Logga in

Visa fullständig version : salamikorv?

NybörjarBuilder
2004-09-23, 19:51
hejsan
det är så att morsan under den senaste tiden börjat köpa hem ganska mycket salamikorv.
min fråga är nu, hur nyttigt är salami egentligen? innehåller det mycket proteiner? den ser då väldigt fet ut...

tack

King Grub
2004-09-23, 20:09
Den är väldigt fet - mellan 30 - 45 gram fett per 100 gram korv, inget vidare bra fett heller. 15-20 gram protein också, men nyttigt - inte alls. Långt, långt därifrån.

NybörjarBuilder
2004-09-23, 20:17
Den är väldigt fet - mellan 30 - 45 gram fett per 100 gram korv, inget vidare bra fett heller. 15-20 gram protein också, men nyttigt - inte alls. Långt, långt därifrån.
fan nu ska jag skälla ut morsan! :P

King Grub
2004-09-23, 20:26
Salami äter man för att det är gott, inte för dess näringsinnehåll. :eating: Och ett par skivor på en macka, som smaksättare, är ju ingen katastrof. Man kanske bör vara försiktig med att basera proteinbasen i måltiderna på salami, som pålägg blir det väl inte hundratals gram? Eller? :D

skaparn
2004-09-24, 07:51
Kan sticka in med ett tips att salami gör sig utmärkt som krydda i köttfärssås, grytor etc. Och då den har en stark smak blir det ganska små mängder.
Dock börjar man lukta skunk ur munnen men som tur är finns tandborste och tuggummi.

NybörjarBuilder
2004-09-24, 11:07
Salami äter man för att det är gott, inte för dess näringsinnehåll. :eating: Och ett par skivor på en macka, som smaksättare, är ju ingen katastrof. Man kanske bör vara försiktig med att basera proteinbasen i måltiderna på salami, som pålägg blir det väl inte hundratals gram? Eller? :D
hehe nja, det brukar bli två skivor på varje macka :rolleyes: , men nu ska jag då övergå till den gamla vanliga hederliga kokta skinkan :)

Rataxes
2004-11-06, 22:16
Kan väl lika gärna fråga här som starta en ny tråd.

Kollade i Hälsovakten hur fettsammansättningen var i salami. Vet inte om det är världens mest pålitliga källa, men de två listade salamityperna som fanns där (svensk med fetthalt 32% resp utländsk med 45%) var förhållandet mellan mättat och (fler)omättat fett 10:21 på den svenska och 18:26 på den utländska. Ivf den svenska hade ju tom större andel omättat fett i förhållande till det mättade än vad hela ägg har, och de brukar väl anses ha bra fettsammansättning?

Klarhet sökes, är det dålig eller bra fettsammansättning i salami?

King Grub
2004-11-07, 07:47
Fettsammansättningen i sig är väl okej, men den innehåller så brutalt mycket av det, å andra sidan, att du får mängder med mättat fett i alla fall. En skiva här och en där påverkar dock naturligtvis inte negativt, som med allt annat.

Sverker
2004-11-07, 07:48
Klarhet sökes, är det dålig eller bra fettsammansättning i salami?

Jag vänder på frågan och säger att det finns nyttigare fett än det animaliska i salamikorv :D
Men har du en stor energiförbrukning och rör ordentligt på dig så är det inget dåligt fett så länge som du förbränner det och inte lägger det PÅ magen.

Jag borde kunna vad salami görs på för kött men jag vet faktiskt inte.
Troligen är det en blandning av nöt och gris. Nötkött innehåller alltid mer mättat fett och grisen generellt mer omättat och fleromättat fett. Beroende på receptet så varierar fettet i korven.

NU är det inte så enkelt för fettet i köttet är beroende av vad djuren ätit i livet.
En ko som lever på färskt gräs kommer att ha mer fleromättat och CLA-fett i köttet än ett djur som lever på hö och halm.
Samma med grisen. Ge grisen rejält med fisk och fettet kommer att innehålla ordentligt med Omega-3 fett ( och kotletten kommer att smaka fisk :confused: ).

Sammanfattat:
Även om dina siffror inte stämmer helt så ger de ett bra medelvärde på korven.

Baan
2004-11-07, 13:38
tycker salami och liknande, dvs animaliskt fett med lite protein, kan funka bra vid diet då man undviker kolhydrater (brukar jag göra iaf..) dock är det ingen särskilt billig protein/fett källa att ha som mellanmål, ska man käka 100 gram blir det inte särskilt billigt (och kankse lite föööööööör mycket fett ändå...), blir ju billigare köra tonfisk i olja eller tonfisk och tillsätta olivolja vad man än föredrar..