Visa fullständig version : "Mat-schema" - 40 dagars deff
Såhär hade jag tänkt att min dag skulle se ut under 40 dagar, då min mage börjar bli skrämande lik en tjockis mage ;)
Hur ska jag justera schemat? Jag kommer försöka få i mig 2-3 liter vatten om dagen, minst. Jag är hellre tjock än klen, så vill absolut inte tappa mycket muskelmassa.
Vet att det är väldigt olika från person till person, men är detta ett bra utgångsläge?
07:00 - En liter mjölk (35g protein, 50g kolhydrat, 1g fett), 1000mg c-vitamin, multivitamin/mineral-tablett, dags dos av alla b-vitaminer.
11:00 - En liter yoghurt (40g protein, 50g kolhydrat, 5g fett)
15:00 - Liten portin fullkorns-spagetti, ½L mjölk blandat med protein-pulver
17:00 - Lite blandad mat, kanske ett packet nudlar eller så.
19:00 - En liter mjölk, samt två-tre kycklingfilér, multi vitamin/mineraltablett.
22:00 - lite mjölk, någon fullkornssmörgåsar, rikligt med kalkon som pålägg.
Samt: Omega3 kapsel tre gånger om dagen, en kapsel innehåller:
EPA (Eicosapentaensyra) 234 mg
DHA (Docosahexaensyra) 125 mg
Vitamin E 1 mg
Just det, glömde att nämna att jag har lite synerlin hemma som jag funderat på att ta under deffen, en tablett per dag de första tio dagarna, sedan 20 tabletter de nästa tio, sedan tretio osv. Vad tror ni om det?
EDIT: Ojsan, förlåt där herr moderator :)
/Tack i förhand Björne :)
MyungChul
2004-09-29, 19:09
du bör väl äta kolisar till alla måltider? samt något mer än mjölk till frukost eller? och tänk på att "fruktyoghurt" är massa socker
du bör väl äta kolisar till alla måltider? samt något mer än mjölk till frukost eller? och tänk på att "fruktyoghurt" är massa socker
Dricker bara naturel :)
Mjölk innehåller 50g kolhydrater, det är väl det ni syftar på när ni säger kolisar? :)
J.Saarela
2004-09-29, 19:24
Nog bland det konstigaste schemat jag sett :confused: vars är maten?
Nog bland det konstigaste schemat jag sett :confused: vars är maten?
joo precis... =P fan vad mjölk han får köpa..... hehe
men men.. lycka till iaf! :thumbup:
Men kommer schemat funka då? :)
Blir ju en 250kolhydrater per dag samt 190g protein känns det som?
Kan ju lägga till så jag käkar lite nötter till lunch. Samt käkar lite havre med 0.5% fet yoghurt på morgonen.
Mysko diet. Det enklaste vore väl att äta vettigt fast kanske skära ned lite på kolhydraterna och slänga in ett par proteinrika mellanmål men om du nu vill äta så här så är det väl upp till dig.
Dietmässigt tror jag det kan bli problem, du får bara i dig en liten mängd fett från mjölk och kroppen kommer inte vara alltför pigg på att plocka från fettreserverna om den misstänker att det är svält på gång.
Ibland kan det vara lockande att försöka få ett så enkelt matschema som möjligt, men tänk gärna igenom det en gång till. Läs King Grubs deffguide om du inte sett den redan:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881
ceflower
2004-09-30, 11:27
Vad jag har förstått så är väl knappast stora mängder mjölk att rekomendera under deffen då det bidrar till rejäla höjningar av insulinnivåerna vilket stimulerar fettinlagringen vilken man vill hålla på en så låg nivå som möjligt under en deff... har jag rätt?
King Grub
2004-09-30, 13:07
Vad jag har förstått så är väl knappast stora mängder mjölk att rekomendera under deffen då det bidrar till rejäla höjningar av insulinnivåerna vilket stimulerar fettinlagringen vilken man vill hålla på en så låg nivå som möjligt under en deff... har jag rätt?
Bara delvis. Mjölkprodukter är samtidigt mycket effektiva på att stimulera fettförbränning. Att utesluta magra mjölkprodukter ur en deff skulle antagligen vara ett misstag.
Herkulez
2004-09-30, 13:15
. Mjölkprodukter är samtidigt mycket effektiva på att stimulera fettförbränning..
tell me more
King Grub
2004-09-30, 13:18
tell me more
Skall bli.
Här har du några referenser som pekar på att det är just mjölkprodukternas kalcium som är effektivt för att stimulera fettförbränning:
Zemel M B, Shi H. Greer B, DiRienzo D & Zemel PC. Regulation of adiposity by dietary calcium FASEB J. 14:1132-1138, 2000.
Zemel M B, Thompson W, Zemel P, Nocton A M, et al. Dietary calcium and dairy products accelerate weight and fat loss during energy restriction in obese adults Am J Clin Nutr 75(suppl. 2):a342S, 2000.
Zemel MB. Mechanisms of dairy modulation of adiposity J Nutr 133:252S-256S, 2003.
Teegarden D. Calcium intake and reduction in weight or fat mass. J Nutr 133:249S-251S, 2003.
E L Melanson et al., Relation between calcium intake and fat oxidation in adult humans. Int Journal of Obesity 27:196-203, 2003.
Utdrag ur fullängdsstudierna:
"Notably, dairy sources of calcium exert markedly greater effects in attenuating weight and fat gain and accelerating fat loss. This augmented effect of dairy vs. supplemental calcium is likely attributable to additional bioactive compounds in dairy that act synergistically with calcium to attenuate adiposity; among these are angiotensin converting enzyme inhibitory peptides, which limit angiotensin II production and thereby limit angiotensin II stimulation of adipocyte lipogenesis. These concepts are confirmed by both epidemiological and clinical data, which similarly demonstrate that dairy products exert a substantially greater effect on both fat loss and fat distribution compared to an equivalent amount of supplemental calcium."
"Calcium in the form of dairy exerted a greater effect on attenuating fat deposition than a comparable quantity of elemental calcium. Consistent with this, a recent randomized clinical trial demonstrated a markedly greater weight loss (7.0 vs. 1.7 kg) in patients maintained on a milk-based diet for 16 wk vs. those maintained on conventional hypocaloric diet at the same level of energy intake (16) . Although this difference was attributed to the novelty of the milk-based diet possibly contributing to a greater level of compliance, data presented herein suggest that this effect may also be attributable to suppression of 1,25-(OH)2-D and adipocyte Ca2+, with a consequent reduction in the efficiency of energy utilization."
Herkulez
2004-09-30, 13:34
se på fan..tack mannen :thumbup:
Jag äter i vanligt fall när jag vill, väldigt olika portion och väldigt olika från dag till dag. Kan inte komma på något bättre sätt än detta för att testa mig fram vad som blir lagom kalori-intag för att inte stiga i vikt, så kan man försöka avancera där från efter det, men bara försöka få ett hum om det :)
Sedan tänkte jag proppa i mig omega3 kapslar samt jordnötter för att kroppen ska bli lite lurad :cool:
En annan fråga är ju hur mycket jordnötter som blir lagom, vet att det finns bättre nötter men bara älskar saltade jordnötter som man hittar bland chipsen :eating: :D
Tack för den där rapporten King Grub :)
Kanske man skulle försöka käka lite kalcium tabletter också, tror jag har sådana.
blekfet2
2004-09-30, 17:29
humma...lycka till....det lär du behöva!?!
humma...lycka till....det lär du behöva!?!
Istället för att säga så, kan ni försöka berätta vad som verkar kefft med dieten :smash:
:D
Istället för att säga så, kan ni försöka berätta vad som verkar kefft med dieten :smash:
:D
Vad sägs om att nästan hela ditt matschema består av mjölk?
:nono:
Vad sägs om att nästan hela ditt matschema består av mjölk?
:nono:Men får ju i mig all näring jag behöver? Right, bara tarmarna som lär må lite kassta av att inte ha något att arbeta med.
Käkar ju fullkornsspagetti, fulllkornsbröd osv också :)
Hård_men_rättvis
2004-09-30, 20:20
Men får ju i mig all näring jag behöver? Right, bara tarmarna som lär må lite kassta av att inte ha något att arbeta med.
Käkar ju fullkornsspagetti, fulllkornsbröd osv också :)
Jävligt vagt upplägg den senare hälften av dagen.
"Blandad mat"?
Jag var på en mongolisk buffé förra veckan och åt "blandad mat". Det var trevligt.
Jävligt vagt upplägg den senare hälften av dagen.
"Blandad mat"?
Jag var på en mongolisk buffé förra veckan och åt "blandad mat". Det var trevligt.När jag säger blandad mat menar jag nudlar, macaroner och "sådant", inget överdrivet fett heller inget jättenyttigt.
blekfet2
2004-10-01, 04:48
alltså inget elakt menat med det jag skrev tidigare...men med ett sånt här schema så kommer du säkert att gå ner i vikt...men mycke muskler och i andra hand fett...sedan så kommer du nog lägga på dig vikten du tappat inom den närmaste månaden efter avslutad diet.....när du ändå tänker i de här banorna så varför inte bara köra en robinson-diet i 40 dagar...typ ät ingeting....kommer nog ge dig samma resultat i slutändan
alltså inget elakt menat med det jag skrev tidigare...men med ett sånt här schema så kommer du säkert att gå ner i vikt...men mycke muskler och i andra hand fett...sedan så kommer du nog lägga på dig vikten du tappat inom den närmaste månaden efter avslutad diet.....när du ändå tänker i de här banorna så varför inte bara köra en robinson-diet i 40 dagar...typ ät ingeting....kommer nog ge dig samma resultat i slutändanMen jag får i mig en massro av näring ju, mjölk är ruskigt näringsriskt, förstår inte vad det är som är så dåligt med dieten...
Hård_men_rättvis
2004-10-01, 11:38
Men jag får i mig en massro av näring ju, mjölk är ruskigt näringsriskt, förstår inte vad det är som är så dåligt med dieten...
Flytande kalorier= kasst.
blekfet2
2004-10-01, 15:14
nä jag märker att du inte gör det......men gör såhär....testa din diet och se vad som händer...annars så kan du läsa på om kost/träning så du får en hyfsat grund, och då forma ett schema som fungerar i längden....
svejs
nä jag märker att du inte gör det......men gör såhär....testa din diet och se vad som händer...annars så kan du läsa på om kost/träning så du får en hyfsat grund, och då forma ett schema som fungerar i längden....
svejs
Jag har läst en del om kost och träning, men kan inte trycka in hur mycket som helst direkt, därför skapade jag en tråd och frågar om de som jag finner intressant för stunden :)
Flytande kalorier= kasst.
Varför är det kasst? Lite djupare hade varit fint :)
Mer än ja och nej svar hade varit trevligt så man även kan lära sig varför det är ett nej eller ett ja :p
jag är intresserad över det som Grub skrev om mjölk.
Jag trodde enda gången på dagen som det var riktigt bra att äta mjölkprodukter var på morgonen men nu låter det som om det är ok att få i sig det på alla tider på dygnet helst då magra eller? då de verkar positivt på förbränningen
King Grub
2004-10-01, 17:22
jag är intresserad över det som Grub skrev om mjölk.
Jag trodde enda gången på dagen som det var riktigt bra att äta mjölkprodukter var på morgonen men nu låter det som om det är ok att få i sig det på alla tider på dygnet helst då magra eller? då de verkar positivt på förbränningen
Ur insulinsynpunkt är de bäst på morgon (och efter träning, om man vill ha mjölk i proteindrinken), men näringsmässigt och ur den synpunkt du nämner så har magra mjölkprodukter många andra fördelar.
King Grub, vad har du för åsikter om flytande kolhydrater? :)
King Grub
2004-10-01, 17:48
King Grub, vad har du för åsikter om flytande kolhydrater? :)
Just kolhydrater finns det väl inte många bra flytande sådana; mjölkprodukter är väl dock just en av de få bra, näringsmässigt sätt, som man kommer att tänka på. Dåligt SI, alltså mättnadsfaktor.
Just kolhydrater finns det väl inte många bra flytande sådana; mjölkprodukter är väl dock just en av de få bra, näringsmässigt sätt, som man kommer att tänka på. Dåligt SI, alltså mättnadsfaktor.Okej, men SI är alltså då endast hur man känner sig, det inverkar väl inte på byggande/förbräningen? :MrT:
Hård_men_rättvis
2004-10-01, 19:03
Just kolhydrater finns det väl inte många bra flytande sådana; mjölkprodukter är väl dock just en av de få bra, näringsmässigt sätt, som man kommer att tänka på. Dåligt SI, alltså mättnadsfaktor.
Galaktos är ingen bra kolhydrat; den fyller främst upp lever och inte muskelglykogen.
blekfet2
2004-10-01, 21:40
Jag har läst en del om kost och träning, men kan inte trycka in hur mycket som helst direkt, därför skapade jag en tråd och frågar om de som jag finner intressant för stunden :)
Varför är det kasst? Lite djupare hade varit fint :)
Mer än ja och nej svar hade varit trevligt så man även kan lära sig varför det är ett nej eller ett ja :p
hinner inte skriva allt för mycket...har mycket för mig....lyssna på King Grub...han verkar ha hyfsad koll :thumbup:
:kinky:
Jag tycker dieten är för extrem, med alltför stort inslag av en slags produkt, dvs mjölkprodukter. Risken att du tröttnar eller får överdos/brist blir större än om du äter blandat. :MrT:
Dessutom tycker jag att du borde ÄTA frukost. Exempelvis gröt och/eller några mackor med lite protein på. Då står du dig bättre under dagen och risken är mindre för att matsuget skall få dig att göra något dumt. :eating:
Men i slutändan är det du som skall hålla dieten, och om du tycker det funkar för dig så är den bra, annars inte.
Jag kan hålla en sådanhär diet. Dock vill jag inte gå in på något som kanske kommer innebära att jag tappar en massor av muskelmassa.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.