksayster nu på morgonen och hon kände och klämde lite men kom inte fram till någonting, jag äter inte särskilt fiberfattigt och jag är inte uppsvälld eller har ont någonstans. så jag skulle gå till vårdcentralen sa han. typ ta avföringsprov och grejjer.
fan tror inte jag pallar skita i en låda :P
hon trodde att proteinintaget spelade roll men de kan inte vara avgörande eftersom jag hade besvär redan innan jag började med proteintillskotten.
pallar inte o skita i en låda?, tänk på den stackars saten som ska analysera din skit da :smash:
kal_erixon
2004-10-05, 18:23
när det gäller tillskotten så förvärrar dom säkert lite men de är ju knappast det som är orsaken, har varit så här långt innan jag börja med tillskotten, så gnäller läkaren på det så har han ju iaf inte hittat orsaken.
när de gäller han som ska analysera min skit så lär ja få onda blickar på stan :notme:
Testa med 1 tsk loppfrön/psylliumfrön (ljusa) till frukost, lunch. middag och kvällsmålet. Det fungerar skitfint för mig.
Kreatine gjorde mig ruskigt dålig i magen. Men sen testade jag att ta det i samband med en vanlig måltid och då blev det genast bättre.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.