Visa fullständig version : Tillagad kycklingfilés vikt
Sparrisen
2004-10-02, 10:47
Tjenare.
Hur mycket protein innehåller kycklingfilé per 100g tillagat kött? Visst, jag borde kanske se till att väga dem innan de tillagas, men det vore mycket smidigare att göra denna portionsuppdelning efter att de varit i ugnen... Någon som redan vet?
(edit: kan inte väga vikten innan resp efter, eftersom x antal kilon redan är tillagade... :smash: )
ca 35% av vikten försvinner för mig under tillagning
Det beror på vilken kycklingfilé det är.
Den danska brukar innehålla mer vatten än den svenska.
Om du vet hur många filéer det var i paketet från början så borde du kunna räkna ut en medelvikt på dem (dvs paketets vikt/antal filéer). Då räcker det att du väger dem nu för att räkna ut hur mycket vatten som försvunnit. Blir väl inte så exakt, men i det långa loppet går det i stort sett jämnt upp.
Sparrisen
2004-10-02, 12:25
Det beror på vilken kycklingfilé det är.
Den danska brukar innehålla mer vatten än den svenska.
COOP Forums - 65kr/kg :thumbup:
Sparrisen
2004-10-02, 12:27
Om du vet hur många filéer det var i paketet från början så borde du kunna räkna ut en medelvikt på dem (dvs paketets vikt/antal filéer). Då räcker det att du väger dem nu för att räkna ut hur mycket vatten som försvunnit. Blir väl inte så exakt, men i det långa loppet går det i stort sett jämnt upp.
Hmm, jag vet, men de har väldigt olika storlek, plus att all kyckling av någon anledning finte finns kvar :D och jag gjorde flera kilon i stöten...
Hmm, jag vet, men de har väldigt olika storlek, plus att all kyckling av någon anledning finte finns kvar :D och jag gjorde flera kilon i stöten...
Då blir det knepigare, om du inte vet hur många du ätit upp :D
Btw, jag tycker coop x-tras kycklingfilé är hemsk.
Som tidigare nämndes är det näst intill omöjligt att säga då vissa kycklingfiléer innehåller en liten mängd vatten och vissa en kolossal mängd vatten. Även tillagningsmetod och tillagningstid spelar stor roll i sammanhanget.
Om jag skulle gissa så innehåller lagon stekt/ungsstekt kycklingfilåe mellan 20 och 25 g protein per 100g. Men det är bara en gissning.
PS. Om du inte vill äta dem p.g.a. ovetenskapen om det exakta proteininnehållet så kan jag komma och äta upp dem åt dig. :eating: :eating:
Då blir det knepigare, om du inte vet hur många du ätit upp :D
Btw, jag tycker coop x-tras kycklingfilé är hemsk.
Den smakar helt ok tycker jag
I princip all kyckling smakar gott, bara rätt person får tillaga den! :eating: :D
Den smakar helt ok tycker jag
Jag kanske fick en dålig omgång. Den smakade extremt salt och konsistensen var i stil med tvättsvamp.
Jag kanske fick en dålig omgång. Den smakade extremt salt och konsistensen var i stil med tvättsvamp.
Har inte stött på någon sådan än. Hur tillagar du dom? Jag kör dom nån minut i stekpannan sen in i ugnen i ~20 min på 200 grader. Kryddar med salt, svartpeppar och paprikapulver.
Har inte stött på någon sådan än. Hur tillagar du dom? Jag kör dom nån minut i stekpannan sen in i ugnen i ~20 min på 200 grader. Kryddar med salt, svartpeppar och paprikapulver.
Det är väldigt olika, men jag har för mig att jag grillade den i ugnen och sen gjorde kycklingsallad. Till saken hör att jag har provat många olika märken och X-tras är den enda som smakat illa. Men det kan ju förstås ha varit en miss i kryddningen, locket på saltkaret kanske ramlade av. :D
dålig kyckling är sannerligen hemskt.. jag kör på lyxvarianten Guldfågel för 109 kr/kg! :D
dålig kyckling är sannerligen hemskt.. jag kör på lyxvarianten Guldfågel för 109 kr/kg! :D
Jag köpte också Guldfågeln senast, men betalade 159 kr för 2 kg.
Du kan ju alltid tillaga en ny kycklingfilé av samma typ och se hur många procent mindre den blir. Så har du ju snart svaret på din fråga :)
Jag köpte också Guldfågeln senast, men betalade 159 kr för 2 kg.
Jag med, helt klart den bästa jag har testat. Brukar även köpa färsk kyckling. Om man tittar till hyllan med färsk kyckling i affärerna brukar man nästan alltid hitta någon produkt för halva priset pga av kort datum. Bra tips för oss studenter.
Jag med, helt klart den bästa jag har testat. Brukar även köpa färsk kyckling. Om man tittar till hyllan med färsk kyckling i affärerna brukar man nästan alltid hitta någon produkt för halva priset pga av kort datum. Bra tips för oss studenter.
Jag tycker Torsåsens är snäppet vassare än Guldfågeln. Men det är möjligt att jag inbillar mig. ;)
När det pratas kyckling....
Finns det några näringsvärdes fördelar med att köpa färsk kyckling framför fryst?
Fryst är ju alltid billigare. Beror det på att den innehåller mycket vätska som man betalar för?
Fryst är ju alltid billigare. Beror det på att den innehåller mycket vätska som man betalar för?
Kortare hållbarhet = Dyrare produkter
Fryst kyckling innehåller inte heller alltid massor av vatten även om de billigaste varianterna ofta gör det.
Tack, fryst kyckling går att hitta ganska billigt och jag tycker att den smakar bra. Jag är inte så kinking och gillar det mesta :eating:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.