Visa fullständig version : Käka efter träningen?
martin86
2004-09-28, 20:28
Jag har nån sorts "måltidsersättare" hemma som innehåller: 12g protein, 10 g kolhydrater och 2.4 g fett. Funkar detta bra att intaga direkt efter träning? :confused:
King Grub
2004-09-28, 20:31
Alldeles för lite av allt, utom fett. Och vilket protein och vilka kolhydrater är minst lika intressant som mängden.
Ett bra efterträningsmål bör vara baserat på maltodextrin eller dextros (runt 1 gram per kilo kroppsvikt) för kolhydraterna och vassle (runt 0.5 gram per kilo kroppsvikt) för proteinet. Kreatin om man använder det.
En vanlig måltid en timme eller så senare.
martin86
2004-09-28, 20:34
Alldeles för lite av allt, utom fett. Och vilket protein och vilka kolhydrater är minst lika intressant som mängden.
Ett bra efterträningsmål bör vara baserat på maltodextrin eller dextros (runt 1 gram per kilo kroppsvikt) för kolhydraterna och vassle (runt 0.5 gram per kilo kroppsvikt) för proteinet. Kreatin om man använder det.
En vanlig måltid en timme eller så senare.
Aaa, okej. Vad innebär maltodextrin eller dextros? Det är socker, va? ;) Jag käkar inga tillskott, och får inte heller eftersom mamma bestämmer. Finns det nåt "naturligt" man kan ta med sig och käka efter träningen?
för lite av protein och kolhydrater..... och du skriver inte heller vilken sorts protein/kolhydrater det är....
martin86
2004-09-28, 20:41
för lite av protein och kolhydrater..... och du skriver inte heller vilken sorts protein/kolhydrater det är....
Okej. Jag vet inte hur man ser vilken sorts protein/kolhydrater det är i den. Ingredienslistan är liksom säker 30-40 olika saker. :em:
King Grub
2004-09-28, 20:44
Likvärdigt - nej. Då skulle jag i stället rekommendera ett par småfrallor och en burk tonfisk eller liknande. Det ger både snabba kolhydrater och fettsnålt protein, plus lite näring på en gång. Knäcker vilket meal replacement som helst. Sedan äter du en normal måltid när du kommer hem. Det fungerar det också. :)
men kolla om maltodextrin eller dextros finns där...... om det står något vassle där..... det är ju störst procent av de här grejerna så de står i början så du gehöver inte läsa alla 30-40 sakerna
martin86
2004-09-28, 20:47
Likvärdigt - nej. Då skulle jag i stället rekommendera ett par småfrallor och en burk tonfisk eller liknande. Det ger både snabba kolhydrater och fettsnålt protein, plus lite näring på en gång. Knäcker vilket meal replacement som helst. Sedan äter du en normal måltid när du kommer hem. Det fungerar det också. :)
Hmm, okej. Men jag är lite tveksam om det blir så gott om man har det i väskan 6 timmar innan jag ska träna. Tror inte det håller sig så fräscht, tyvärr. Finns det inget som "håller" sig bättre?
Tack för svaren btw!
King Grub
2004-09-28, 20:47
men kolla om maltodextrin eller dextros finns där...... om det står något vassle där..... det är ju störst procent av de här grejerna så de står i början så du gehöver inte läsa alla 30-40 sakerna
Det blir nog billigare och bättre att lägga ett "riktigt" mål efter träningen istället för att använda en bar som man måste använde 3-4 stycken av för att få i sig tillräckligt mer protein.
King Grub
2004-09-28, 20:48
Hmm, okej. Men jag är lite tveksam om det blir så gott om man har det i väskan 6 timmar innan jag ska träna. Tror inte det håller sig så fräscht, tyvärr. Finns det inget som "håller" sig bättre?
Tack för svaren btw!
Bröd håller väl hela dagen och kräver ingen kylning?
Du behöver väl inte öppna tonfiskburken förrän du skall äta? Jag tog tonfisk som exempel just DÄRFÖR ATT den håller sig och inte kräver vare sig tillagning eller kylning - bara att öppna burken.
martin86
2004-09-28, 20:49
Det blir nog billigare och bättre att lägga ett "riktigt" mål efter träningen istället för att använda en bar som man måste använde 3-4 stycken av för att få i sig tillräckligt mer protein.
Jo, det fattar jag med. Men saken är den att jag ofta tränar på håltimmar, och inte alltid har möjliget att få i mig sån mat. :(
han har dem ju redan.... han ska väll äta upp dem antar jag..... sen köper han väll vassle och dextropor/maltodextrin.....
King Grub
2004-09-28, 20:53
sen köper han väll vassle och dextropor/maltodextrin.....
Han får uppenbarligen inte. Och då är det väl så, även om det inte handlar om något onaturligt eller farligt. Då är det bra om man har något vettigt och någorlunda billigt att ta till.
Kolhydrat: vitt bröd, riskakor, cornflakes, russin.
Protein: ja, jag har svårt att hitta på något bättre än tonfisk, som inte kräver kylning. Allt magert kött, fisk, fågel och skaldjur går bra, men det är just förvaringen som blir problematisk.
får han ha kassa måltidersättare men inte vanligt vassle??
martin86
2004-09-28, 21:01
får han ha kassa måltidersättare men inte vanligt vassle??
Jag vett att det låter skitdumt, men min mamma tror att vassle = doping och att jag kommer få en tredje arm ur arslet om jag käkar sånt, typ. :devil:
King Grub
2004-09-28, 21:03
Jag vett att det låter skitdumt, men min mamma tror att vassle = doping och att jag kommer få en tredje arm ur arslet om jag käkar sånt, typ. :devil:
Säg åt din mamma att hon också äter/dricker vassle, om hon dricker mjölk och fil och yoghurt. 20% av proteinet i mjölk är just vassle. I pulverform är det bara renat och filtrerat: inget konstigt eller onaturligt.
martin86
2004-09-28, 21:06
Säg åt din mamma att hon också äter/dricker vassle, om hon dricker mjölk och fil och yoghurt. 20% av proteinet i mjölk är just vassle. I pulverform är det bara renat och filtrerat: inget konstigt eller onaturligt.
Okej, jag ska försöka. Vad kostar vassle då på ett ungefär?
150kr kgt om det är billigt
Body Guard
2004-09-29, 14:09
något som inte är rätt men som du kan göra är att köp vassle och malto sen har du grejerna i skolan för du har väll skåp? sen på håltimmen innan du drar tilll gymmet blanda ned det i en shaker och voila.
som sagt inte rätt att göra så mot sina föräldrar men upp till var och en ....
/bg
MojjMojj
2004-09-30, 16:04
Käkar själv malto & dextros, vassle och kreatin. Halva före och resten efter träningspasset.
Undrar vad som skulle vara bäst att käka efter träningen om maninte hade kosttillskott.. Vit bröd som kolhydratkälla och andra kolisar har jag koll på, men när det gäller protein så vet jag bara att Ägg är snabbt.. Ngt mer kött som innehåller en stor del vassle?
Att ta keso efter träningen (250 gram), funkar det bra eller?
I utbyte mot rent vassle, vilket är bäst att ta?
King Grub
2004-09-30, 16:08
men när det gäller protein så vet jag bara att Ägg är snabbt..
Bara ren äggvita. Och det är inte i närheten av vassle det heller.
Ngt mer kött som innehåller en stor del vassle?
Vassle är ett mjölkprotein.
Att ta keso efter träningen (250 gram), funkar det bra eller?
Extremt långsamt (kasein).
I utbyte mot rent vassle, vilket är bäst att ta?
Det finns inga snabba alternativ. Vilken mager proteinkälla som helst är näst bäst, men det är verkligen ett "näst" det är frågan om: tonfisk i vatten, äggvita, magert kött eller fågel, torsk, räkor, t ex.
MojjMojj
2004-09-30, 20:27
mm, var som jag torodde. Thnx anyway. :hbang:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.