Logga in

Visa fullständig version : muskelförlust vid träningsuppehåll??

morbror_sven
2004-10-03, 13:33
Eftersom jag har dragit på mig en axelskada kommer jag att tvingas göra ett träningsuppehåll på minst 1-2veckor.
Min fråga är, kommer jag att tappa muskler under denna period?
Om jag ligger på kaloriplus och förser mig med fullvärdigt protein minst var tredje timme.

King Grub
2004-10-03, 13:34
Inte det allra minsta. Muskelmassan börjar garanterat inte minska signifikant förrän efter två veckors tid, vid någorlunda normalt liv i övrigt. Lägg dig inte blickstilla i sängen bara.

Kaloriplus gör dig bara fet och hjälper inte till att bevara muskelmassa. Att överäta i soffan varken bygger eller behåller muskelmassa.

morbror_sven
2004-10-03, 13:41
Inte det allra minsta. Muskelmassan börjar garanterat inte minska signifikant förrän efter två veckors tid, vid någorlunda normalt liv i övrigt. Lägg dig inte blickstilla i sängen bara.

Kaloriplus gör dig bara fet och hjälper inte till att bevara muskelmassa. Att överäta i soffan varken bygger eller behåller muskelmassa.
med kaloriplus menar jag 100-200+. Att "banta" vore väl ganska nedbrytande, och att ligga på +-0 vore väl nästintill omöjligt?

King Grub
2004-10-03, 13:52
En säkerhetsmarginal skadar väl inte, om du är beredd att lägga på dig ett par gram späck under tiden du "vilar".

morbror_sven
2004-10-03, 14:48
En säkerhetsmarginal skadar väl inte, om du är beredd att lägga på dig ett par gram späck under tiden du "vilar".
Jag lägger hellre på mig ett par gram fett än tappar ett par gram muskler...

TommyBoy
2004-10-04, 22:20
Det tar minst 14 dagar innan muskeln tappar i styrka och storlek. Först tappar man vatten bundet i muskeln men detta rättar till sig efter första träningspasset igen.
Först efter ett par månaders uppehåll börjar man tappa signifikant med massa. Det är ingen större fara på taket där heller. Eftersom kroppen har ett "muskelminne" återfår man snabbt sin forna storlek.

Styx
2004-10-05, 07:02
Försök hålla ett jämnt blodsocker för att undvika katabol fas så minimerar du muskelförlusterna.

morbror_sven
2004-10-05, 08:28
tack för hjälpen! Jag hade just börjat oroa mig pga en minskning runt biceps på 2cm :( ...

King Grub
2004-10-05, 08:32
tack för hjälpen! Jag hade just börjat oroa mig pga en minskning runt biceps på 2cm :( ...

Det du tappar är lagrat muskelglykogen, vilket leder till att du känner dig mindre och mjukare. Det är alltså inte muskelvävnad, och du kommer att snabbt fylla på igen när du börjar träna och lagra in det igen.

morbror_sven
2004-10-05, 09:14
Det du tappar är lagrat muskelglykogen, vilket leder till att du känner dig mindre och mjukare. Det är alltså inte muskelvävnad, och du kommer att snabbt fylla på igen när du börjar träna och lagra in det igen.
Det var det jag hade hoppats på grub :thumbup: . Hursomhelst ska jag sluta hålla tråden vid liv :rolleyes: