handdator

Visa fullständig version : Rätt kost för styrketräning

Nixxon
2004-10-02, 21:42
Har precis börjat styrketräna på regelbunden basis, problemet är det att jag inte tror att jag får i mig tillräckligt med protein till exempel. Mitt kostupplägg kan se ut som följer;

07.30 Frukost; Yoghurt + müsli samt en smörgås, grovtbröd med t.ex. leverpastej.
12.00 Mellanmål; Havregrynsgröt + mellanmjälk samt ytterligare 2 smörgåsar.
Styrkepass
14.00 Lunch; Past med räkost samt kött i någonform samt 2 ägg + ett par skivor vitt bröd.
17.00; Snabbnudlar + en skiva grovt bröd med t.ex. tonfisk.
20,00; Ytterligare en Pasta måltid, dock ej innefattandes ägg eller vitt bröd.

Äter Lunch inom 45 minuter efter träningspasset, stoppar bara i mig en banan i direkt anslutning till träningen. Bör väl tilläggas att träningen så här inledningsvis inte är stenhård, men tanken är den att så skall bli fallet allt eftersom. Därför är alla tänkbara kostråd uppskattad! Ge gärna också råd på specifika proteinkällor och dylikt.

Tack på förhand!

Jejje
2004-10-03, 00:08
jo som du säger så tror jag inte du får i dig tillräckligt med protein..
proteinpulver en omöjlighet?
käka ner protein till dina vanliga mål också.. som jag har förstått så får man gärna ha med protein i varje mål mat.. sen om du inte bryr dig så mycket om fettinlagringen och allt annat som händer med onyttig mat så kan du nog köra på det där.. med allt vad snabbnudlar och vitt bröd heter..

sen bör du gärna få i dig snabba kolhydrater samt snabbt protein i anslutnign till träningen.. och då menar jag direkt.. inte 1h efter.. men 1h efter får du i övrigt gärna äta ett vanligt mål mat.. med proteiner och kolhydrater..

proteiner får du ju från exempelvis kyckling och tonfisk.. eller kött i allmänhet. magra kött är bättre. typ kalkon och kyckling.. sen kan du ju alltid komplettera ditt proteinintag med proteinpulver..

ja nån annan kan nog förklara mer om vad och varför.. jag har precis börjat äta rätt själv och TROR jag har fått pli på det rätt bra.. tror mitt problem just nu är att jag får i mig för lite fett..