Visa fullständig version : För lång promenad?
Hej, jag har börjat gå långa promenader för att bli av med underhudsfett. Jag går för det mesta på morgonen, innan frukost och annan aktivitet. Den runda som jag går tar ungefär 130-140 minuter.
Jag undrar om det finns en gräns för hur länge man kan gå. Bör man hålla sig mellan 60-90 minuter?
Jag styrketränar även 4-5 gånger i veckan och är orolig för att jag kommer bryta ner muskler om jag kommer gå för långa promenader - skulle vara surt om den tid man lägger ner på styrketräningen förstörs av felaktigt försök till fettreducering.
Vidare får jag ibland hungerkänslor när jag går mina morgonpromenader. Hungern försvinner efter 10-30 minuter. Är detta ett tecken på något dåligt eller är det bara att köra på?
Hejsan! Jag har aldrig hört att det är dåligt med "förlånga" promenader.
Allt slit är bra :-) sålänge du ger kroppen sin dos med behövliga protein osv
efter du gjort detta så du inte bryter ner kroppen.
Tar du tillskott? Det bör du göra om du går så långt och tränar :p
Lite protein och dextropur/maltodextrin för att kroppen ska ge fan i o bryta ner dina muskler :p
För länge kan ju bara du bedöma om det är, du skjuter ju upp dagens första mål en bit.
140min låter ju som att ta i lite i överkant iofs.
Varför inte varva med backintervaller i stället. Jogga någon kilometer. Sedan springer du upp för en backe allt vad du orkar i ca 30 sekunder och joggar ner. Håll på så i 10 - 15 minuter och jogga lugnt en km avslutningsvis. Det tar bara 30 min sammanlagt och bränner antagligen fett med fett.
jag brukar också gå en långpromenad på morgonen men bara en gång i veckan.
jag tycker det bränner oerhört bra. Märker skillnad på vågen de veckor jag hoppar över den långa promenaden. Men jag har inga forskningsbevis på det annat än min egna kropp. Men det känns som om det bränner mer än 1 timmes promenad och när jag säger mer menar jag mer än dubblet så mycket dvs att det är mer effektivt. Sedan kanske man inte bör gå så långt på fastande mage....
Tack för svaren. Jag ska nog minska promenaderna till max 90 minuter.
Jag får för övrigt i mig ganska mycket proteiner; 120-170g från pulver plus 20-80g från vanlig mat, beroende på hur mycket jag tränar en specifik dag.
En till fråga; om ni fick välja med mellan att köra ett intervall-pass (HIIT) på 20 minuter och en promenad på 90 minuter, vad skulle ni välja? Är främst intresserad av häslo-aspekterna: bortse från att man sparar tid på HIIT eller att det är mycket "softare" att promenera (HIIT är rena tortyren).
Jag läste någonstans att någon tyckte man skulle gå 45min o eventuellt gå upp till 60 när det tar stopp, jag skulle inte hålla på 2 timmar utan mat i magen.
Vid 60 min promenad är nog 20min hiit effektivare för att förbränna, men 90 min promenad ger kanske mer. Hiit kommer ju dock höja insulinkänslighet, bygga mer, förbättra kondition m.m. så hiit är nog att föredra.
Jag får för övrigt i mig ganska mycket proteiner; 120-170g från pulver plus 20-80g från vanlig mat, beroende på hur mycket jag tränar en specifik dag.
Hur lite mat äter du för att lyckas med att bara få 20 g protein från maten???
AngelLove
2004-09-27, 14:01
framförallt är FÖRDELNINGEN mellan pulver och vanlig mat helt åt fanderns...
pojk, lever du uteslutande på att dricka protein ?? inte konstigt att du kan gå i 2½tim innan frukost utan att bli hungrig, din magsäck vet ju inte vad mat är för något..!! :rolleyes:
20g protein är 100g fisk. Det är ju ett mellanmål :smash:
Hehe, jo 20g protein från riktigt mat låter ganska lite, men vissa dagar blir det nog tyvärr inte mer och då försöker jag hjälpa till så gott det går med pulverprotein.
Storleken på magsäcken är det nog inte så mycket fel på, äter i snitt 2 kg frukt och grönt om dan.
Nu går ni säkert i taket, men jag ersätter 2-3 måltider med måltidsersättningar och proteinpulver, och äter bara "riktig" mat 1-2 gånger om dan. Detta dels för att det är mycket billigare, bekvämare, och faktist lättare att komponera måltider med måltidsersättare.
För övrigt är mitt mål att minska kroppsfettet med ca 5-6 kg till nyår och ha minst bibehållen styrka.
Hehe, jo 20g protein från riktigt mat låter ganska lite, men vissa dagar blir det nog tyvärr inte mer och då försöker jag hjälpa till så gott det går med pulverprotein.
Storleken på magsäcken är det nog inte så mycket fel på, äter i snitt 2 kg frukt och grönt om dan.
Jag undrar forfarande hur du kan hamna så lågt, äter du så mycket grönsaker så kan du väl knappt undgå att hamna på 20 g protein t ex.
Nu går ni säkert i taket, men jag ersätter 2-3 måltider med måltidsersättningar och proteinpulver, och äter bara "riktig" mat 1-2 gånger om dan. Detta dels för att det är mycket billigare, bekvämare, och faktist lättare att komponera måltider med måltidsersättare.
Billigare är det inte och det är så långt ifrån bra mat som du kan komma. Finns vissa måltidersättningar som är bättre än andra men det är fortfarande inte en komplett diet.
För övrigt är mitt mål att minska kroppsfettet med ca 5-6 kg till nyår och ha minst bibehållen styrka.
Och därför ska du äta dålig mat?
Kollade upp lite på frukt och grön och såg att det mesta låg på ungefär 1% protein, medan några få andra låg på runt 3%. Antar att det innebär att då jag käkar som minst får jag i alla fall i mig runt 50-60 g protein från mat.
Men angående måltidsersättningar; är de verkligen så "dåliga"? Jag inser att "riktig" mat är att föredra men jag flera andra som jag har talat med har varit svagt positivt inställda.
-----------------------
De måltider som jag ersätter ser oftast ut så här:
Star nutrition: Diet Pro : 45g varav 50% protein 35% kolhydrater 2% fett
Eiselt: Protec: 30g varav 25g protein
Lättmjölk 3-4 deciliter.
Lite färsk frukt: Banan, apelsin, äpple, grape etc
Lite grönsaker: Morot, tomat, paprika etc
Lite mandlar
2 kapslar omega 3
----------------------
Med min begränsade kunskap tycker jag att det ser ganska hyfsat ut, för lite fett (och kolhydrater) kanske men de måltider som jag lagar brukar har lite mer fett och innehålla kolhydrater från pasta och bröd. Skulle vara intressant att höra vad ni tycker om de måltiderna.
Ber om ursäkt för att jag har vandrat iväg från huvudämnet i tråden.
Tack på förhand.
du äter alldeles för lite fett om jag fattat ditt matupplägg.
Kroppen bränner mer fett om du äter bra fett vid aktivietet jämfört med om du inte äter fett. Vid vila är skillnaden inte lika stor så om du inte rör dig behövs inte fett i samma mängd.
Förstår jag rätt så äter du inte alls speciellt mycket mat? Du sänker dina leptinnivåer ordentligt då vilket i sin tur sänker andra signaler till kroppen som håller igång ämnesomsättningen och gör dig anabol.
Lägg dig på minst 20-30% (av den totalamängden energi) fett. Du kan variera lite däremellan och håll dig till bra fetter.
När det gäller promenader så tror jag du kan gå mer utan att det skulle bli negativt så länge du ser till att äta bra. Men går du långt så bör du äta precis innan din morgonpromenad, du bränner bra med fett ändå.
Jag själv har märkt att om jag går över 3 timmar på samma dag som jag skall träna så kan det få negativ effekt på träningen. Går jag över 45 min precis innan träning så blir det också negativt angående tränginspasset. Har man gått långt så bör man ha en del tid för att ta igen sig och ladda batterierna igen.
Undvik frukt med fruktos om du skall ta bort fett, fruktos är skit vid diet.
kampsporttjej
2004-09-27, 17:15
gosh>>>berätta mer om fruktos vid diet!
jag trodde all frukt innehöll fruktos i olika mängd
Jag med, o varför skulle det vara dåligt? Tycker du skall skita i färdiga "måltidspulver" och isf äta ett mjölkprotein med bröd/frukt/nötter/något om du nu inte vill göra en riktig måltid.
King Grub
2004-09-27, 18:46
Antagligen det faktum att fruktos tar vägen genom levern och mättar inte musklerna, och när och om levern fylld omvandlas ytterligare fruktosintag till kroppsfett. Frågan är om man kommer upp i sådana mängder fruktos att man behöver oroa sig av ett normalt fruktintag; om man däremot använder ren fruktos som tillskott i några mängder kanske man skall kolla upp det.
userfriendly
2004-09-30, 16:03
Jag räknade igår ut att det krävs 50 morgonpromenader a 60 min för att bränna 1kg fett.
Bara så ni vet :)
Jag räknade igår ut att det krävs 50 morgonpromenader a 60 min för att bränna 1kg fett.
Bara så ni vet :)
Om du nu råkar gör av med 150 kcal på en promenad så bör du ju även räkna med övriga saker som du gör för att öka mängden du förbrukar.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.