Visa fullständig version : Recept på soppor önskas!
Vad har ni för smarriga och nyttiga recept på soppor att dela med er av.
Hur gör knorr och blåband sina påssoppor?? Eftersom dom innehåller härdade fetter får dom inte slinka ner i min tjocka mage. Men dom smakar ok tycker jag.
Me likes champinjon och kantarellsoppa, Broccolisoppa, kycklingsoppa tex.
No fisksoppa.
Minestronesoppa är helt okej, sparris funkar ju också. Ärtsoppa måste ju vara proteinrikt. Finns många goda soppor som man lätt kan laga till själv, blir både godare och nyttigare att göra dem själv.
Recepten hittar du enkelt via google eller så kan jag rekommendera att du kollar runt på tex Icas eller Vivos hemsida där man kan hitta många recpet på soppor och annan mat.
2-4 potatisar, 2 morötter, 150-200g röda linser, det vita på en purjolök, 2 buljongtärningar, koka 10-15 min, äts med wasa sport eller falu rågrut :)
(högst ungefärliga mängder..)
2-4 potatisar, 2 morötter, 150-200g röda linser, det vita på en purjolök, 2 buljongtärningar, koka 10-15 min, äts med wasa sport eller falu rågrut :)
Brukar göra ganska exakt denna soppa, men släng i lite tomatpure också och ös på med indiska kryddor så blir det riktigt smaskens!
kålsoppa med köttfärs
Ta ett lagom stort vitkålshuvud. Vill man göra mycket, tar man ett stort, vill man bara göra litet soppa, tar man givetvis ett litet.
Skär huvudet i 1 - 2 cm breda strimlor, och skär dem sedan tvärs över till lagoma munsbitar, 1 - 2 cm långa. Använd inte den hårda mittstocken.
Lägg vitkålsbitarna i en stor kastrull och häll på vatten tills det nästan täcker. Mät hur mycket vatten du häller på. Lägg i en buljongtärning per halvliter vatten. Krydda med grovmalen svartpeppar och en skvätt soja. Låt det koka upp. Slå ned värmen och låt kålen stå och småputtra under lock.
Bryn köttfärsen ca 3 hg (kan vara mer om du vill ha mer, beror på hur många potioner du vill göra. Lägg sedan i hackad gul lök. Krydda med salt och peppar.
Häll över kötfärs- och lökröran i kålgrytan och blanda ihop. Låt det stå och puttra i ca 30 min tills kålen är klar (då är den mjuk och nästan genomskinlig)
Bestämm sedan hur tjock/tunn du vill ha soppan/grytan. Vill du ha den tunnare spär du med mer buljong.
Det går naturligtvis att göra en stor omgång av denna och ha i portionslådor i frysen och sedan bara ta fram. Vill man ha fett i går det bra att steka köttfärsen/löken i mycket fett.
köp en stor kyckling, släng ner hela den i en gryta med lite salt och peppar och koka den, ta upp den, plocka bort skin och sådant, skär/bryt loss köttet, kyl buljongen eftersalta eventuellt, när den är kyld kan du om du vill plocka upp de vita hårda bitarna (fett). Sen har du en kanon god buljong åt soppan, i med kycklingen, lite pasta av något slag, grönsaker (rotfrukter). helt kanon gott och enkelt enligt mej.
köp en stor kyckling, släng ner hela den i en gryta med lite salt och peppar och koka den, ta upp den, plocka bort skin och sådant, skär/bryt loss köttet, kyl buljongen eftersalta eventuellt, när den är kyld kan du om du vill plocka upp de vita hårda bitarna (fett). Sen har du en kanon god buljong åt soppan, i med kycklingen, lite pasta av något slag, grönsaker (rotfrukter). helt kanon gott och enkelt enligt mej.
håller med men jag skulle slänga ner lite rotfrrukter redan i koket gärna med vitlök och en knippe kryddor med så har du en underbar buljong.
håller med men jag skulle slänga ner lite rotfrrukter redan i koket gärna med vitlök och en knippe kryddor med så har du en underbar buljong.
Sant! Kött soppa är ju alltid gott också. Samma sätt som kycklingen, fast med rygg/halls bitar av Ren eller Älg. Dock bara kött, morötter, potatis och klimp.
Hur mycket vatten är lämpligt för denna mängd ingredienser? Jag har lite röda linser och potatisar som behöver gå åt så det hade passat bra. :)
husets höjdare:
2 kycklingfiléer
1 röd chili
1 röd paprika
1 gul lök
1-2 vitlöksklyftor
1 dl röda linser
1 buljongtärning
hacka & fräs chili, paprika, lök & vitlök i lite olivolja, strimla kyckling och fräs, tillsätt ca 1 liter vatten, låt koka upp, i med linserna och smulad buljong och koka drygt 10 minuter, salta & peppra - njut!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.