handdator

Visa fullständig version : försenad proteindrink (40min)

MacDaBig"O"
2004-10-03, 11:00
hej

ida efter träningen så när jag skakade min drink så öppnades locket å allt spilldes ut... :insane: så jag skynda mig hem som en galning å blanda en ny prottedrink,

min fråga är är det bra å ta en försenad prottedrink än ingen alls?

King Grub
2004-10-03, 11:03
Ja, det är det, och du överlever. Spiller du inte ut pulvret efter varje pass så har den här enstaka gången noll betydelse.

MacDaBig"O"
2004-10-03, 11:10
tack :)

nu kan jag fortsätta min dag utan ångest..heh.

Hoffa
2004-10-03, 12:35
Jag tycker det är lite weird med hur länge man kan vänta och så, kroppen har ju ingen aning om när ditt pass är avslutat. Säg att du kör triceps 16 set först och sen axlar 18 set sen, då kommer ju triceps muskeln att tråna efter energi tidigare än axel partiet? Om jag sen sätter mig på träningscyckeln i 20 min så försenar jag ju påfyllningen ännu mer och det kanske har gått en timma sen jag avslutade den sista triceps övningen.

B-jay
2004-10-03, 12:38
Jag förstår inte varför folk har ångest för såna här småsaker.
Har du missat din drink med en halvtimme, so what. Du dör inte och
antagligen kommer inte alla dina surt förvärvade muskler försvinna.
Det finns värre saker att oroa sig för.

//B-jay-har vaknat på fel sida idag! :devil:

johnnytex
2004-10-03, 12:44
Jag tycker det är lite weird med hur länge man kan vänta och så, kroppen har ju ingen aning om när ditt pass är avslutat. Säg att du kör triceps 16 set först och sen axlar 18 set sen, då kommer ju triceps muskeln att tråna efter energi tidigare än axel partiet? Om jag sen sätter mig på träningscyckeln i 20 min så försenar jag ju påfyllningen ännu mer och det kanske har gått en timma sen jag avslutade den sista triceps övningen.

Precis nån som har nåt klyftigt svar?

King Grub
2004-10-03, 13:06
Det är därför du skall ha glukos, insulin och aminosyror i omlopp hela tiden.

Hoffa
2004-10-03, 13:24
Det är därför du skall ha glukos, insulin och aminosyror i omlopp hela tiden.

Jaah, så har man ätit ett rejält mål med protein och kolhydrater
innan så är det absolut ingen fara och vänta med drinken
eftersom aminosyrepoolen är tillräckligt stor?

Fett gör väl inget om man äter innan/efter träning också?
Alltså inte i drinken, men målet som ligger ca 2 h innan
passet och det som ligger 1-1.5 h efter passet kan väl
inne hålla 50/30/20 i K/P/F ? Omättat fett såklart.

King Grub
2004-10-03, 13:30
Jaah, så har man ätit ett rejält mål med protein och kolhydrater
innan så är det absolut ingen fara och vänta med drinken
eftersom aminosyrepoolen är tillräckligt stor?

Fett gör väl inget om man äter innan/efter träning också?
Alltså inte i drinken, men målet som ligger ca 2 h innan
passet och det som ligger 1-1.5 h efter passet kan väl
inne hålla 50/30/20 i K/P/F ? Omättat fett såklart.

Precis. Allt som du säger = :thumbup: Du kan inte bestämma exakt vilka aminosyror som går till vilken muskelgrupp och vilken minut det sker. :) Ytterligare en fördel att lägga upp det på ett sätt liknande:

60 minuter innan passet: normal måltid

Direkt innan passet: maltodextrin + vasslehydrolysat

Direkt efter passet: maltodextrin + vasslehydrolysat

60 mintuter senare: normal, lättsmält måltid.

Garanterad tillförsel av kolhydrater och aminosyror under hela passet, tillräckligt och mer därtill för att verka antikatabolt direkt efter passet och komma in i anabol miljö så fort som möjligt. Snabba kolhydrater och snabbt protein som toppar under passet, så muskelcellerna har maximal och lätt åtkomlig tillgång till nutrienterna under själva ansträngningen, med påfyllning direkt efter.

HenrY
2004-10-03, 15:38
Precis. Allt som du säger = :thumbup: Du kan inte bestämma exakt vilka aminosyror som går till vilken muskelgrupp och vilken minut det sker. :) Ytterligare en fördel att lägga upp det på ett sätt liknande:

60 minuter innan passet: normal måltid

Direkt innan passet: maltodextrin + vasslehydrolysat

Direkt efter passet: maltodextrin + vasslehydrolysat

60 mintuter senare: normal, lättsmält måltid.

Garanterad tillförsel av kolhydrater och aminosyror under hela passet, tillräckligt och mer därtill för att verka antikatabolt direkt efter passet och komma in i anabol miljö så fort som möjligt. Snabba kolhydrater och snabbt protein som toppar under passet, så muskelcellerna har maximal och lätt åtkomlig tillgång till nutrienterna under själva ansträngningen, med påfyllning direkt efter.

Visst är det så med maten innan passet, man ska vänta 60 min innan gymning för att blodsockret ska hinna bli stabilt innan träning?

King Grub
2004-10-03, 15:43
Visst är det så med maten innan passet, man ska vänta 60 min innan gymning för att blodsockret ska hinna bli stabilt innan träning?

Det är ingen exakt minutstrid. ;) Det beror också på vad du har ätit och hur mycket. Man får prova sig fram; för vissa passar 50 minuter mellan ett ordentligt mål och träning bra, andra måste vänta 90 minuter eller så innan det känns bra. För mig passar en timme perfekt, men jag vet flera som måste vänta längre, då de känner det som en klump i magen och inte kan prestera ordentligt då.

Hoffa
2004-10-03, 15:52
Det är ingen exakt minutstrid. ;) Det beror också på vad du har ätit och hur mycket. Man får prova sig fram; för vissa passar 50 minuter mellan ett ordentligt mål och träning bra, andra måste vänta 90 minuter eller så innan det känns bra. För mig passar en timme perfekt, men jag vet flera som måste vänta längre, då de känner det som en klump i magen och inte kan prestera ordentligt då.

En måltid med lågt GI borde göra att det tar längre för kroppen få energin än om man äter en måltid med högt GI ?

Man säger ju att kolhydrater i vila är anabolt (fettinlagrande), men om man äter kolhydrater och sen aktiverar sig (styrketräning,cardio) så blir det inte samma effekt? Därför kanske man ska hålla kolhydrats intaget lägre på dom måltiderna som inte följs av någon aktivitet. Just det, nu klarnar det, därför äter man ju inte kolhydrater innan läggdags! Men behöver inte kroppen iallafall en viss del kolhydrater under dagen oavsett om man aktiverar sig eller inte? En stillsittande person får väl sämre resultat av att ligga på 20-30 g/dag än 80-100 g/dag? Har hört mängder som 1 g kolhydrat/kg som "grund intag" per dag utan någon aktivitet? Hjärnan behöver glukos och citronsyracykeln, nu finns det ju hela grejen med ketoner. Men jag vill inte hålla på med sånt.

King Grub
2004-10-03, 15:55
En måltid med lågt GI borde göra att det tar längre för kroppen få energin än om man äter en måltid med högt GI ?

Ja, men du tränar inte på måltiden du äter innan passet. Det tar längre tid än så.

[b]Har hört mängder som 1 g kolhydrat/kg som "grund intag" per dag utan någon aktivitet? Hjärnan behöver glukos och citronsyracykeln, nu finns det ju hela grejen med ketoner. Men jag vill inte hålla på med sånt.[/QUOTE]

Lever 200 kcal, hjärna 240 kcal, hjärtat400 kcal och njurarna 400 kcal per dygn, i genomsnytt. Kolhydrat är lättillgängligast.

McClave SA and HL Snider. Dissecting the energy needs of the body. Current Opinion in clinical nutrition and metabolic care (2001) 4: 143-147.