Logga in

Visa fullständig version : gröten är slut. [är dena frukost dålig?]

djiin
2004-09-24, 09:50
det är så att gröten är slut och jag har knappt någon mat hemma så jag tänkte äta detta:
hemma gjord rödavinbärs kräm
2 bananer
2 burkar tonfisk
så kanske jag får tag i en gainers

är detta en bra frukost eller är det bättre att springa till affären och handla en nyttig frukost??
är dena frukost åt helvete dålig så går jag till affären :D

morbror_sven
2004-09-24, 10:03
det är så att gröten är slut och jag har knappt någon mat hemma så jag tänkte äta detta:
hemma gjord rödavinbärs kräm
2 bananer
2 burkar tonfisk
så kanske jag får tag i en gainers

är detta en bra frukost eller är det bättre att springa till affären och handla en nyttig frukost??
är dena frukost åt helvete dålig så går jag till affären :D
nah den e bra

King Grub
2004-09-24, 10:10
Njaej, bra kan den knappast kallas. Högglykemiska kolhydrater på morgonen är :nono:

Gainers är det sista du bör dra i dig på morgonen, och kräm är inget vidare.

Gå till affären. ;)

morbror_sven
2004-09-24, 12:02
Njaej, bra kan den knappast kallas. Högglykemiska kolhydrater på morgonen är :nono:

Gainers är det sista du bör dra i dig på morgonen, och kräm är inget vidare.

Gå till affären. ;)
oj, jo när man tänker efter e det rätt så snabbt.
Du har rätt grub ;)

Johan
2004-09-24, 17:14
Då får du j u en morgonpromenad på köpet :thumbup:

King Grub
2004-09-24, 17:16
Då får du j u en morgonpromenad på köpet :thumbup:

Så dags nu! :D

kampsporttjej
2004-09-25, 10:29
det här med att vara 'optimal' har spårat ur...

morbror_sven
2004-09-25, 10:37
det här med att vara 'optimal' har spårat ur...
trender är trender... Förut va det bulk som gällde, saker och ting var inte så noga... Under sommaren har många deffat och blivit mer fascistiska.... Då blir det Optimering som gäller.... Det var faktiskt inte länge sedan King Grub käkade ahlgrens bilar efter träningen

aliquis
2004-09-25, 11:25
Hade man inte kunnat acceptera bananer o tonfisk? Krämen är väl lite onödigt, men bananer?

What would zakath do?

morbror_sven
2004-09-25, 12:31
Hade man inte kunnat acceptera bananer o tonfisk? Krämen är väl lite onödigt, men bananer?

What would zakath do?
jo egentligen... Det är inte särskilt anabolt att vara ute på äventyr före man äter frukost... Då kanske det vore bättre med ett lite GI en gång....

Johan
2004-09-25, 13:03
jo egentligen... Det är inte särskilt anabolt att vara ute på äventyr före man äter frukost... Då kanske det vore bättre med ett lite GI en gång....
Vadå? En promenad före frukost kanske inte är speciellt anabolt men knappast muskelnedbrytande heller, eller hur menar du?

King Grub
2004-09-25, 13:09

What would zakath do?

Banan och tonfisk = :thumbup: Tveksamt om två burkar tonfisk verkligen är nödvändigt för att tillfredsställa proteinbehovet i och för sig. Det jag vände mig emot var väl främst den nämnda gainern, men även krämen.

Cilia
2004-09-25, 13:51
och vad äter han efter träning nu för tiden?

King Grub
2004-09-25, 13:52
och vad äter han efter träning nu för tiden?

Jag? Maltodextrin och vasslehydrolysat.

Cilia
2004-09-25, 13:54
järnspikar vad snabb du är.

någongång kommer jag nog att lära mig vad Maltodextrin och vasslehydrolysat är för någon.
Just nu ser det mer ut som grekiska

King Grub
2004-09-25, 14:01
järnspikar vad snabb du är.

någongång kommer jag nog att lära mig vad Maltodextrin och vasslehydrolysat är för någon.
Just nu ser det mer ut som grekiska

Hydrolyserat vassle är den form av vassleprotein som tas upp snabbast.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=30336

Maltodextrin är en form av snabba kolhydrater av potatis- eller majsstärkelse; lika snabba som druvsocker, men snällare mot magen och med snabbare glykogeninlagring.

kampsporttjej
2004-09-25, 15:02
king grub; tycker du att ditt byte från skumgodis till maltodextrin har gett
en signifikant förbättring gällande din återhämtning, eller har du bytt
bara för att nya studier säger att det är bättre?

King Grub
2004-09-25, 15:02
king grub; tycker du att ditt byte från skumgodis till maltodextrin har gett
en signifikant förbättring gällande din återhämtning

JA!

Dessutom är det kombinationen av maltodextrin och vasslehydrolysat som är bäst. För att utnyttja kolhydraterna och dess insulinutsöndring krävs det ett protein som toppar efter runt 20 minuter: hydrolyserat vassle.

Jag kan köra en timmes styrketräning plus 90 minuters intensiv cardio på morgonen, och på kvällen känna att jag skulle kunna köra ett pass till. Det kunde jag inte förut.

physique
2004-09-25, 15:10
JA!

Dessutom är det kombinationen av maltodextrin och vasslehydrolysat som är bäst. För att utnyttja kolhydraterna och dess insulinutsöndring krävs det ett protein som toppar efter runt 20 minuter: hydrolyserat vassle.

Jag kan köra en timmes styrketräning plus 90 minuters intensiv cardio på morgonen, och på kvällen känna att jag skulle kunna köra ett pass till. Det kunde jag inte förut.

å var inhandlar du dessa mirakelprodukter? ;)

King Grub
2004-09-25, 15:13
å var inhandlar du dessa mirakelprodukter?

Maltodextrin kan du köpa på Humle.se och vasslehydrolysat här på Kolozzeum. Och det är inga mirakelprodukter alls, bara kolhydrat och protein i snabbt upptaglig form.

Einar
2004-09-25, 17:45
Så du kör inte med någon 50/50 blandning av dextro och maltro nu då?
Mer optimalt med bara maltodextrin?

Rataxes
2004-09-25, 18:03
JA!

Whattafukk, trevliga nyheter när man fortfarande har ca 8,5 kg Exell vasslekoncentrat kvar att använda upp. :insane: Ska jag tyda informationen i den länkade tråden så att det faktiskt är bättre att kombinera vasslekoncentrat med vanligt socker än druvsocker? Proteinet är väl så gott som värdelöst om det inte peakar samtidigt som insulinhöjningen som kolhydraterna åstadkommer?

King Grub
2004-09-25, 18:20
Whattafukk, trevliga nyheter när man fortfarande har ca 8,5 kg Exell vasslekoncentrat kvar att använda upp. :insane: Ska jag tyda informationen i den länkade tråden så att det faktiskt är bättre att kombinera vasslekoncentrat med vanligt socker än druvsocker? Proteinet är väl så gott som värdelöst om det inte peakar samtidigt som insulinhöjningen som kolhydraterna åstadkommer?

Nej, proteinet är verkligen inte värdelöst, men om du vill utnyttja den nämnda kombinationen till max kanske ett koncentrat är för långsamt.

King Grub
2004-09-25, 18:24
Så du kör inte med någon 50/50 blandning av dextro och maltro nu då?
Mer optimalt med bara maltodextrin?

Orka slabba med två för promilleskillnader. :sleep:

Rataxes
2004-09-25, 18:27
Ok, men om man nu är fast med vasslekoncentrat, är det då bättre att byta till vanligt socker, eller ska jag fortsätta med druvsocker?

Einar
2004-09-25, 18:27
Orka slabba med två för promilleskillnader. :sleep:
Sant :thumbup:

King Grub
2004-09-25, 18:28
Ok, men om man nu är fast med vasslekoncentrat, är det då bättre att byta till vanligt socker, eller ska jag fortsätta med druvsocker?

Du får betydligt bättre återhämtning och snabbare glykogeninlagring med druvsockret.

"The storage of muscle glycogen was higher during recovery after consumption of the glucose polymer drink than after either of the sucrose drinks. Doyle et al. using multiple regression analysis, found that 94% of the variance in glycogen synthesis rates in the literature could be attributed to variation in plasma glucose and insulin concentrations. In the studies reported in this paper, the glucose response to the carbohydrate supplements was lower in the 12% sucrose trial than in the other two trials during the first hour of recovery. During the second hour of recovery, the plasma glucose response was higher in the glucose polymer trial than in either sucrose trial. The availability of glucose for incorporation into hepatic and skeletal muscle stores was therefore greater in the glucose polymer trial…. In conclusion, consumption of 61 g glucose polymer drink after exhaustive exercise promoted a more rapid storage of carbohydrate during the first 2 h of recovery than did consumption of an isoenergetic sucrose drink, both in the whole body and in skeletal muscle."

J. L. Bowtell, K. Gelly, M. L. Jackman, A. Patel, M. Simeoni, and M. J. Rennie “Effect of different carbohydrate drinks on whole body carbohydrate storage after exhaustive exercise”. Appl Physiol 88: 1529-1536, 2000;