Visa fullständig version : kolhydrater innan läggdax
Vet att detta varit uppe förr, men hittar inget när jag söker.
Hade en lite diskussion med en kille här på jobbet idag om att käka kolhydrater innan läggdax.
En tjej här på jobbet brukar träna mellan 20:00-21:00 och undrade vad hon skulle käka efter att hon tränat. Jag rekomenderade att hon skulle fylla på med kolhydrater och protein, och kanske försöka få i sig lite protein och nyttigt fett innan hon går och lägger sig.
Killen påpekade att man absolut inte ska äta kolhydrater innan läggdax, men jag vill minnas att vi sisskuterat det här tidigare att man kan äta en del långamma kolhydrater innan läggdax utan att lägga på sig fett.
Visst var det så?
Det som överskuggar allt annat är det att hon skall fylla på energidepåerna direkt efter träninge :nono:
Oavsett vad hon tränar skall hon utnyttja näringsfönstret och att känsligheten för insulin är högt efter träningen. Hon måste ju fylla på glykogenförråden och förse musklerna med protein efter träningen för att få en så bra återhämtning som möjligt.
Precis så sa jag med. men som vanligt så finns det alltid stöddiga personer som alltid vet bäst. Men jag ska nog lyckas överbevisa honom! :devil:
Med knytnävarna då eller ?
Låt honom vara. Huvudsaken att din väninna tränar och mår bäst.
King Grub
2004-09-28, 13:35
Säg åt honom att lågglykemiska kolhydrater som gröt, pasta och liknande orsakar lägre insulinutsöndring än kött, fisk och fågel, och det är insulinnivåerna som till stor del styr fettförbränningen.
Callister
2004-09-28, 13:38
Säg åt honom att lågglykemiska kolhydrater som gröt, pasta och liknande orsakar lägre insulinutsöndring än kött, fisk och fågel, och det är insulinnivåerna som till stor del styr fettförbränningen.
Så i praktiken kan en med diabetes aldrig gå från smal till tjock? :)
King Grub
2004-09-28, 13:40
Vad? Ett energiöverskott lagras alltid.
Med knytnävarna då eller ?
Låt honom vara. Huvudsaken att din väninna tränar och mår bäst.
Nejdå, inte med knytnävarna! det är inte min stil. Fär väl snacka med min arbetskamrat när han inte är med. :)
Den riskerar nog MER att gå från smal till tjock, deras insulin fungerar ju inte som de skall så ofta får de ju ohälsosamt låga nivåer (eller rättare sagt, höga nivåer blodsocker) eller lågt blodsocker för att de tar för mycket insulin. Svänger ju ännu värre än för en frisk människa.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.