Logga in

Visa fullständig version : Nötter på kvällen?

Mr A
2004-09-27, 18:03
Behöver lite mer fett i min diet så jag tänkte lägga till lite cashewnötter till mitt kvällsmål (en burk tonfisk). Är det dumt att få i sig fett sent på kvällen? eller är det bara kolhydrater som man inte ska äta så mycket av sent på kvällen?

morbror_sven
2004-09-27, 18:07
Behöver lite mer fett i min diet så jag tänkte lägga till lite cashewnötter till mitt kvällsmål (en burk tonfisk). Är det dumt att få i sig fett sent på kvällen? eller är det bara kolhydrater som man inte ska äta så mycket av sent på kvällen?
främst kolhydrater, men också fett. För att undvika fettinlagring bör du begränsa dig till protein. Mindre av kolhydrater och fett, helst inte i kombination.

ta nötterna till något av dina mindre mål istället.

Hoppas svaret dög, annars kan grub eller nån annan mer kunnig gärna rätta mig.

aliquis
2004-09-27, 18:31
Men det är ju svårt att styra en måltid på bara protein, iaf för mig, om den inte är pulverbaserad. Så frågan är ju vad som är bäst, en kolhydrat-proteinmåltid på ris o baljväxter eller en fett-proteinmåltid på sojabönor o hasselnötter.

LunaSpice
2004-09-28, 20:44
Fett-proteinbaserad måltid på kvällen är optimalt för muskeltillväxt och minimal fettinlagring. Det ger lågt insulinpåslag samt en mkt lång och långsam aminosyreutsöndring under natten -> rikligt med byggstenar för tillväxthormoner och andra tillväxtfaktorer.

aliquis
2004-09-28, 21:38
Fett-proteinbaserad måltid på kvällen är optimalt för muskeltillväxt och minimal fettinlagring. Det ger lågt insulinpåslag samt en mkt lång och långsam aminosyreutsöndring under natten -> rikligt med byggstenar för tillväxthormoner och andra tillväxtfaktorer.
Vilket även jag har uppfattat det som, eller rättare sagt, lågt insulinpåslag + energi så man slipper svälta sig genom delar av natten.