handdator

Visa fullständig version : Rimligt Energibehov

[UnTr] freshmint
2004-09-28, 13:42
Låter det verkligen rimligt att en tjej på 18år som väger 56kg och tränar minst 2tim varje dag har ett energibehov på ca. 2400kcal, eller är det helt enkelt så att jag har räknat helt åt helvete fel :confused:

Och om det visar sig att min formel inte fungerar speciellt bra, har någon annan en som garanterat funkar?

King Grub
2004-09-28, 13:43
freshmint']Låter det verkligen rimligt att en tjej på 18år som väger 56kg och tränar minst 2tim varje dag har ett energibehov på ca. 2400kcal, eller är det helt enkelt så att jag har räknat helt åt helvete fel :confused:

Och om det visar sig att min formel inte fungerar speciellt bra, har någon annan en som garanterat funkar?

Ja, det låter rimligt. Minst 2400.

Tyckte du det lät högt eller lågt? :)

Det är inte ovanligt att speciellt unga flickor underskattar sitt energibehov.

[UnTr] freshmint
2004-09-28, 13:51
jag tyckte att det verkade lite lågt faktiskt, men det är klart det är ju ingen byggare vi pratar om direkt ;) så det kanske är rimligt ändå.

hur mycket låter rimligt att höja energi intaget?
man brukar ju prata om +500kcal men jag funderar på om det kan vara läge att trappa upp ifrån 200-300kcal i överskott, jag menar, det kan ju bli tungt att helt plötsligt hoppa på +500 om man knappt är van vid att täcka sitt energibehov.

King Grub
2004-09-28, 14:08
så det kanske är rimligt ändå.

Obs: minst. :)

hur mycket låter rimligt att höja energi intaget?
man brukar ju prata om +500kcal men jag funderar på om det kan vara läge att trappa upp ifrån 200-300kcal i överskott, jag menar, det kan ju bli tungt att helt plötsligt hoppa på +500 om man knappt är van vid att täcka sitt energibehov.

Vad är det du vill uppnå? Om du ligger på 300 kcal överskott i dag, vilken är anledningen till att höja?

[UnTr] freshmint
2004-09-28, 14:28
nä det är inte mig det gäller, utan en tjej som ville ha lite hjälp att gå upp i vikt(läs muskelmassa) . just nu ligger hon nog på kalori minus iom att hon inte har speciellt bra koll på kosten, det var därför jag tänkte att det kunde vara en ide att börja på mellan 200 och 300 kcal i överskott och öka energi mängden succesivt tills hon ligger på närmare 500+, så att hon inte får en chock direkt av att ändra kosthållningen totalt.
tänkte istället sätta upp mindre del mål varje vecka och låta det ta lite längre tid så varje steg inte behöver bli jobbigt

King Grub
2004-09-28, 15:01
Då låter det som en god idé.

[UnTr] freshmint
2004-09-28, 15:09
ja jag hoppas det, det ska bli kul att se hur det går för henne.
tack för hjälpen iaf :thumbup: