handdator

Visa fullständig version : Vad bör hon få i sig efter maran?

Slartibartfast
2004-10-04, 13:25
Jag brukar tjata på min tjej att hon äter för lite efter att hon varit ute och kutat. Hon brukar köra pass på en knapp mil tre gånger i veckan. Vad bör hon få i sig efter det? Jag har tjatat att hon borde börja med malto och vassle, men det går inte hem riktigt.

Hon sprang sitt första maraton för några veckor sedan och efter det loppet åt hon INGET för att återhämta sig. Hon känner sig ännu svag efter det och har som bäst en vilovecka för att ta igen sig. Hur mycket bör man få i sig efter en sån massiv ansträngning?

King Grub
2004-10-04, 13:39
Så mycket som möjligt.

Mycket mer än du äter efter ett styrkepass.

http://www.pfitzinger.com/labreports/marathonrecovery1.shtml

Att inte äta efter en sådan ansträngning kan vara farligt. Riktigt, riktigt farligt!

morbror_sven
2004-10-04, 13:41
Jag brukar tjata på min tjej att hon äter för lite efter att hon varit ute och kutat. Hon brukar köra pass på en knapp mil tre gånger i veckan. Vad bör hon få i sig efter det? Jag har tjatat att hon borde börja med malto och vassle, men det går inte hem riktigt.

Hon sprang sitt första maraton för några veckor sedan och efter det loppet åt hon INGET för att återhämta sig. Hon känner sig ännu svag efter det och har som bäst en vilovecka för att ta igen sig. Hur mycket bör man få i sig efter en sån massiv ansträngning?
Jag tycker att det du har föreslagit låter bra. Berätta att kroppen inte lagrar in fett efter träningspassen och att musklerna behöver återhämtning.

Slartibartfast
2004-10-04, 13:51
Så mycket som möjligt.

Mycket mer än du äter efter ett styrkepass.

http://www.pfitzinger.com/labreports/marathonrecovery1.shtml

Att inte äta efter en sådan ansträngning kan vara farligt. Riktigt, riktigt farligt!

Tack för det! Jag vidarebefodrar informationen.

stridis
2004-10-04, 14:36
Hon läser ju på forumet (lr har jag tagit missupfattat?) så borde det inte gått hem tidigare?

Slartibartfast
2004-10-04, 14:49
Hon läser ju på forumet (lr har jag tagit missupfattat?) så borde det inte gått hem tidigare?

Jo, hon är halvaktiv på forumet. Hon tycker bara att det inte är någon större skillnad på om man äter ordentligt efter ansträngning eller inte. Hon är ju inte direkt optimal i andra avseenden heller, så jag antar att hon tycker det är en onödig detalj.