handdator

Visa fullständig version : slutade snusa= upp 3kg

ArnoldOnLehmä
2004-10-01, 14:11
tja!
Någon som vet vad det är som gör att man går upp tre kilo när man slutar snusa. andra gången jag slutar och andra gången jag går upu just tre kilo

William
2004-10-01, 14:13
tja!
Någon som vet vad det är som gör att man går upp tre kilo när man slutar snusa. andra gången jag slutar och andra gången jag går upu just tre kilo

Nikotin ökar ämnesomsättningen med typ 15 % om jag inte minns fel. Slutar du ta nikotin, dvs snus så sjunker ämnesomsättningen och därmed blir det lättare att lägga på sig några kilon. Antalet kilon är nog rätt individuellt.

Mvh

William

ArnoldOnLehmä
2004-10-01, 14:17
hade för mig att det var nått sånt
undra om man ska börja jogga eller börja snusa igen :)

goatass
2004-10-01, 16:03
Snusa och Jogga kanske? ;)

Zakath
2004-10-01, 16:08
Antingen ser du til latt hålla koll på kosten lite bättre eller så lägger du till en promenad varannan dag eller nåt. Eller varför inte en kombination? Tror inte snusning är nåt att satsa på om du vill gå ner i vikt...

Jimbo
2004-10-01, 16:25
slutade själv snusa för 1.5 år sedan måste erkänna att man fortfarande känner suget dvs tycker det skulle sitta fint med en fet SNUS!

Johan
2004-10-01, 17:31
Jag åkte till thailand i 2.5 mån med bara 1 dosa i bagaget :)
Stor fet morgonsnus va det ända jag tänkte på när jag gick morgonpromenader på stranden :)

Megatuttarna
2004-10-01, 18:06
Nikotin ökar ämnesomsättningen med typ 15 % om jag inte minns fel. Slutar du ta nikotin, dvs snus så sjunker ämnesomsättningen och därmed blir det lättare att lägga på sig några kilon. Antalet kilon är nog rätt individuellt.

Mvh

William

15 %?!

Har hört siffror om att clen ska öka metabolismen med runt 10 %, och DNP med 30 %, nikotin verkar ju vara ett jävla mirakelmedel i det sammanhanget isf!

William
2004-10-01, 20:15
15 %?!

Har hört siffror om att clen ska öka metabolismen med runt 10 %, och DNP med 30 %, nikotin verkar ju vara ett jävla mirakelmedel i det sammanhanget isf!

Det kanske var 15 % ökning av termogenensen, är långt ifrån säker.

Mvh

William

King Grub
2004-10-01, 20:18
Lite lägre siffror verkar det vara, men fortfarande signifikanta sådana.

Nicotine Tob Res. 1999 Dec;1(4):365-70.

A number of studies have found that cigarette smoking causes an acute increase in resting energy expenditure, but the effect on energy expenditure during light physical activity is less clear. Since both smoking and activity have been shown to increase plasma catecholamines, these could produce additive effects on energy expenditure when smoking during light physical activity. In this study, the impact of cigarette smoking on energy expenditure, cardiovascular function, plasma nicotine and plasma catecholamine levels was determined in adult male subjects at rest and while engaged in light physical activity. Smoking at rest resulted in a 3.6% increase in energy expenditure above the resting baseline; whereas the increase in energy expenditure caused by smoking during light physical activity (compared with the light physical activity baseline) was 6.3%. This increase during light physical activity was significantly greater than the increase observed at rest (p < 0.025). As expected, plasma nicotine increased with smoking during both rest and light physical activity. An increase in plasma nicotine was associated with smoking during light physical activity. When this increase was adjusted as a covariate, the difference in smoking-related energy expenditure between light physical activity and rest disappeared, suggesting nicotine accounts for the effect. Plasma epinephrine and norepinephrine levels increased with smoking and showed a significantly greater increase during light physical activity compared to rest. Cigarette smoking caused a significantly greater increase in heart rate during light physical activity than it did while at rest, but there was no significant effect of smoking on mean blood pressure. It was concluded that there is enhanced energy expenditure associated with cigarette smoking during light physical activity when compared with smoking at rest which could be due in part to smoking-induced increases in circulating plasma catecholamines and perhaps nicotine.

isato
2004-10-01, 21:30
jag undrar vart Gruben hittar alla sina källor.... vart letar du innan du slänger upp dem här?

King Grub
2004-10-02, 06:25
PubMed såklart. ;)

Castro
2004-10-02, 12:49
PubMed såklart. ;)

Du måste ändå vara tämligen duktig på att söka dig runt där. Själv har jag försökt, men överskrifterna är ju så knasigt skrivna att jag inte förstår ett dyft.

Grahn
2004-10-02, 12:53
Man lär sig :) men visst är det "jobbigt".

bubbleman
2004-10-02, 16:41
Fan...jag blir sugen på att börja snusa nu....:eating:

josu
2005-02-09, 11:53
Jag stoppade precis in en Rapé nu. :))

Men är inte beroende av snus i nuläget, och vill inte bli det heller eftersom jag också ska åka iväg till sydostasien snart och vill inte va desperat efter snus när man väl är där. Man får väl hålla det på en lagom nivå helt enkelt? :P

Tolkia
2005-02-09, 12:06
När det gäller den berömda viktuppgången som kan följa på att man slutar röka eller snusa tror jag - högst ovetenskapligt - att det har minst lika mycket med psykiska faktorer att göra som med en faktisk sänkning av ämnesomsättningen. D.v.s. man får ett sug inte bara efter nikotin (för även personer som använder nikotinplåster, tuggummi etc. kan ju gå upp i vikt efter att de fimpat) utan efter "något att pilla med" (och för den delen dessutom efter något att pilla med som vanligen också stoppas i munnnen) - och då äter man. En variant på "tristessätande" alltså (jämför t.ex. hur "småsugna" ni är en dag då ni sitter och pluggar hela dagen med hur "småsugna" ni är en dag i skidbacken/på klätterväggen/djupt försjunkna i Warcraft). Och om man ersätter nikotinet med något som går att tugga på och innehåller tillräckligt mycket energi går man garanterat upp i vikt, oavsett ämnesomsättning. Till detta kommer ju att cigarretten/prillan betydligt oftare ersätts med godis än med gurkstavar (fast en storrökare skulle förmodligen gå upp i vikt även på gurkstavar ...).

Danne
2005-02-09, 14:27
Ingen som nämner den aptitnedsättande effekten hos nikotin. tror det är en stor del i det hela.

jwzrd
2005-02-10, 13:08
Jag har för mig att man brukar ange tre tänkbara orsaker; dels det om ämnesomsättningen som redan nämnts, sen att kroppen/hjärnan plötsligt berövas en källa för kickar och belöningar - där sitter en stor del av beroendet, och sen sist det som Tolkia sa, som väl måste vara just beteendet en nikotinbrukar har. Beteendet beror på hur man fick sitt nikotin, när jag slutade snusa saknade jag något i munnen, ersatte det med tuggummi. Rökare har väl något likande, om än starkare beteende att bryta.

Hur som helst, behovet av belöningar går väldigt lätt att ersätta med godis och snacks, med följden att man blir fet(are).

zipper
2005-02-11, 23:38
Själv bytte jag ut godiset mot snuset. Mycket effektivt dessutom. Vill dock inte mana någon :). Men det funkade. drack 2 liter läsk om dan när de va som värst, nu inget alls.