handdator

Visa fullständig version : Schulstats morotsbröd samt solrosbröd?

Nadja
2004-09-24, 19:47
Hej igen! Behöver kolozzeums hjälp för att "bedömma" dessa två brödsorter. "problemet" är att jag inte kan skriva någon näringsdeklaration på dessa bröd, eftersom jag inte vara sig VILL eller får (för min kille) falla in i att lusläsa kcalinnehåll samt väga maten.
Jag vill helt enkelt veta:

1. Är det OK att äta två skivor ( de är färdigskivade..) av vardera brödsorten med Fjällbrynt lättmessmör, 2 skivor kalkon på varje macka, gurka, tomat samt ett ägg? Med "ok" avser jag: är det "godkänt" som en lätt middag/kvällsmat en träningsfri dag?

2. Nu när jag inte vill/kan skriva av näringsdeklarationen, går det ändå att säga ngt om GI för dessa olika brödsorter? jag vet att det nog är rätt mkt vetemjöl i- sånt känner man ju liksom :D

Ursäkta om detta inlägg är lite skruvat men jag hoppas på ett bra och ärligt svar! Jag kommer nog äta mina mackor ändå, även om det är högt GI på brödet etc men då kanske man kan äta dem efter träning istället. är mkt mån om mitt blodsocker (och vill EJ gå upp i vikt!) MVH Nadja!

King Grub
2004-09-24, 19:49
1. Ja, varför skulle det inte vara det? Av vilken anledning? :confused: Jag förstår, ärligt talat, inte varför?

2. Lågt, lågt.

Tummen upp för merparten av Schulstads bröd, med andra ord. Skovmand är ett av marknadens bästa, men de flesta grovkärnebröden är :thumbup: Det nya yoghurtbrödet är suveränt.

Nadja
2004-09-24, 19:52
1. Ja, varför skulle det inte vara det? Av vilken anledning? :confused: '

2. Lågt, lågt.

Nej. Självklart är det ok. jag "vet" det i grunden men "glömmer av" saker ibland. :em:

Ah, menar du att dessa brödsorter har generellt LÅGT GI eller syftar du på min smörgåsmåltid som helhet?? Det här låter ju bättre än vad jag trodde ju. Man blir mätt och står sig ett tag i alla fall! DET är bra!

King Grub
2004-09-24, 19:54
Ah, menar du att dessa brödsorter har generellt LÅGT GI

Japp.

Nadja
2004-09-24, 19:57
Japp.
:kickass: ..ibland så lyckas man visst välja mrätt UTAN näringsdeklarationsnojja! Tack King Grub, nu ska jag ägna mig åt smörgåsätning!! :thumbup:

Fangface
2004-09-24, 20:02
Kan bidra med ingridienser och näringsinnehåll om någon vill veta...

Ingridienser: Siktat rågmjöl, vatten, surdeg av råg, rivna morötter (9%), rågkärnor, rågmjöl, sirap, linfrö, vetefiber, salt, ättika, jäst, solrosolja. Bestrött med vetekli.

Näringsdeklaration:

Protein: 5g
Kolhydrater: 37g
varav sockerarter: 6g
Fett: 2g
varav mättat:0,3g
Kostfiber: 8g

EAN kod: 7311080 010425 :D

Fangface
2004-09-24, 20:04
:kickass: ..ibland så lyckas man visst välja mrätt UTAN näringsdeklarationsnojja! Tack King Grub, nu ska jag ägna mig åt smörgåsätning!! :thumbup:

Oups... :em:

Nadja
2004-09-25, 11:08
Oups... :em:Gör ingenting. Jag tänker äta det brödet även i fortsättningen- även om jag hade fått svaret att det var exempelvis snabba kolisar. Då hade jag väl ätit det efter träningen istället.

F.ö- utan att verka för "duktig" (för det är jag inte...): man blir både smalare, fastare och GLADARE när man inte väger maten, lusläser innehållsförteckningar eller räknar kalorier!! :D Hade ngn sagt det till mig för ett år sedan hade jag gapskrattat åt den människan.

Ok- ska man deffa för att man ska tävla, är det nog bra att vara mkt nogrann. Dock känns det som att många jag vet som har tävlat, kommer i betydligt bättre form om de ägnar sig åt annat än att sitta hemma och bli maniska över ett extra äpple per dag. Man lär ju "bränna" mer av att röra sig, träffa folk etc. Disciplin är en sak. Tvång är ngt helt annat.

Så fick jag skriva lite "präktigt" idag då. :smokin: