handdator

Visa fullständig version : Tränar folk för tungt?

köttaren
2004-09-25, 09:16
Hej,

En misstanke om att gemene man (främst män) tränar för tungt har dykt upp i mitt sinne. Detta efter observationer på mitt lokala gym, där klantar lyfter tunga vikter blott för att det så skall vara (imponera på ev. åskådare osv.)

Tror att folk i allmänhet skulle växa betydligt mer av att i stället fokusera på kontakten. I mitt tycke är den faktiska vikten mycket sekundär, och jag skäms ej för att lyfta relativt små vikter för att enbart fokusera på kontakt.

Så.. Rannsaka er själv...

Hur stor vikt lägger ni vid muskelkontakten kontra den specifika vikten vid ett lyft? Känner ni att det är töntfaktor att lyfta små vikter???

/Köttaren

Halldin
2004-09-25, 09:49
Siktar jag på att köra tungt (4-6 reps) så gör jag just det, har inte med viktfixering att göra.
Kör jag lättare plockar jag bort vikter, har inga problem med det. :smokin:

morbror_sven
2004-09-25, 09:53
jag tror att jag känner mig träffad :rolleyes:

Zonyk83
2004-09-25, 10:11
Det finns gott om såna människor på alla gym, som slänger upp vikterna och man börjar nästan svettas när man ser hur de plågar sig själv, speciellt ryggen tar mycket stryk. Många känner en oerhörd stor press att lyfta tunga vikter för att bibehålla respekten på gymet, det är synd, för de personerna kommer aldrig att komma nånvart i sin träning...Så länge man har kontakt och känner att det ger något att köra extremt tungt så kan man det! Men man borde inte skämmas för att köra med lätta vikter heller, då är det något fel och man borde tänka över varför man tränar...

Karl_alfred
2004-09-25, 10:15
Vet inte riktigt om folk kör för tungt. Kolla alla stora byggare, de kör fan ännu värre.

Zonyk83
2004-09-25, 10:18
Vet inte riktigt om folk kör för tungt. Kolla alla stora byggare, de kör fan ännu värre.

Det är skillnad på "mycket tungt" och "för tungt" för varje individ, det är det vi påpekar här

Karl_alfred
2004-09-25, 10:32
Det är skillnad på "mycket tungt" och "för tungt" för varje individ, det är det vi påpekar här
Ja absolut, men jag skulle vilja påstå att även de flesta stora även tränar för tungt.

morbror_sven
2004-09-25, 10:43
Det finns gott om såna människor på alla gym, som slänger upp vikterna och man börjar nästan svettas när man ser hur de plågar sig själv, speciellt ryggen tar mycket stryk. Många känner en oerhörd stor press att lyfta tunga vikter för att bibehålla respekten på gymet, det är synd, för de personerna kommer aldrig att komma nånvart i sin träning...Så länge man har kontakt och känner att det ger något att köra extremt tungt så kan man det! Men man borde inte skämmas för att köra med lätta vikter heller, då är det något fel och man borde tänka över varför man tränar...
Alltså det finns gränser... Som klenis kan man inte lyfta hur lätt som helst...

Allan
2004-09-25, 10:52
Ja absolut, men jag skulle vilja påstå att även de flesta stora även tränar för tungt.

och exakt vad baserar Du det på? - för att de kanske är stora och starka? och undrar i så fall vad det beror på? nja, (svarar själv på det) kanske just för att de tränar för tungt :D

Vänligen
//Helena

Karl_alfred
2004-09-25, 10:58
och exakt vad baserar Du det på? - för att de kanske är stora och starka? och undrar i så fall vad det beror på? nja, (svarar själv på det) kanske just för att de tränar för tungt :D

Vänligen
//Helena

Ja och då tränar ju heller inte de små killarna för tungt heller. Eftersom de kör striktare
:thumbup:

aliquis
2004-09-25, 10:59
Jag har ett dilemma här, eftersom man skriver journal vill man ju öka vikterna, men egentligen kanske man borde låta bli ibland, som i böj exempelvis kan man säkert gå ner totalt på huk, men eftersom man vill öka vikten kör man lite tyngre o går "ganska djupt". Samma sak med hantelpressar o dylikt också antar jag, fuskar upp sista repsen med hjälp av axlarna istället för att pressa "fint" osv.

Väl på gymmet skäms jag inte över vikterna såklart, skulle bli så besvärligt på ett gym fullt med styrkelyftare som väger det dubbla :)

edit:
Dessutom, jag gör fler chins än dem :booty: :cool: :rolleyes:

Johan
2004-09-25, 11:37
På mitt gym är det snarare tvärtom, vi har kanske några enstaka så kör hårt och lassar på bra mycket vikter, men dom växer ju också.
Jag brukar istället notera hur lätt många kör istället, som när jag ser en vuxen man kör hälften av den vikt jag brukar köra i en övning, men jag vet att han egentligen är starkare än mig, då vill jag nästan gå fram och säga åt han att lägga på lite mer vikt så du i alla fall blir lite svettig.

mickebodyb
2004-09-25, 11:39
Tror de flesta tränar för lätt men ochså inte rätt :naughty:

köttaren
2004-09-25, 11:45
Givetvis skall man bli svettig, min åsikt är att det går att köra slut på muskeln mer om man inte hindras av att köra för tungt..

Kanske formulerade mig otillräckligt...

Ny fråga: Tror ni att det är vanligt att folk fuskar med tekniken och kontakten för att de känner sig låsta vid vissa vikter?

/köttaren

morbror_sven
2004-09-25, 11:49
På mitt gym är det snarare tvärtom, vi har kanske några enstaka så kör hårt och lassar på bra mycket vikter, men dom växer ju också.
Jag brukar istället notera hur lätt många kör istället, som när jag ser en vuxen man kör hälften av den vikt jag brukar köra i en övning, men jag vet att han egentligen är starkare än mig, då vill jag nästan gå fram och säga åt han att lägga på lite mer vikt så du i alla fall blir lite svettig.
Det håller jag med om... Samtidigt håller jag också med om att nybörjare såsom jag kan känna sig låsta vid vissa vikter...

MojjMojj
2004-09-25, 11:55
Det håller jag med om... Samtidigt håller jag också med om att nybörjare såsom jag kan känna sig låsta vid vissa vikter...

Brukar vanligtvis vara helt tvätom. Jag är ny också, iaf 1 år ny, och jag ökar i vikt i varje muskelgrupp. Snabbt! :hbang:
Du käkar säkert helt fel bara..

Doctor Snuggles
2004-09-25, 11:55
Om du talar om gymråttor som inte kan handskas med den vikt de tränar på, så ja. Men om du talar om gymrävar som använder sig av olika explosiva tekniker för att bättre överbelasta den negativa fasen, så nej.

physique
2004-09-25, 11:56
Tja efter att läst tekniken för hantellyft åt sidan som presenteras nångonstanns på best of. (orkar inte länka, man startar med hantlarna vid sidan och lyfter rakt ur med nästan helt raka armar) har jag halverat min vikt från 11 till 6 kg. Jag kör "robotstrik" och får suepr bra kontakt och träningsvärk i mellersta delen av axeln. Klart man får lite sneda blickar när jag står där och leker med damvikterna. Jag blänger tillbaka när de tar sina 13.5 kg hantlar och svingar både sina 90 graders vinklade armar och rygg våldsamt.

Måste vara den övning som jag tycker folk tränar för tungt i iaf.

morbror_sven
2004-09-25, 12:10
Brukar vanligtvis vara helt tvätom. Jag är ny också, iaf 1 år ny, och jag ökar i vikt i varje muskelgrupp. Snabbt! :hbang:
Du käkar säkert helt fel bara..
Det är inte sällan jag ser vuxna karlar komma och lulla med 40kg i bänkpress(maskin).

Allan
2004-09-25, 12:17
Tror de flesta tränar för lätt men ochså inte rätt :naughty:

Helt rätt. Skulle också vilja lägga till att alltför många TROR att de kär både tungt och hårt. Vilket de bittert brukar få ångra om de nån gång kör ett pass med nån som verkligen kör tungt och hårt.
Ta nu inte detta allför allvarligt; det tar lång tid att lära sig både att träna tungt och hårt.

allan

Grahn
2004-09-25, 12:18
Beror ju på vilka du menar, men generellt sätt så är det nog fler på sveriges gym som tränar aldelens för lätt än de som tränar aldelens för tungt.

aliquis
2004-09-25, 12:33
Tycker ordvalet är fel, tung träning tolkar jag som att man överbelastar till max och kör med skapligt tempo osv, inte som att man kör med en vikt som än tyngre än vad man borde köra på.

Langster
2004-09-25, 12:50
Givetvis skall man bli svettig, min åsikt är att det går att köra slut på muskeln mer om man inte hindras av att köra för tungt..

Kanske formulerade mig otillräckligt...

Ny fråga: Tror ni att det är vanligt att folk fuskar med tekniken och kontakten för att de känner sig låsta vid vissa vikter?

/köttarenOm du tror att det handlar om att "köra slut på muskeln" så har du mycket att lära än min vän.

Kan säga så här: Jag får ofta pikar om att jag kör för ostrikt i bicepscurls... Biceps är min bäst utvecklade muskelgrupp och det är pga att jag KAN köra väldigt (för mig) tungt. Har haft ont i axeln ett tag och inte kunnat köra bröst tillräckligt tungt. Gissa om jag får sämre resultat i bröst pga det? Ja just det.

Jag känner mig ofta låst vid att köra på vissa vikter. I vissa övningar. Är det en dålig sak då? Enligt mig: Nej. Om du tror att man får lika bra resultat och blir lika stark av att lyfta 50 kg som att lyfta 100 kg så är det dags att sluta drömma. Å andra sidan finns det övningar där jag satsar mer på kontakt, då de känns totalt bortkastade om det inte GÅR att träffa muskeln, dessa övningar har också en plats i ett komplett träningsprogram. Men de ska inte ha samma prioritet enligt mig.
De övningar som träffar flera muskler är oftast de som ger bäst resultat och i de kan man ladda på ordentligt med vikt i. Att tro att det går att få lika bra resultat med isolationsövningar och småvikter där man känner "kontakt" och "kör slut på muskeln" (tröttar ut är en bättre term) är som att tro att man kommer fram snabbare med en moppe än med en bil eftersom moppen är mindre. Alltså totalt orealistiskt.

Men som redan sagts, det gäller att ha teknik också. Man ska inte gå in första dagen på gymmet och lyfta den tyngsta vikten man ser.

Zonyk83
2004-09-25, 13:26
Jag tror det är en blandning av allt som gör grejen; kör slut på muskeln, känn kontakt och kör med så pass tunga vikter att både musklerna, nervsystemet och hjärnan förstår att "vi måste växa, detta var jävligt tungt"
Man kan köra riktigt tungt med mindre kontakt i en övning, bara för att få muskeln att "växa efter vikten" medan man i en annan övning satsar på att isolera denna och "köra slut den"
Allt handlar om variation.
När vi nämnde att vissa kör "för tungt" då menades att dessa personer var okunniga, hade besatthet av att köra så tungt som möjligt så att både kontakt och nöje försvann från bilden. Såsom de som böjer bak ryggen och slänger upp hantlarna från reps 1 till reps 10 bara för att de inte vågar köra på mindre vikter.

Om du tror att det handlar om att "köra slut på muskeln" så har du mycket att lära än min vän.

Kan säga så här: Jag får ofta pikar om att jag kör för ostrikt i bicepscurls... Biceps är min bäst utvecklade muskelgrupp och det är pga att jag KAN köra väldigt (för mig) tungt. Har haft ont i axeln ett tag och inte kunnat köra bröst tillräckligt tungt. Gissa om jag får sämre resultat i bröst pga det? Ja just det.

Jag känner mig ofta låst vid att köra på vissa vikter. I vissa övningar. Är det en dålig sak då? Enligt mig: Nej. Om du tror att man får lika bra resultat och blir lika stark av att lyfta 50 kg som att lyfta 100 kg så är det dags att sluta drömma. Å andra sidan finns det övningar där jag satsar mer på kontakt, då de känns totalt bortkastade om det inte GÅR att träffa muskeln, dessa övningar har också en plats i ett komplett träningsprogram. Men de ska inte ha samma prioritet enligt mig.
De övningar som träffar flera muskler är oftast de som ger bäst resultat och i de kan man ladda på ordentligt med vikt i. Att tro att det går att få lika bra resultat med isolationsövningar och småvikter där man känner "kontakt" och "kör slut på muskeln" (tröttar ut är en bättre term) är som att tro att man kommer fram snabbare med en moppe än med en bil eftersom moppen är mindre. Alltså totalt orealistiskt.

Men som redan sagts, det gäller att ha teknik också. Man ska inte gå in första dagen på gymmet och lyfta den tyngsta vikten man ser.

Knäböj
2004-09-25, 14:55
Om du tror att man får lika bra resultat och blir lika stark av att lyfta 50 kg som att lyfta 100 kg så är det dags att sluta drömma.
Muskeln vet väl inte om du kör på 50 eller 100 kg? Den växer av STRESS,och det är din sak att se till. 50,100 eller 200kg,spelar ingen roll så länge man lyckas stressa önskad muskel totalt.

Edit:Jag avslutade mitt armpass idag med bicce-curl på 5kg!! Jag lovar att i det läget kändes det som 25kg...

Langster
2004-09-25, 15:05
Muskeln vet väl inte om du kör på 50 eller 100 kg? Den växer av STRESS,och det är din sak att se till. 50,100 eller 200kg,spelar ingen roll så länge man lyckas stressa önskad muskel totalt.

Edit:Jag avslutade mitt armpass idag med bicce-curl på 5kg!! Jag lovar att i det läget kändes det som 25kg...
Som sagt, det är dags att sluta drömma.

Muskeln växer av överbelastning, inte av att bli utröttad.
Dessutom, du blir inte lika starkare av att lyfta en lättare vikt än vad du egentligen skulle klara av. Det säger sig självt.
Att öka styrkan är viktigt för att kunna växa. Rent hypotetiskt nu: Om du maxar 100 i bänk så kan du köra strikt på 80kg kan vi säga. Maxar du 200 kan du köra strikt på 160, av vilka vikter tror du att du växer mest av och blir starkare av att träna på?

Langster
2004-09-25, 15:07
Muskeln vet för övrigt om den lyfter 20 kg eller 50 kg, eftersom fler muskelfibrer måste aktiveras vid tyngre vikter.

Lillgrabben
2004-09-25, 15:17
Alla tränar ju inte heller för att få större muskler, utan vissa av oss tränar för att lyfta tyngre vikter. Om man tränar för styrka så är eventuella storleksförändringar inte av ngn större vikt utan effektiviteten hos muskeln är det viktiga!

Större muskler leder är inte direkt överförbart till större vikter på stången, utan nervsystemet & muskelfibersammansättningen torde vara det primära målet om man vill bli "riktigt" stark. Stor mängd snabba fibrer i musklerna samt ett effektivt nervsystem -> styrka! Först därefter kommer muskelns "tvärsnittsarea".

Man blir inte speciellt stark av att träna lätt hela tiden utan för att öka sina pers i diverse övningar är man tvungen att ta i & lyfta tungt ibland.

Visst, man ska inte träna på max varje pass men för att öka sina prestationer är man tvungen att söka sina svagheter & försöka förbättra dom så mkt det går utan att träna ner sig totalt!

MVH / Stefan. Svamlande efter nattskift på jobbet....

Knäböj
2004-09-25, 15:50
:sleep: :sleep: :sleep:

:bow:

Zakath
2004-09-25, 16:20
Så här är det helt enkelt: Folk vet inte tillräckligt mycket, folk är (för) lata och ignoranta! I allmänhet ;)

Verkar ju vara på modet att gå och "gymma" nuförtiden...

Trance
2004-09-25, 16:43
Det är väl bara bra att det är på modet att gymma, desto fler som rör på sig desto bättre. Alla har kanske dock inte samma mål eller intresse. Så baraför folk inte är "optimala" på gymmet så betyder inte det att de är värdelösa.

En vuxen man kanske har börjat träna för att han har ont i axlarna, det kanske är därför han kör lite lättare i bänkpress?

Bärs
2004-09-25, 16:49
Det är väl bara bra att det är på modet att gymma, desto fler som rör på sig desto bättre. Alla har kanske dock inte samma mål eller intresse. Så baraför folk inte är "optimala" på gymmet så betyder inte det att de är värdelösa.

En vuxen man kanske har börjat träna för att han har ont i axlarna, det kanske är därför han kör lite lättare i bänkpress?

Bigbulka
2004-09-25, 16:55
Den klenes försvar är ju ofta att "jag kör iallafall strikt och alla som är större än mig och kör tyngre än mig slänger minnsan bara upp vikterna och dessutom går de säkert på anabola" ;) Tyvärr finns det ju folk som är så här,förhoppninsvis är de i minoritet men ibland undrar man ju?

Haakan
2004-09-25, 17:53
Den klenes försvar är ju ofta att "jag kör iallafall strikt och alla som är större än mig och kör tyngre än mig slänger minnsan bara upp vikterna och dessutom går de säkert på anabola" ;) Tyvärr finns det ju folk som är så här,förhoppninsvis är de i minoritet men ibland undrar man ju?

så länge man skiljer mellan tungt och strikt är det helt ok att klaga...exvis basövningar kör jag iprincip aldrig mer än 3-4repor i....allt annat ger mig ingenting, sen om man känner sig lite slut i kroppen kanske man tar det lite lugnare nån repa mindre kanske...men aldrig lättare enligt mig...viktvana är prioritet #1

Zonyk83
2004-09-25, 19:06
Rättelse, muskeln kan väl visst det växa av att bli uttröttad, och "du blir inte lika starkare av att lyfta en lättare vikt än vad du egentligen skulle klara av" är en grov överdrift, visst kan man bli stark(are) av att lyfta lättare vikter än man klarar av att träna på, men vill man bli grov snabbare så ska man träna på vikter som man precis klarar av...!!

Som sagt, det är dags att sluta drömma.

Muskeln växer av överbelastning, inte av att bli utröttad.
Dessutom, du blir inte lika starkare av att lyfta en lättare vikt än vad du egentligen skulle klara av. Det säger sig självt.
Att öka styrkan är viktigt för att kunna växa. Rent hypotetiskt nu: Om du maxar 100 i bänk så kan du köra strikt på 80kg kan vi säga. Maxar du 200 kan du köra strikt på 160, av vilka vikter tror du att du växer mest av och blir starkare av att träna på?

Knäböj
2004-09-25, 19:19
Jag börjar alltid uppifrån o går neråt i en övning,dvs jag håller ungefär samma repsantal i alla set vilket betyder att jag får plocka av vikter set för set. Skulle då det sista setet med relativt lite vikter vara helt bortkastat då för att det kanske bara är 60-70% av startvikten? Nej,skulle inte tro det...

Zonyk83
2004-09-25, 19:29
Jag börjar alltid uppifrån o går neråt i en övning,dvs jag håller ungefär samma repsantal i alla set vilket betyder att jag får plocka av vikter set för set. Skulle då det sista setet med relativt lite vikter vara helt bortkastat då för att det kanske bara är 60-70% av startvikten? Nej,skulle inte tro det...

Jag kör dropset (sänker vikten i seten efterhand som du nämnde) varje gång jag tränar, och man växer som *** av det, uppenbarligen finns det folk här som snackar innan de tänker sig för...

Monoxide
2004-09-25, 19:39
Jag kör dropset (sänker vikten i seten efterhand som du nämnde) varje gång jag tränar, och man växer som *** av det, uppenbarligen finns det folk här som snackar innan de tänker sig för...

Que?
Jag har alltid trott att dropset innebar att man sänkte vikten i samma set? Alltså att man körde på en vikt till failure sedan sänkte man vikten och fortsatte setet utan att vila? Så har jag iallafall fått det förklarat för mig. :confused:

Edit: Jag syftar alltså på det faktum att Knäböj skrev att han sänker vikten "set för set" och sedan började du, Zony, prata om dropset.

Zonyk83
2004-09-25, 19:44
Que?
Jag har alltid trott att dropset innebar att man sänkte vikten i samma set? Alltså att man körde på en vikt till failure sedan sänkte man vikten och fortsatte setet utan att vila? Så har jag iallafall fått det förklarat för mig. :confused:

Hmm, alltså jag räknar det fortfarande som "olika set", för det tar ju några sekunder att fixa av tyngderna =) Man vilar såklart kortare stunder än vad man skulle göra i ett vanligt set för att få ut mest effekt! Men det är kanske en tolkningsfråga? Dock tror jag att vi tänker likadant i grunden ;)

Edit: För hade det varit ett set räknat så hade man i min mening upprepat proceduren ytterliggare två ggr för att få totalt 3 set, eller kört 2 vanliga set efter det...och det skulle iaf inte jag klara av, därför räknar jag det som olika set, men som sagt det är i grunden samma sak

Monoxide
2004-09-25, 19:48
Dock tror jag att vi tänker likadant i grunden ;)

Jepp, det tror jag också. :)

Langster
2004-09-25, 20:27
Rättelse, muskeln kan väl visst det växa av att bli uttröttad, och "du blir inte lika starkare av att lyfta en lättare vikt än vad du egentligen skulle klara av" är en grov överdrift, visst kan man bli stark(are) av att lyfta lättare vikter än man klarar av att träna på, men vill man bli grov snabbare så ska man träna på vikter som man precis klarar av...!!
Jag säger inte att styrketräning med låga vikter osv är enbart negativt, alla har inte samma mål med träningen.
Frågan var om folk körde för tungt. Jag är övertygad om att mängden människor som faktiskt vill bli stora som kör för lätt, fascistiskt strikt och fel vida överskrider de som kör för tungt.

Visst, man blir större och starkare av att träna än att inte träna, oavsett vilka vikter man kör på, oavsett om man tröttar ut musklerna eller inte. Men jag tror inte att majoriteten på kolozzeum är intresserade av att bara komma över gränsen från soffliggare.
När man inte längre är nybörjare blir det svårt att fortsätta utvecklas utan att träna väldigt hårt och tungt. Då handlar det inte längre om att "bli grov snabbt" utan om att just fortsätta utvecklas.
Om det vore så att man kunde fortsätta utveckla sin styrka och storlek med hjälp av utröttning utan att verkligen pressa sig själv till nya resultat viktmässigt så skulle de som kör bodypump vara jättegrova efter ett par år.
När en 5 kilos vikt känns som 25 tränar man inte längre sin styrka, man är bara trött. Möjligtvis tränar man sin uthållighet och mjölksyretolerans men det är fortfarande bara 5 kilo.
Som du själv skrev Zonyk, så måste man köra på så pass tunga vikter att nervsytem och muskler aktiveras på ett sånt sätt att de tvingas anpassa sig till belastningen för att växa och bli starkare. Jag tycker det inlägget du skrev var bra.

Styrkebyggare
2004-09-25, 20:42
Kul att läsa vad folk har för filosofier i detta ämne. För mig finns det bara ett sätt att reglera vikterna i en övning, och det är uppåt. Möjligen kan vikten bibehållas om det är tungt och segt, men hellre två reps mindre än lättare vikt. De flesta av mina övningar körs 3-4 set där jag börjar med 8-9 reps och slutar med 5-6.

Gaks Tre Riejo
2004-09-25, 20:59
Helt rätt. Skulle också vilja lägga till att alltför många TROR att de kär både tungt och hårt. Vilket de bittert brukar få ångra om de nån gång kör ett pass med nån som verkligen kör tungt och hårt.
Ta nu inte detta allför allvarligt; det tar lång tid att lära sig både att träna tungt och hårt.

allan
Precis det tar 10 tals år att bli stark och grov så varför ha så jävla bråttom, det tar tid för senor och ligament att anpassa sej till tunga vikter, och att svinga 70 kg i bicepscurl är inte att köra tungt och hårt, det är att fuska lite...

Doctor Snuggles
2004-09-25, 21:40
Precis det tar 10 tals år att bli stark och grov så varför ha så jävla bråttom, det tar tid för senor och ligament att anpassa sej till tunga vikter, och att svinga 70 kg i bicepscurl är inte att köra tungt och hårt, det är att fuska lite...
Faktum är att senor, ligament, leder etc anpassar sig snabbast av ballistisk träning, och isometrisk och eccentrisk träning (minns inte ordningen på effektivitetsgrad riktigt).
Vilket är relativt logiskt, eftersom det påfrestar mer.
Men förstås så skall man veta vad man gör, och inte öka vikter bara för ökandets skull och slänga utförandet helt ut genom fönstret. Om man "fuskar" skall man göra det med kontroll.
Jag anser att strikt träning är främst bra för att maximera blodflödet till muskeln och jag använder det som återhämtningsövningar ibland, sk "active recovery".

Zonyk83
2004-09-25, 21:50
Jag säger inte att styrketräning med låga vikter osv är enbart negativt, alla har inte samma mål med träningen.
Frågan var om folk körde för tungt. Jag är övertygad om att mängden människor som faktiskt vill bli stora som kör för lätt, fascistiskt strikt och fel vida överskrider de som kör för tungt.

Visst, man blir större och starkare av att träna än att inte träna, oavsett vilka vikter man kör på, oavsett om man tröttar ut musklerna eller inte. Men jag tror inte att majoriteten på kolozzeum är intresserade av att bara komma över gränsen från soffliggare.
När man inte längre är nybörjare blir det svårt att fortsätta utvecklas utan att träna väldigt hårt och tungt. Då handlar det inte längre om att "bli grov snabbt" utan om att just fortsätta utvecklas.
Om det vore så att man kunde fortsätta utveckla sin styrka och storlek med hjälp av utröttning utan att verkligen pressa sig själv till nya resultat viktmässigt så skulle de som kör bodypump vara jättegrova efter ett par år.
När en 5 kilos vikt känns som 25 tränar man inte längre sin styrka, man är bara trött. Möjligtvis tränar man sin uthållighet och mjölksyretolerans men det är fortfarande bara 5 kilo.
Som du själv skrev Zonyk, så måste man köra på så pass tunga vikter att nervsytem och muskler aktiveras på ett sånt sätt att de tvingas anpassa sig till belastningen för att växa och bli starkare. Jag tycker det inlägget du skrev var bra.

Jepp I agree, de flesta här är ju trots allt ute efter just styrkan och ökad massa, då ska man inte sitta på låga vikter givetvis!