Visa fullständig version : Omelett innan läggdags
Är det lite i överkant med fett att äta en omelett på 6st hela ägg innan läggdags?
ca. 45g protein, 37g fett, 530kcal.
Flygplan
2004-09-27, 22:06
Ja.. Men det måste vara bamse ägg du äter.
Ta 10-12 äggvitor och en näve jordnötter eller lite olivolja istället.
Varför skulle det vara bättre?
Flygplan
2004-09-27, 23:24
Bättre fetter?
Bättre fetter?
Det är bra fett i ägg.
Flygplan
2004-09-27, 23:53
Det är bra fett i ägg.
Det ÄR bättre fetter i olivolja och jordnötter än äggula.
Animaliska fetter är inte att föredra.
Förstår inte riktigt hur ni tänker. 12 ägg + fleromättade fetter är väl bättre än mindre protein och sämre fett, som i trådskaparens exempel?
Flygplan
2004-09-27, 23:55
Saxat från Pauluns frågespalt angående äggula som fettkälla:
"Visst kommer 35 gram äggula att öka fettförbränningen något, dock kommer du att få 35 x 9 = 315 kcal från detta fett. Trots den något förhöjda fettförbränningen kommer därför det mesta av energin lagras som fett. Håll dig därför till sådant fett som är bäst på att stimulera fettförbränningen (vegetabilier och fisk & skaldjur) och skär ner på det övriga fettet."
Det ÄR bättre fetter i olivolja och jordnötter än äggula.
Animaliska fetter är inte att föredra.
Förstår inte riktigt hur ni tänker. 12 ägg + fleromättade fetter är väl bättre än mindre protein och sämre fett, som i trådskaparens exempel?
Jag förstår inte hur du tänker. Varför ska man äta något som är äckligare bara för att du har fettnoja? Tycker han om omelett så ska han äta det, det är verkligen inget fel på det.
Saxat från Pauluns frågespalt angående äggula som fettkälla:
"Visst kommer 35 gram äggula att öka fettförbränningen något, dock kommer du att få 35 x 9 = 315 kcal från detta fett. Trots den något förhöjda fettförbränningen kommer därför det mesta av energin lagras som fett. Håll dig därför till sådant fett som är bäst på att stimulera fettförbränningen (vegetabilier och fisk & skaldjur) och skär ner på det övriga fettet."
Vad är problemet om han gör av med energin?
Flygplan
2004-09-28, 00:13
Jag förstår inte hur du tänker. Varför ska man äta något som är äckligare bara för att du har fettnoja? Tycker han om omelett så ska han äta det, det är verkligen inget fel på det.
Jo, det är som sagt fel på att äta äggula ur tränings synpunkt.
Om du och han vill äta äggula för att det är GOTT bryr jag mig inte om.
Jo, det är som sagt fel på att äta äggula ur tränings synpunkt.
Källa?
Du behöver inte ens leta. Det är inget fel på fullvärdigt protein och bra fett.
Flygplan
2004-09-28, 00:20
Vad är problemet om han gör av med energin?
Ja, vad är det för fel att slänga i sig en pizza om dagen? Man kan ju göra av sig med energin.
Du är lite off topic nu.
Han har redan fått svar på sin fråga. Om du vill ha en diskussion med mig om hur seriös man vill vara med sin träning kan du ta det med mig på PM.
Flygplan
2004-09-28, 00:24
Källa?
Du behöver inte ens leta. Det är inget fel på fullvärdigt protein och bra fett.
Haha, detta börjar bli roligt. Quota gärna mig där jag skrivit att det är fel på fullvärdigt protein, tack!
Nej, jag ska sova nu. Orkar inte leta upp en källa till att det är animaliskt fett i ägg, det är definitivt något som en med över 2000 inlägg på ett träningsforum borde veta.
Haha, detta börjar bli roligt. Quota gärna mig där jag skrivit att det är fel på fullvärdigt protein, tack!
Nej, jag ska sova nu. Orkar inte leta upp en källa till att det är animaliskt fett i ägg, det är definitivt något som en med över 2000 inlägg på ett träningsforum borde veta.
Du har inte skrivit det, jag påpekade det bara.
Jag vet att det är mättat fett i ägg, om det är det du syftar på.
Om du tar och använder sökfunktionen så kommer du finna att det inte är något som helst fel på ägg.
Flygplan
2004-09-28, 00:56
Jag vet att det är mättat fett i ägg, om det är det du syftar på.Om du tar och använder sökfunktionen så kommer du finna att det inte är något som helst fel på ägg.
Det är bra fett i ägg.
Herregud.
WHITEFOLKS
2004-09-28, 01:49
herregud vad? om du tycker det där var jätteförvånande kanske du ska prova att sova längre nästa gång :thumbup:
Herregud.
Det är mättat fett i olivolja och jordnötter också.
Bara för att en produkt innehåller mättat fett betyder inte det att den är dålig.
Visa mig en källa som säger att ägg är dåligt för träningen istället för att larva dig.
King Grub
2004-09-28, 06:33
Flygplan: tror du att man skall undvika mättat fett till 100%? Det kan bli svårt. ;) Tummen upp för ägg, som har en bra fettsammansättning. Perfekt byggarmat.
7% mättat i rapsolja, 33% i ägg.
9 ägg = 41.5g fett
Jag vettefan vad jag yrar om, men jag skulle i alla fall inte slänga bort 9 gulor och tillsätta rapsolja.
morbror_sven
2004-09-28, 07:40
Herregud.
det är faktiskt inte mycket mättat fett i ägg. Däremot är det lite fleromättat fett. Större delen av äggets fettsammansättning består av enkelmättat fett, vilket är helt ok.
Kanske är inte en omelett det bästa som kvällsmål, men ser man det på det viset är olivolja och nötter inte mycket bättre.
Fisk och skaldjur vore allra bäst. Gillar du inte det kan du äta en burk kesella eller något kaseinbaserat proteinpulver.....
Ja.. Men det måste vara bamse ägg du äter.
Ta 10-12 äggvitor och en näve jordnötter eller lite olivolja istället.
Vägde några ägg idag när det var dags att koka och dom flesta vägde faktiskt mellan 70-75g.
Men iaf det jag undrade var om 37g fett innan läggdags är mkt att äta innan läggdags och att jag hellre skall fördela fettet jämnare över dagen istället?
Tänker nog iaf inte slänga äggulan och ersätta med annat fett... Kasta protein? http://mindscraps.com/s/otn/sad/mecry.gif
31 g fett innan läggdags är inget problem. Jag saknar dock grönsaker i den omeletten. :)
Flygplan
2004-09-28, 13:17
Flygplan: tror du att man skall undvika mättat fett till 100%? Det kan bli svårt. ;) Tummen upp för ägg, som har en bra fettsammansättning. Perfekt byggarmat.
Jaha, så jordnötter innehåller inte en del mättat fett oxå?
Det gör det, men oxå mycket mer fleromättade fetter som du säkert vet.
Jag hade aldrig sovit på 6 äggulor, dels pga. den negativa inverkan på kolesterolet och att det finns mycket bättre fettsammansättningar.
Om nu ni tycker det är så jävla gott med äggulor, så ät det då.. Inte mitt problem. Själv äter jag 200g lax till kvällsmat, men OM jag bara haft ägg hemma så skulle jag tagit äggvitorna + jordnötter.
Men faktum är att jordnötter är bättre... mycket bättre. Det kommer ni inte i från.
Äggula
mättat omätt fleromättat
9,1 14,6 3,83
Jordnötter
6,8 24,5 15,6
King Grub
2004-09-28, 13:37
Jag hade aldrig sovit på 6 äggulor, dels pga. den negativa inverkan på kolesterolet och att det finns mycket bättre fettsammansättningar.
Kolesterolet i maten har icke signifikant påverkan av blodkolesterolet. Det är leverpåverkan av mättat fett och allmän livsstil som är bovarna.
Äggula
mättat omätt fleromättat
9,1 14,6 3,83
Jordnötter
6,8 24,5 15,6
Kvoten mellan omega-3 och omega-6 är 1:2 i ägg och i t ex rostade jordnötter är det bara spår av omega-3 och inget omega-6.
0,08 g omega-3 per 100 g äggula -> 0,3 % av allt fett är omega-3.
Detta gäller ägg från höns i bur och inte dagens "frigående" eftersom mina tabeller är gamla, det finns nya på svl.se om man orkar leta.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.