Visa fullständig version : gröt/dag?
hur många gånger/dag äter ni gröt?
själv så blir det runt 1-2ggr/dag..!
kör ni gröten som frukost och sen som mellanmål eller som vanligt mål mat?
Jag tycker om att starta dagen med gröt, sen blir det inte mer, om jag inte deffar.
King Grub
2004-09-25, 16:47
Gånger per dag... Så gott är det inte att jag vill ha gröt flera, om ens en, gång om dagen. Variation förnöjer.
Matte_Maiden
2004-09-25, 18:04
Mellan 5 och 1. Jag älskar gröt! :eating: :eating: :eating:
2 gånger om dagen, frukost och 09.30 fikat, mest för att det är så smidigt, men det smakar väl ok.
Jag har ätit så mycket gröt i mina dar så jag får kväljningar om jag äter det nu. Blir pasta med en stor klick mjukost till frukost istället ;)
Beror väl på. Rekordet var väl ändå när jag precis hade börjat dagis (var 10 månader...) och jag på morgonen satte i mig 5 portioner gröt. :hbang: Fröknarna ringde till min mamma och frågade om de fick ge mig mer gröt. Trodde säkert att hon inte matade mig haha.
Jag håller med Matte_Maiden, gröt är GULD! Så det blir 2-3 gånger/dag.
Frukost samt till mellanmål. Det är kanon att träna efter ett par portioner gröt. :thumbup:
1-2 ggr per dag ... frukost å ibland som mellanmål !
Icas fiberhavre är verkligen toppen :thumbup:
Tricklev
2004-09-26, 10:46
Aldrig, orkar inte laga :D
Karl_alfred
2004-09-26, 10:54
Till frukost varje morgon :eating:
Aldrig, orkar inte laga :D
Orkar inte laga havregrynsgröt? :eek:
Det är väl bara att köra in havregrynen i mikron och ta på lite psylliumfrön om du är rädd för GI.
byggaren
2004-09-26, 12:07
Till frukost varje morgon :eating:
Samma här och ibland på kvällen när jag inte kommer på något bättre att äta :eating:
Callister
2004-09-26, 12:23
Aldrig mer än 1 gång per dag, ibland inget på en vecka. :)
Morgon och kväll, ibland som mellanmål osså. Gröt :hbang:
Tricklev
2004-09-26, 12:48
Orkar inte laga havregrynsgröt? :eek:
Det är väl bara att köra in havregrynen i mikron och ta på lite psylliumfrön om du är rädd för GI.
Ahhh, micron :thumbup:
Jag som tänkte på att koka(kastrullera) som dom alltid gjorde i dagis :D
physique
2004-09-26, 13:01
1-2 ggr/dag
Det är jävligt smidigt att slänga ned lite havregryn och sojamjöl i en bunke och ta med till skolan. Sen är det bara att hälla på lite vatten och micra gröten.
2 ggr om dan morron o kväll ca 150 gram/mål gryn. Hatar gröt :insane: men det går ner
hur mycket gryn brukar ni koka till typ frukost - mellanmål - kvällsmål?
100g är ganska lagomt + tärnad frukt till de + kesoåkanel :thumbup:
Har ingen våg så jag vet inte vad det väger, men 1 dl använder jag till frukost, på jobbet har jag inget mått alls så då höftar jag.
ok.........3dl är ca 100g!
King Grub
2004-09-26, 19:45
Tre deciliter är nog minimum om jag vill känna mig mätt längre än 42 minuter.
ivandrago
2004-09-26, 20:39
ALLTID till frukost.. OFTA före träning.. så 1-2ggr
Det går i perioder. Just nu; aldrig. Ibland äter jag det varje frukost i flera veckor.
Edit: Blev inspirerad och ska tillaga lite imorgon bitti! :)
mmm...håller med dig King Grub 3 dl är standard...mindre än de så blir man inte mätt länge.. :eating: . :thumbup:
Havregrynsgröt är guld! :thumbup: Billigt smidigt o smaskens!
För mig blir det två gånger /dag fn.
Det är jätesmidigt att fixa för er som inte vet. Går lika fort som att fixa macka med pålägg o annat trams. ;) Jag vägrar att använda micro. det blir så mossigt...
Min frukost:
60g fiberberikade havregryn, 194.5
10g krossade linfrön, 37,5
5g psylliumfrön (ca - 1 tsk)
ett kryddmått salt.
50 g lågkalorisylt lingon, 12,5
200 g valio laktosfri mellanmjölk, 76
ca 25 g protte (35 g pulver), 118
550 mg omega-3
Totalt kcal: ca 443
Hur gör man då?
Sätt på plattan på 6:an, ta en teflonkastrull och ställ direkt på plattan. Under tiden du mäter upp ingredienserna hinner det bli varmt. Häll i ingridienserna. Häll på vatten så att allt blir genomdränkt men det ska inte vara mer än ca 3 mska vatten i överflöd. Hajjar ni vad jag menar? Under tiden: Mät upp sylten, mjölken och fixa prottedrinken samt fiskolja.
Gröten är klar! Tar inte mer än två min...
Mums! :eating: :eating:
physique
2004-09-27, 08:07
Gröten är klar! Tar inte mer än två min...
Wow snabb spis du har! Min gröt tar 3 min i micron, då är den rätt stel precis som jag vill ha den. Brukar ta ca 80g havregryn, 30 gram sojamjöl och en näve sötmandel. Sen en klick sylt på.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.