Visa fullständig version : snabb kommentar om måltid..
Potatis..
Vita Bönor.. (heinz)
Kalvsylta..
Grönsaker.. (gurka+paprika)
hur ser denna måltiden ut? med lagom propotioner.. potatis är ju bra!! kalvsylta sägs va bra.. grönsaker är ju bra : P men vita bönorna? är det MASSOR av dåligt socker i dom? för bönor allmänt är ju bra men såna där HEINZ vita börnor.. är det samma sak som att äta typ dålig sockrig yoghurt till frukost istället för havregrynsgröt..
ja bara en kommentar om detta tack..
King Grub
2004-09-26, 14:09
Det är en bra måltid i alla avseenden utom det höga insulinsvar den genererar, om det är av vikt för dig. Både potatisen och de vita bönorna har högt II. I bönornas fall är det inte pga av sockret eller bönorna i sig (långsamma kolhydrater som helhet), utan pga tryckprocessen och värmen under själva konserveringen. Kokar du dina egna bönor slipper du denna effekt. Skulle jag välja skulle bönorna väck, inte potatisen. Att ersätta burkbönorna med egenhändigt kokta sådana skulle förvandla målet till en toppmåltid.
gud vad jobbigt att du ska va så j*vla kunnig.. fan säg typ..
"jo och komplettera med en snickers så blir måltiden komplett"..
hehe ne men vita bönor är ju sååå gott..
men vi formulerar om frågan lite..
jag kommer inte gå upp en massa i vikt av detta? jag håller mig på en bra kcal-nivå under dagen.. får i mig allt protein jag behöver under dagen.. detta kan jag äta utan att må dåligt på nått sätt va? snarare bra då det är en bra måltid? eller hur? man måste ju leva lixom..
King Grub
2004-09-26, 14:18
Du lägger inte på dig fett om du inte ligger på ett energiöverskott, men måltider som orsakar stora mängder glukos, insulin och fett i blodet samtidigt kanske inte är det lämpligaste.
Energi som hade kunnat hamna i muskelcellerna slussas i sådana miljöer in i fettceller i stället.
Kanske inte de perfekta förutsättningarna för bästa träningsresultat.
Men det är en bra måltid i näringsämnessynpunkt.
ok.. inget annat man kan byta ut bönorna mot då? typ keso? eller nåt?
eller ska jag bara käka potatis och kalvsylta.. kanske lite rödbetor till.. är det bättre? ta lite mer kalvsylta bara helt enkelt..
King Grub
2004-09-26, 14:26
Vill du ha mer protein och samtidigt byta ut bönorna, men inte orkar koka egna sådana, kan du använda vilken form av kött, fisk, ägg eller fågel du vill, eller ta mer sylta.
Om du inte äter ytterligare mål med flera insulinogena livsmedel per dag tycker jag du skall äta målet som du vill ha det. ;)
Annars är målet okej även utan bönor; möjligen saknas lite grönsaker.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.