handdator

Visa fullständig version : kolhydrateskälla??

Jejje
2004-09-28, 17:47
fan jag känner ofta att jag inte vet vad jag ska ha för kolhydratskälla till matne.. har köpt korngryn.. har fullkornspasta.. har ris.. har allt sånt

grejen är att jag ibland känner "fan varför inte bara göra lite havregrynsgröt"
är det dåligt att käka gröt till typ "Middag" OCKSÅ då detta vanligtvis är min dagliga frukost.. jag menade det är ju kolhydrater eller hur.. och bra sådana? eller ska man äta pasta/ris/potatis.. om jag inte ser det som tråkigt att äta det igen så är det jättebra också eller? för det går så snabbt och ibland känner jag inte för pasta/ris.. käkar ofta typ makrill eller tonfisk eller kalkon till på sidan av.. är detta ok? eller ska jag sluta med mina gröt-som-middagskolhydratkälla? detta händer ibland då jag inte känner för de övriga kolhydratkällorna som sagt

kampsporttjej
2004-09-28, 18:09
klart att du kan äta gröt, om du känner för det!

morbror_sven
2004-09-28, 18:12
det är faktiskt svårt att hitta bra kolhydratkällor....

Zakath
2004-09-28, 18:21

Inte bra, men att hitta "inte tråkiga" kolhydratskällor.. Hur roligt är 200g kokta linser/havregryn/pasta/ris/bönor liksom? :(
Får väl skylla sig själv när man inte klarar av något mer avancerat...

morbror_sven
2004-09-28, 18:23
Inte bra, men att hitta "inte tråkiga" kolhydratskällor.. Hur roligt är 200g kokta linser/havregryn/pasta/ris/bönor liksom? :(
Får väl skylla sig själv när man inte klarar av något mer avancerat...
bara havregryn och pasta är riktigt bra av de kolhydratkällor du nämde...

King Grub
2004-09-28, 18:23
Variation är alltid bra... med så viktigt är det inte, förutsatt att du får i dig alla näringsämnen (vitaminer, mineraler, spårämnen, antioxidanter) under dygnet som du behöver.

Jejje
2004-09-28, 19:56
ok bra.. så EGENTLIGEN kan man basera alla sina kolhydratmål på typ havregryn.. mycket handlar om variation? nu menar jag inte att man ska det men det är inte så j*vla dåligt.. lixom

havregrynsgröt och köttfärsås
havregrynsgröt och grillad laxkotlett
havretrynsgröt och köttbullar

King Grub
2004-09-28, 20:10
ok bra.. så EGENTLIGEN kan man basera alla sina kolhydratmål på typ havregryn.. mycket handlar om variation? nu menar jag inte att man ska det men det är inte så j*vla dåligt.. lixom

havregrynsgröt och köttfärsås
havregrynsgröt och grillad laxkotlett
havretrynsgröt och köttbullar

Ja, det går bra. Förutsatt att du i övrigt uppfyller kraven på näringsämnen jag nämnde. Och du kan inte tillgodogöra dig t ex antioxidanter från piller på samma sätt som från frukt och grönt.

Zakath
2004-09-28, 20:11

Vad är det för fel på linser och bönor?
Och med ris menar jag såklart olika varianter som råris, fullkorns m.m...

King Grub
2004-09-28, 20:12

Linser och bönor är bättre... ;) Och råris knäcker pasta vilken dag som helst.

z_bumbi
2004-09-28, 20:13

När blev bönor, ris och linser dålig kolhydratkällor?

Bönor och linser soppar ju banan med all pasta i världen när det gäller näringsinnehåll t ex.

Zakath
2004-09-28, 20:17
Linser och bönor är bättre... ;) Och råris knäcker pasta vilken dag som helst.

Tack för stödet *fortsätter äta mina linser, även om dem är "tråkiga"* :D

morbror_sven
2004-09-28, 20:55
När blev bönor, ris och linser dålig kolhydratkällor?

Bönor och linser soppar ju banan med all pasta i världen när det gäller näringsinnehåll t ex.
Jag sa inte att de var dåliga, jag sa bara att 'bara pasta och havregryn var riktigt bra'.
Både ris och bönor har högre II än pasta. Hur det är med linser vet jag inte, men eftersom de är en sorts böna skiljer det sig nog inte särskilt mycket.

Men självklart är de bättre än vetemjöl...

Rätta mig om jag har fel i mitt resonemang...

King Grub
2004-09-28, 20:56
Jag sa inte att de var dåliga, jag sa bara att 'bara pasta och havregryn var riktigt bra'.
Både ris och bönor har högre II än pasta. Hur det är med linser vet jag inte, men eftersom de är en sorts böna skiljer det sig nog inte särskilt mycket.

Bönor och linser har lägre eller likvärdigt II som pasta. Det är bara KONSERVERADE sådana som har högt.

morbror_sven
2004-09-28, 20:58
Bönor och linser har lägre eller likvärdigt II som pasta. Det är bara KONSERVERADE sådana som har högt.
ok.. Fast är det inte ganska omständigt att göra "okonserverade" bönor???(har aldrig provat)

King Grub
2004-09-28, 21:02
ok.. Fast är det inte ganska omständigt att göra "okonserverade" bönor???(har aldrig provat)

Blötlägg över natten. Koka. Du behöver inte stå och titta på dem. ;)

aliquis
2004-09-28, 21:31
oja, grönsaker, baljväxter, frukt, rotfrukter, potatis, pasta, ris, bröd, gröt, müsli, ...

aliquis
2004-09-28, 21:33
Du är medveten om att din trovärdighet skulle öka med oändligt-1 procent om du berättade VAD som är så dåligt med kolhydraterna i ris, bönor o linser?

aliquis
2004-09-28, 21:34
I det här fallet ger jag blanka fan i II. Insulin är förövrigt anabolt om det har undgått dig.