Visa fullständig version : Protein - HUR snabbt, HUR långsamt ?
Fangface
2004-09-22, 21:20
Funderar på det här med snabbt och långsamt protein;
Vassle och äggvita = snabbt, och resten = långsamt.
Vad är snabbt resp. långsamt ?
Hur lång tid tar det från det att jag sväljer min vassle-drink tills kroppen skriker efter mer protte ?
Hur lång tid efter ett intag av 50gr protte ifrån vassle resp. 50gr protte från te x tonfisk bör jag fylla på med mera protein ?
Skillnaden är stor, jag vet, men HUR stor ?
Finns det några listor liknande GI att gå efter när det gäller proteinets snabbhet, och hur många timmar det tar för kroppen att tillgodo se sig med allt protein ?
Eller ska jag helt enkelt inte bry min lilla hjärna med detta, och bara fortsätta fylla på var 3:e timme..... :eating:
Har för mig att vassle "håller" i knappt en timme... Tonfisk håller betydligt längre, flera timmar. Långsammast tror jag att kasein är, så det är väl trevligt det också.
Hoppas att detta svaret duger tills expertisen kommer och ger ett optimalt svar :D
King Grub
2004-09-23, 06:35
Det beror också på vad du äter till; ett protein+fettmål får längre aminosyreutsöndringen än bara proteinet.
Även vassle har olika "snabbhetsgrader". Aminosyreutsöndringen från renaste hydrolysatet kanske toppar efter 20 minuter, medan ett koncentrat tar en timme på sig innan det toppar.
Äggvita tar säkert en timme till på sig, och vad gäller aminosyreutsöndringen från kött, fisk, fågel, skaldjur och hela ägg får man plussa på ett par timmar till. För kasein har jag sett siffror på upp till sju timmar, men även här beror det på mängd och vad som ätes tillsammans med mätprodukten.
Fangface
2004-09-23, 09:42
Tackar så mycket. Då har det klarnat lite mer i min icke optimala :D hjärna.....
"Även vassle har olika "snabbhetsgrader". Aminosyreutsöndringen från renaste hydrolysatet kanske toppar efter 20 minuter, medan ett koncentrat tar en timme på sig innan det toppar."
Huh, koncentrat och hydrolysat? jag vet att det här med protein/kolhydratsdrink före och efter träning har tagits upp femtioelva gånger men nu blev jag fundersam. Jag har Whey 80 vassleproteinpulver från Star Nutrition, är det ett koncentrat eller ett hydrolysat? och än viktigare, är det sånt man ska ta tillsammans med druvsocker/maltodextrin i samband med träningen? Om tiden för upptaget i kroppen är så olika dessa emellan så bör ju rimligtvis det ena inte vara särskilt optimalt (vilket ingen nu har påstått heller men jag måste ju fråga eftersom att jag inte vet vad det är jag har själv)
Jag har Whey 80 vassleproteinpulver från Star Nutrition, är det ett koncentrat eller ett hydrolysat? och än viktigare, är det sånt man ska ta tillsammans med druvsocker/maltodextrin i samband med träningen?
Du har ett koncentat vilket tas upp ganska fort men inte lika fort som ett hydrolysat. Nackdelen med hydrolysat är att det kostar betydligt mer.
"Även vassle har olika "snabbhetsgrader". Aminosyreutsöndringen från renaste hydrolysatet kanske toppar efter 20 minuter, medan ett koncentrat tar en timme på sig innan det toppar."
Huh, koncentrat och hydrolysat? jag vet att det här med protein/kolhydratsdrink före och efter träning har tagits upp femtioelva gånger men nu blev jag fundersam. Jag har Whey 80 vassleproteinpulver från Star Nutrition, är det ett koncentrat eller ett hydrolysat? och än viktigare, är det sånt man ska ta tillsammans med druvsocker/maltodextrin i samband med träningen? Om tiden för upptaget i kroppen är så olika dessa emellan så bör ju rimligtvis det ena inte vara särskilt optimalt (vilket ingen nu har påstått heller men jag måste ju fråga eftersom att jag inte vet vad det är jag har själv)
Ju renare ju snabbare, ju snabbare ju dyrare. Ditt protein är inte dyrast och därför inte snabbast hellre! Antagligen är du hellre ingen profesionell bodybuilder (eller stenrik) och då räcker ditt protein gott och väl! Drick och va gla!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.