Visa fullständig version : Cykling innan frukost, är det bra?
BigDaddy
2004-10-02, 10:24
Tjenare, jag har nu börjat köra motioncykel på morgonen innan frukosten. Jag kör enkla intervaller, 30 sek vanlig o sen 30 sek skitfort. Det är inte HIIT, för så långt har jag inte kommit, men intervallen funkar bra. Kör 15 minuter. Tror ni det är ett bra sätt att bränna fett på, eller borde jag köra längre pass. Senare på kvällen så styrketränar jag också, kan jag då lägga in ett löppass på 15 min samma dag? Eller räcker det med morgonpasset? En sak till, ska jag ta min proteinshake efter cyklingen eller innan?
Ha de bra! ;)
AcidSleeper
2004-10-02, 10:38
EFter att ha sovit så behöver du mängder av energi att ta ifrån om du ska göra något ansträngade....
En promenad före frukost är optimalt men att cykla (nästan som HIIT) är ingen bra ide... Du tar ju bara engergin från dina muskler som bryts ned!
Tjaa Jag brukar Cykla innan frukosten på motionscykeln runt 45min och alltid 20km,, Fungerar fin fint för mig,, Och jag tar proteinshaken efteråt.. Och inte har jag märkt att jag tappar muskler å nej...
Men jag vet inte kanske den där intrevall grejen e att ta i lite. cykla istället i ett måttligt tempo en lite längre tid..
MVH Adrian
King Grub
2004-10-02, 13:11
En promenad före frukost är optimalt men att cykla (nästan som HIIT) är ingen bra ide... Du tar ju bara engergin från dina muskler som bryts ned!
Det är en alldeles utmärkt idé, om man inte har tid eller lust att göra det senare, och muskelnedbrytningen är obefintlig om det handlar om de nämnda längderna på passen.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=29252&page=1&pp=15
AcidSleeper
2004-10-02, 13:16
Okey, my bad! Men visst är en promenad optimalare än cykling?
Dessutom kommer man ut och får i sig lite frisk luft och blir pigg på köpet! ;)
King Grub
2004-10-02, 13:17
Okey, my bad! Men visst är en promenad optimalare än cykling?
Dessutom kommer man ut och får i sig lite frisk luft och blir pigg på köpet! ;)
Jag anser i alla fall att intensiv cardio är överlägsen. :) Hög intensitet, på fastande mage. Anledningarna står i studien här:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=29252&page=2&pp=15
AcidSleeper
2004-10-02, 13:34
Absorbed information!
Tack för att du ställer mitt vetande tillrätta! :D
King Grub
2004-10-02, 13:37
Gillar man morgonpromenader skall man dock givetvis gå morgonpromenader. :) De är också effektiva fettförbrännare (även om man inte får konditionseffekten som bonus) och i slutändan är säkert resultaten likvärdiga. Och morgonpromenader är onekligen skonsammare, något som kan vara en rejäl fördel jämfört med t ex löpning, om man antingen är tung eller ligger riktigt lågt på kroppsfettprocent och/eller energiintag.
BigDaddy
2004-10-02, 15:08
ok, men snart är det ju vinter o kylan gör inte saken bättre. Men det här med cykling innan frukost, intervall eller inte intervall, det är inte muskelnedbrytande eller? Jag funderar på att testa i 2 månader varje vardag. Hoppas lite fett försvinner. :)
Förresten, åt 2 st bigmac idag. Jag kunde inte bara hålla mig. Jag åt det samtidigt som jag kollade på "Super Size Me". Man vill bara ha mer då, hehe :eating:
King Grub
2004-10-02, 15:27
det är inte muskelnedbrytande eller?
Följ länken ovan.
Vet inte vad som stod i grubs länkar, vad jag däremot vet är att cardio före frukost inte alls är dåligt, som jag uppfattade det så totalt sett under hela dygnet ger det en bättre användning av proteinet (antar att en liten gnutta kanske används under morgonpasset men å andra sidan kommer du inte hålla på att förbränna en massa protein i onödan under resten av dagen och därmed "gå plus"). Läste även på något annat ställe att intervallträning gav NIO ggr högre fettförbränning vid samma kaloriförbrukning under passet som vaddetnuvarförannanträning.. Och slutligen om du promenerar tar det ju ännu längre tid innan du får käka.
King Grub
2004-10-02, 18:26
Läste även på något annat ställe att intervallträning gav NIO ggr högre fettförbränning vid samma kaloriförbrukning under passet som vaddetnuvarförannanträning..
Då läste du nog överdrifter. ;)
För mig funkade intervallsträning bra. Jag brände fett som bara den
Då läste du nog överdrifter. ;)
Eller missuppfattade, tyckte också det lät mycket, nåja, effektivare är det ju hur som helst.
BigDaddy
2004-10-02, 20:28
aa...effektivare är det iallfall. Har ni märkt att olika motioncyklar anger olika kaloriförbränning. Alltså då menar jag att om man tex kör ett hårt pass i gymmet o bränner 300 kalorier o kör ett vanligt pass i en annan cykel så bränner man typ lika mycket. Under samma tid förstås. Eller är jag ute o drömmer bara?? :smash:
King Grub
2004-10-02, 20:29
Har ni märkt att olika motioncyklar anger olika kaloriförbränning.
Ja, angivelserna på konditionsmaskiner är inget man kan gå efter till 100%, eller ens i närheten därav. Enligt trappmaskinen på mitt gym förbrukar jag nära 2000 kcal i timmen med det tempo jag håller... och det kan den glömma.
Min erfarenhet är att träningscyklar enbart beräknar kaloriåtgång efter kadens (hur fort man trampar) och inte bryr sig om motstånd. Samma sak med hastighet och distans. Jag cyklar ofta i 40-45 km/h på motionscyklar, säger de, men utomhus går det en aning långsammare. :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.