Visa fullständig version : Hur länge pågår muskelnedbrytningen efter ett pass?
1.Är det någon som har bra koll på hur lång tid det tar för den tränade/överbelastade muskeln att bli "fit for fight" igen.
2.Hur ser processen ut ungefär från katabolt tillstånd till anabolt,efter ett pass?
3.När är proteinintaget viktigast,förutom direkt efter/under/innan ett pass?
4.Hur länge pågår muskelnedbrytningen efter ett pass?
5.När byggs den (förhoppningsvis) nya muskelmassan upp?
6.Är vissa muskler långsammare eller snabbare?
Många frågor blev det ;)
//
Edit:Jag är inte ute efter svar på exakta minuter ...Om det verkar så:D
Det beror på hur hårt du har tränat med många andra faktorer som t. ex hur vältränad du är, hur lätta du har att bygga muskler, hur du äter, mm mm mm
Det beror på hur hårt du har tränat med många andra faktorer som t. ex hur vältränad du är, hur lätta du har att bygga muskler, hur du äter, mm mm mm
Inte för att vara elak men det förstod jag redan... ;)
Nån som har koll?
1. Det känner du bara själv. när kan du träna nästa gång med full effekt ? Efter tre dagar eller kanske efter en vecka.
2. Så länge muskeln är utsatt för katabola hormon, dvs adrenalin, kortisol och glukagon, dvs så länge du tränar och en liten stund efteråt är du i ett katabolt tillstånd.
Den anabola processen kommer sedan igång när adrenalinet försvinner och det börjar komma ut insulin i blodet.
3. Därefter jämt fördelat under dagen. Protein bryts ned och byggs upp hela tiden, dygnet runt.
4. Någon timme kanske.
5. Dygnen efteråt.
6. Vet inte. Troligen ingen skillnad.
King Grub
2004-09-29, 15:31
4-5. Ju fortare du får i dig kolhydrat efter passet, desto mer kan du förkorta den tiden (1). Tillsammans med protein stimulerar du anabolism genom ökad proteinsyntes (2). Kontenta: genom att inta både protein och kolhydrat (vassle+maltodextrin/dextros) efter passet minskar du både muskelnedbrytning och kommer snabbt in i anabol fas. Ju snabbare du får i dig kolhydraterna och proteinet efter passet, desto bättre (3). En likadan drink direkt före passet är ännu effektivare vad gäller att stimulerara proteinsyntes (4).
1. Journal of Applied Physiology; 88, 386-392, 2000.
"This suggests that CHO supplementation (1 g/kg) immediately and 1 h after resistance exercise can decrease myofibrillar protein breakdown and urinary urea excretion, resulting in a more positive body protein balance."
2. J Appl Physiol 88: 386-392, 2000
"We conclude that essential amino acids with carbohydrates stimulate muscle protein anabolism by increasing muscle protein synthesis"
3. Nutr Rev. 2003 May;61(5 Pt 2):S88-94.
"This review shows the importance of high-glycemic carbohydrates consumed together with protein in enhancing the exercise-induced muscle formation relative to timing of intake. Insulin, which increases in blood after glycemic carbohydrate ingestion, seems to effectively stimulate protein synthesis and inhibit protein degradation right after exercise rather than later."
4. Am J Physiol Endocrinol Metab. 2001 Aug;281(2):E197-206.
"the response of net muscle protein synthesis to consumption of an EAC solution immediately before resistance exercise is greater than that when the solution is consumed after exercise, primarily because of an increase in muscle protein synthesis"
Jag brukar späda ut en protein/kolhydrat drink på en liter och sippa i mig jämt ut med hela tränings passet för att jämt ha energi och protein i kroppen. Är det bra det också eller är det bättre om jag kör i mig allting direkt efter träningspasset istället ?
Uhm, är adrenalin nedbrytande? Sämst att inta massa koffein hela dagarna mao? ;/
King Grub
2004-09-29, 15:41
Uhm, är adrenalin nedbrytande?
Javisst.
rusholme
2004-09-29, 17:16
En likadan drink direkt före passet är ännu effektivare vad gäller att stimulerara proteinsyntes.
Någon (Grub? ;) ) som har en rekommendation på hur denna uppdelning bör se ut? Är det "likadan" i den mening att det gäller samma proportioner (uppmätt efter kroppsvikt) eller bara innehållet i sig? Är det 50/50 bracketing som gäller eller rentav någon annan uppdelning som är optimal?
King Grub
2004-09-29, 17:22
Någon (Grub? ;) ) som har en rekommendation på hur denna uppdelning bör se ut? Är det "likadan" i den mening att det gäller samma proportioner (uppmätt efter kroppsvikt) eller bara innehållet i sig? Är det 50/50 bracketing som gäller eller rentav någon annan uppdelning som är optimal?
Det innebär väl inget direkt negativt att ta en hel före och en hel efter, men varför slösa så stor del av dagens energiintag på energi utan näring. Hursomhelst krävs det inte så stora mängder för att stimulera anabolism. Att ta halva före och halva efter verkar vettigast, tycker jag, förutsatt att man ramar in passet med vanlig mat någon timme före och efter också.
Tack ska ni ha gubbar! Tror jag blev lite klokare. Jag har haft som vana att sippa på min malto/Vassle-drink med början en bit in i passet för att sluka ca.hälften när jag är klar. Inte optimalt kanske,men gott :D
På tal om ingenting så tränade jag igår så jag fick näsblod,när jag tog efterträningsdrinken o gick in i omklädningsrummet så bara spröt det ur ena näsborren. När jag slappnade av :( Har aldrig hänt mig under de 9-mån jag tränat. Skitsamma,det var ett lyckat pass förövrigt.
:kickass: :thumbup:
pellepedal
2004-09-30, 10:14
Fråga 1: Du kan träna en muskel ganska fort igen om du inte har brytit ner den onödigt mycket. Se bara på de gamla tyngdlyftarna från öst. De tränade oftast samma övningar och muskler varje dag. Ibalnd flera pass om dan tom.
Många säger nog att det beror på dopingen. Visst, till viss del. Men om man inte kör typ 20-30 set på en muskel (vilket det inte finns nåt vettigt skäl till att göra heller), så kan man lungt träna den igen efter 2 dagar utan att vara rädd för överträning. Det kräver ju så klart att man sköter kost och sömn, och gärna jobbar lite aktivt för att snabba på återhämtningen för muskeln.
Det innebär väl inget direkt negativt att ta en hel före och en hel efter, men varför slösa så stor del av dagens energiintag på energi utan näring. Hursomhelst krävs det inte så stora mängder för att stimulera anabolism. Att ta halva före och halva efter verkar vettigast, tycker jag, förutsatt att man ramar in passet med vanlig mat någon timme före och efter också.
Det blir en väldans massa ätande... Hur går det med tänderna då?
King Grub
2004-09-30, 13:14
Det blir en väldans massa ätande... Hur går det med tänderna då?
Att dricka det är inte alls lika farligt för tänderna som att suga på kola i timtal. Xylitolsötat tuggumi tar hand om PH-halten. Och har du bra och tillräcklig saliv tar den hand om saker och ting. Min gör det i alla fall.
Inte för att vara elak men det förstod jag redan... ;)
Nån som har koll?
SOm man ropar får man svar ;)
6. Ja, M. tricpes brachi är den mest explosiva och M. soleus den minst explosiva muskeln. (Om du med "snabb muskel" menar explosivitet)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.