handdator

Visa fullständig version : Mjölkprodukter- nya rön?

Nadja
2004-09-22, 07:40
Finns ju en miljard trådar om insulinindex, har mest läst de "senaste" samt lite allmänt om II. Frågor för att undvika missförstånd vid mitt eget kostupplägg:

1. Vid frukosten samt efter träning är det OK och BRA att käka livsmedel som har ett högt II ÄVEN om man vill minska i fettvikt? Jag kan säga att jag lätt äter de där "250 kcal som II mäts vid", så för mig har det nog rätt stor betydelse.

2. Har läst i olika "hälsotidningar" (typ I Form :D ) att det finns "nya rön" som säger att mjölkprodukter stimulerar fettförbränningen i kroppen. Det var något om IGF-hormon. Hur ställer Ni som är kunniga er till detta?

3. Efter träningen är det bra att välja ett livsmedel med högt 11 exempelvis vassle MEN hur kommer det sig att det inte är "optimalt" att dricka minimjölk då? Har det "för lågt" II för att vara optimalt?

Om mina frågor tagits upp nyligen eller om det finns tidigare svar i ngn tråd- guida mig gärna rätt :rolleyes: MVH Nadja EDit/tillägg: Jag tränar nästan uteslutande konditionsträning, bör kanske tilläggas!!!

Whey
2004-09-22, 07:45
1. Japp...

2. Har för mig att det har med kalciumet i mjölken att göra, och då det tillåter mig att dricka mer av denna gudomliga dryck så litar jag på det tills någon säger någonting annat.

3. Det innehåller mestadels kasein som är ett mycket långsamt protein. Innehåller även långsamma kolhydrater. Efter träning är snabba kolhydrater och snabbt protein det absolut bästa, lämpligen i form av en druvsocker+vassle dryck...

King Grub
2004-09-22, 07:58
2. Som sagt, det är kalciumet i just mjölkprodukter som har den fettförbränningsstimulerande effekten. Här har du några referenser du kan kolla upp:

Zemel M B, Shi H. Greer B, DiRienzo D & Zemel PC. Regulation of adiposity by dietary calcium FASEB J. 14:1132-1138, 2000.

Zemel M B, Thompson W, Zemel P, Nocton A M, et al. Dietary calcium and dairy products accelerate weight and fat loss during energy restriction in obese adults Am J Clin Nutr 75(suppl. 2):a342S, 2000.

Zemel MB. Mechanisms of dairy modulation of adiposity J Nutr 133:252S-256S, 2003.

Teegarden D. Calcium intake and reduction in weight or fat mass. J Nutr 133:249S-251S, 2003.

E L Melanson et al., Relation between calcium intake and fat oxidation in adult humans. Int Journal of Obesity 27:196-203, 2003.

3. II:t på mjölk är fullt tillräckligt, men vassle+druvsocker (samma mängd kolhydrat och protein totalt) ger högre II, och 80% av mjölkens protein kommer från kasein, som är det långsammaste protein du kan hitta, med en aminosyreutsöndring på upp till 7 timmar. Perfekt vid kvällskvisten, t ex. Kasein tycks dessutom ha egenskapen att det koagulerar i magsäcken och stoppar upp upptaget av andra näringsämnen. Också bra vid andra tillfällen, men inte när man vill ha en snabb magsäcktömning efter träning.

Am J Physiol Endocrinol Metab. 2001 Feb;280(2):E340-8. The digestion rate of protein is an independent regulating factor of postprandial protein retention.

Proc Natl Acad Sci U S A. 1997 Dec 23;94(26):14930-5. Slow and fast dietary proteins differently modulate postprandial protein accretion.

Nature. 1998 Feb 26;391(6670):843, 845. Protein metabolism. Slow and fast dietary proteins.

Nadja
2004-09-22, 08:44
Man bugar och bockar, Whey & King Grub :bow: :D !!!

JJ
2004-09-22, 08:55
"The implications of these results are that calcium may play a substantial contributing role in reducing the incidence of obesity and prevalence of the insulin resistance syndrome."

Även bra för att förebygga diabetes?
Om man använder kalcium tillskott, riskerar man att bieffekter? Hur mycket skall man ta?

Styx
2004-09-22, 12:26
Ja, eftersom diabetes oftast utvecklas från insulinresistens och insulinresistensen i sin tur utvecklas från övervikt i stor utsträckning så kan man dra ett sånt samband.