handdator

Visa fullständig version : Hur illa ser min kost ut?

Davil
2004-09-29, 21:09
Antagligen är jag inte den första här som frågar om man äter rätt om dagarna men...tänkte iaf skriva vad jag äter, och kanske få tipps på förbättringar av er !

Frukost nr 1: 3 kokta ägg,en banan och en kopp svart kaffe utan socker.

Frukost nr 2: 3 frallor av grovt bröd med ost på och en kopp kaffe eller choklad.

lunch : 250gram "frödinge"ostkaka,en grovmacka och vatten.

mellanmål (2timmar innan styrkepass) : En stor gainer.

Middag max 30min efter träning : oftast riktig mat med inriktning att få i sig proteiner, (torsk,kykling,pyttipanna med ägg tex) och ett glas mjölk med 1dec. sojaprotein.

Kvällsmat : fiberberikad havregröt med 2dec. sojaprotein.
--------------------------------------------------------------------------
jag är 191cm lång och väger 90kg. Vill gärna väga 95kg. Har en liiiten fettkula på magen som jag vill bli av med.

Vad säger ni om det jag äter?

mvh // David

Hades
2004-09-29, 21:21
Antagligen är jag inte den första här som frågar om man äter rätt om dagarna men...tänkte iaf skriva vad jag äter, och kanske få tipps på förbättringar av er !

Frukost nr 1: 3 kokta ägg,en banan och en kopp svart kaffe utan socker.

Frukost nr 2: 3 frallor av grovt bröd med ost på och en kopp kaffe eller choklad.

lunch : 250gram "frödinge"ostkaka,en grovmacka och vatten.

mellanmål (2timmar innan styrkepass) : En stor gainer.

Middag max 30min efter träning : oftast riktig mat med inriktning att få i sig proteiner, (torsk,kykling,pyttipanna med ägg tex) och ett glas mjölk med 1dec. sojaprotein.

Kvällsmat : fiberberikad havregröt med 2dec. sojaprotein.
--------------------------------------------------------------------------
jag är 191cm lång och väger 90kg. Vill gärna väga 95kg. Har en liiiten fettkula på magen som jag vill bli av med.

Vad säger ni om det jag äter?

mvh // David

Först och främst tycker jag du ska äta en rejäl frukost och "riktig" lagad mat till lunch. Ostkaka fungerar dock säkert fint som mellanmål. Ät något liknande middagen till lunch.
Sen tycker jag du ska ta gainern efter träningen (eventuellt halva direkt innan, halva direkt efter). Det är bättre att du äter någon ordentlig mat innan träningen.
Så nånting i stil med:
1. Rejäl frukost
2. Mellanmål
3. Rejäl lunch
4. Rejält mellanmål/rejäl andra lunch
5. Gainer efter träningen
6. Middag
(7. Kvällsmål)

Glöm inte att äta mycket frukt och grönt.

Sen får du väl bestämma dig för om du vill väga 95 kg ELLER få bort fettet på magen. Du kan inte göra båda samtidigt.

Menigar
2004-09-29, 21:27
Frukost nummer två tycker jag inte är alltför lyckad. Dock är jag osäker på hur "grov" en fralla kan bli. Men kör hellre med något proteinrikt pålägg, kalkon eller dylikt. Eller lite tonfisk på mackan(personlig favorit)

Som lunch skulle jag hellre köra fullkornspasta med något proteinrikt till. Men du kanske inte har möjlighet till att värma mat?

Sen om du vill väga 95 kg och merparten muskler måste du bestämma dig om du ska deffa först eller gå upp till kanske 100-105 kg och sedan deffa. Du kan inte bygga muskler med energiunderskott, men du behöver ett engeriunderskott för att kunna få bort fett.

Läs; http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881
Och om du ska bulka gör du så att du lägger dig på 500 plus istället.
Det är alltid viktigt att ha rätt byggstenar.

Sen bör du tänka på gainer och liknande efter träning och ditt dagliga kaloribehov.

Davil
2004-09-30, 07:12
Ok, tackar för svaren !
Att min lunch är som den är beror på att jag är så otroligt dålig på att göra matlådor till jobbet dagen efter.

Finns det "färdiglagad" mat att köpa som är nyttig och bra? Annars får jag helt enkelt ta mig tid att försöka göra extra mkt middagsmat så det räcker till matlåda dagen efter...

Ska ta med mig havregryn så kan jag äta gröt till frukost på jobbet också.
Att jag tar gainern innan träningspass är för att Sambon tycker middagsmaten blir för sen om man ska skjuta fram den en timme, och det är väll lite väl att ta en gainer och äta en stadig middag samtidigt?

mvh // David

Mony
2004-09-30, 09:39
Hallå? Du ser ut till att ha glömt grönsaker och frukt 8)

(ja, jag ser den lilla lilla bananen till frukost!)

Davil
2004-09-30, 10:11
Hehh...Grönsakerna käkar jag till middag ;=) Men jag vet att jag inte äter tillräkligt med grönsaker...Grönsakerna ger jag till min Leguan jag har =)

Största problemet med mig och fraförallt lunchmat är att jag har tidsbrist till att laga mat. Därför blir det nästan aldrig en rejäl lunch utan något färdiggjort som man kan värma i micron på jobbet =(

Undrar om det finns någon vettig färdig-maträtt att köpa i affären, eller extremt lättlagad och snabbgjord lunchmat ?

mvh // david

Halldin
2004-09-30, 11:09
Koka ris, häll i en låda och ta med ägg och tonfisk. Tokenkelt.

AcidSleeper
2004-09-30, 11:23
Ok, tackar för svaren !
Att min lunch är som den är beror på att jag är så otroligt dålig på att göra matlådor till jobbet dagen efter.

Ska ta med mig havregryn så kan jag äta gröt till frukost på jobbet också.
Att jag tar gainern innan träningspass är för att Sambon tycker middagsmaten blir för sen om man ska skjuta fram den en timme, och det är väll lite väl att ta en gainer och äta en stadig middag samtidigt?

Tycker du svarar på din egen fråga om lunchen... hur svårt är det att göra en extra portion till lunchen dagen efter...

Sen en gainer 2timmar före träning! VARFÖR, vill du bli fet? :confused: Eftersom du inte har något stort energibehov som efter träning så kommer energin du får av gainer lägga sig direkt till fettreserverna (förenklat svar, någon mer kunnig får förklara hur)....

Varför inte testa att köpa hem lite långsamma kolhydrater och blanda med långsamt protein! Ett mycket bättre val!!

Iaf skippa Gainern, kommer inte bli något bättre med den...

Lycka till!! :thumbup:

aliquis
2004-09-30, 11:30
Yoghurt, müsli o en skivad banan eller ett äpple är väl rätt enkel mat, sedan om det duger vet jag inte =P

Davil
2004-09-30, 11:35
Gainern tar jag som ett mellanmål då lunchen inte var så kraftig, men jag ska ändra på det genom att nu försöka äta riktig lunch, ta halva gainern innan och halva efter styrkepasset?.

Blir till att koka ris och ta med sig en kasse med tonfiskkonserver till jobbet =) Det "bör" tillåmed jag klara av.

Nu har jag läst på lite emr ang. bygga på sig, och deffning...Ska försöka biffa på mig lite mer och sedan efter det deffa bort det där lilla på magen.

mvh // :eating:

JAM
2004-09-30, 13:45
Gainern tar jag som ett mellanmål då lunchen inte var så kraftig, men jag ska ändra på det genom att nu försöka äta riktig lunch, ta halva gainern innan och halva efter styrkepasset?Den enda gången på dagen då kroppen vill ha så snabba kolhydrater som det är i en gainer, är direkt efter träning. Så du ska alltså endast dricka din gainer i samband med träning.

King Grub
2004-09-30, 13:46
Den enda gången på dagen då kroppen vill ha så snabba kolhydrater som det är i en gainer, är direkt efter träning. Så du ska alltså endast dricka din gainer i samband med träning.

Och före. :thumbup: