handdator

Visa fullständig version : Dåligt att äta snabbt?

Zozza
2004-10-04, 14:55
Hittar ingen tråd om det nu, vet att jag såg en för ett tag sen =/

Finns det något negativt med att äta maten snabbt, tar man inte upp näringsämnena lika bra?

King Grub
2004-10-04, 15:18
Jo, du tar upp näringen lika bra. Problemet kan vara, om du inte har koll på hur mycket du äter, att du helt enkelt äter för mycket, eftersom mättnadskänslorna inte hinner med, innan du kanske har proppat i dig 500 kcal för mycket. Gör man det för ofta leder det till övervikt. Gäller förmodligen inte idrottsmän- och kvinnor som har koll på hur mycket de stoppar i sig på ett ungefär, men ett stort problem för stressade medelsvensson som sveper ett par Big Mac och en stor pommes på 5 minuter.

Zakath
2004-10-04, 15:20
Jo, du tar upp näringen lika bra. Problemet kan vara, om du inte har koll på hur mycket du äter, att du helt enkelt äter för mycket, eftersom mättnadskänslorna inte hinner med, innan du kanske har proppat i dig 500 kcal för mycket. Gör man det för ofta leder det till övervikt. Gäller förmodligen inte idrottsmän- och kvinnor som har koll på hur mycket de stoppar i sig på ett ungefär, men ett stort problem för stressade medelsvensson som sveper ett par Big Mac och en stor pommes på 5 minuter.

Är det svårare för magen att bearbeta mat som man inte tuggat särskilt bra? Hur är det med nötter och sånt, dem är ju alltid små hårda bitar hur mycket man än tuggar, hur bryter magen ner något sånt?

Ledsen om jag är lite OT...

King Grub
2004-10-04, 15:24
Är det svårare för magen att bearbeta mat som man inte tuggat särskilt bra? Hur är det med nötter och sånt, dem är ju alltid små hårda bitar hur mycket man än tuggar, hur bryter magen ner något sånt?

Ledsen om jag är lite OT...

Ja, sväljer du saker och ting hela, utan att tugga dem, kommer du att tillgodogöra dig näringsämnena sämre och en del att hamna i toaletten. Ät en burk majs utan att tugga majsen, och titta i toaletten dagen efter. Corndogs. :D

Tolkia
2004-10-04, 15:26
Det mesta lär väl brytas med åtminstone delvis om man lägger det i HCL konc ... men som svar på frågan om det är svårare för magen att bearbeta mat som inte tuggats ordentligt ställer jag följande motfråga: Om du vill mala sönder nötter och kan välja mellan att krossa dem mellan kvarnstenar av ben och att krama dem i handen, vilket sätt väljer du då? Och då är du ju betydligt starkare i handen än i magsäcken, som ju mest är att likna vid en mjuk "muskelpåse" ... Anledningen till att det är bra att maten mosas sönder är att kontaktytan mellan maten och diverse matsmältnngsvätskor och -enzymer ju blir större ju större yta maten har, och många små bitar har ju större yta i förhållande till massan än en enda stor.

Edit: Seeeen!

aliquis
2004-10-04, 15:27
möjligtvis om det är ett livsmedel som måste bli finfördelat och du inte tuggar det tillräckligt, (plus att nerbrytningen av stärkelse startar i munnen osv). Men nej, framförallt om det bara rör sig om "stor mängd på kort tid" och inte hade något med just tuggandet att göra, jag tror inte det gör så stor skillnad.

(nötter och frön lär du ju dock behöva tugga på en del)

Zakath
2004-10-04, 15:30
Ja, sväljer du saker och ting hela, utan att tugga dem, kommer du att tillgodogöra dig näringsämnena sämre och en del att hamna i toaletten. Ät en burk majs utan att tugga majsen, och titta i toaletten dagen efter. Corndogs. :D

Och i ungefär hur stor grad är det rekommenderligt att tugga maten? När man INTE har all tid i världen självklart..

Tolkia, men nötter hinner alltså brytas ner innan man skiter ut dem bara man tuggar dem hyfsat ordentligt? Eller blir det så att bara "ytan" på nötbitarna bryts ner av magsaften?

bubbleman
2004-10-04, 15:30
Intressant...jag måste börja äta långsammare för jag blir aldrig mätt... Såvida jag inte äter 2-3 pizzor då:/

Cilia
2004-10-04, 18:03
undrar hur många medelsvenssons som klarar av att trycka i sig ett par Bic Mac och pommes på 5 min?
Det är inte illla det och kräver någon form av respekt, vet inte vilken men .........

Zonyk83
2004-10-04, 18:26

Har du testat detta sjuka experiment eller? :smash:

King Grub
2004-10-04, 18:27
Har du testat detta sjuka experiment eller? :smash:

Det skulle du också fått göra som praktiskt experiment om du läst Klinisk Nutrition. ;)

Sverker
2004-10-04, 20:06
Ingen annan som bytt blöja på sitt barn ?

Majs går rakt igenom :D

Sverker
2004-10-04, 20:07
Linfrön går också rakt igenom. Det vet de som vårdat gamla.

Yankeee
2004-10-04, 20:19
Tur att jag dricker en MRP medans jag läser denna tråden, och inget annat så att en massa hemska bilder skulle ploppa upp (ploppa, passande ord) :MrT:

King Grub
2004-10-04, 20:31
Linfrön går också rakt igenom. Det vet de som vårdat gamla.

Loppfrön också! Och dessa små gynnare har dessutom fördelen (?) att de ökar storleken på avföringen. Så lite som 18 gram psylliumfrö per dag fördubblad mängden avföring. :D

Digestibility and bulking effect of ispaghula husks in healthy humans, GUT 35(10):1747-1752 (1994)

Officer
2004-10-04, 20:38
Det är helt sjukt vad Grub är intresserad av Bajs ;)

King Grub
2004-10-04, 20:45
Det är helt sjukt vad Grub är intresserad av Bajs ;)

http://w1.250.telia.com/~u25006333/Banansidan/happy.gif

Zonyk83
2004-10-04, 21:36
Det skulle du också fått göra som praktiskt experiment om du läst Klinisk Nutrition. ;)

Hehe yeah well, kan inte påstå att jag blev avis nu :D

bubbleman
2004-10-04, 21:37
Det värsta är inte att king grub använder sådana bilder utan att han också ritar de själv :D

Tolkia
2004-10-04, 21:56
Hehe yeah well, kan inte påstå att jag blev avis nu :D
Åja, verkar enklare än den klassiska diureslabben dock (jämförelse av olika vätskors effekt på urinproduktion och -utsöndring); de behövde ju bara skita och kolla EN gång ... :D För att inte tala om hur äckligt det är att dricka en liter koksaltlösning ...

Zakath: Jag vet faktiskt inte i hur stor utsträckning magen kan bearbeta otuggade nötter, men om majs, som Grub säger, går rakt igenom, lär nog nötterna göra det i rätt stor utsträckning också (nötter är ju ganska mycket hårdare än konserverad majs). För övrigt undrar jag hur någon någonsin kan ha så bråttom att man måste svälja nötter hela ...?

LunaSpice
2004-10-04, 21:58
Dricker man NaCl i rent studiesyfte eller bara för att prova? Kontrastlösningarna så patienterna får innan kontraströntgen smakar inte mumma heller. :D

Tolkia
2004-10-04, 22:05
Dricker man NaCl i rent studiesyfte eller bara för att prova?

Ja, inte var det för att jag verkligen ville veta hur det smakade ... faktum är att det smakar betydligt värre än man tror; de första klunkarna är en baggis, men hjälp vad det kväljer en innan man nått botten. Nå, jag hade det ändå lättare än han som fick häva 1 liter kaffe ...

Kontrastlösningarna så patienterna får innan kontraströntgen smakar inte mumma heller. :D
Urk; har i och för sig inte provat själv, men följt med tillräckligt många patienter till röntgen för att hoppas att jag aldrig skall behöva göra det i framtiden heller. Väntrummet på röntgen är avgjort ingen munter plats ... :D

Sverker
2004-10-05, 07:41
Ett klassiskt exempel på hur man skall få någon att kräkas ( t e x när denne ätit något olämpligt ) är att ge denne varm, mättad koksaltlösning. Får även den mest tålige att kräkas.