Visa fullständig version : glutamin bra eller dåligt?
jo det är så att jag börjat käka glutamin för en vecka sen,och nu har jag blivit förkyld och börjar blöda näsan efter träningne nästan alltid...jag brukar aldrig vara förkyld annars,kan de va så att glutamin ger mig dåligare immunförsvar för att jag redan har så bra?..bara nån ide? nån annan som vet?
King Grub
2004-09-21, 19:50
Att glutamin skulle ha en negativ inverkan på immunförsvaret var en nyhet för mig.
En ganska ny artikel som sammanfattat den befintliga kliniska forskningen på glutamin:
Glutamine: recent developments in research on the clinical significance of glutamine.
Melis GC, ter Wengel N, Boelens PG, van Leeuwen PA.
Department of Surgery, VU University Medical Center, Amsterdam, The Netherlands.
PURPOSE OF REVIEW: The aim of this review is to describe the clinical relevance of supplementation of glutamine from the recent literature. First, new basic research is examined and subsequently recent clinical trials and a metaanalysis are illustrated. RECENT FINDINGS: Glutamine has a major impact on the functionality of the immune system. It has recently been established that glutamine not only has a protective effect on cells of the immune system, but also on other cells of the body, for instance cardiomyocytes. Evidence is accumulating for an effect of glutamine via glutathione, heat shock proteins as well as taurine. Another area of interest is the way glutamine enhances gut barrier function. More and more research is concentrating on the positive effect of glutamine on the gut-associated lymphoid tissue. SUMMARY: Based on a recent meta-analysis and up-to-date clinical trials, we may conclude that glutamine has a beneficial effect on infectious complications and reduces hospital stay. In critically ill patients glutamine supplementation may reduce morbidity and mortality. The greatest effect was observed in patients receiving high dose parenteral glutamine. A recent study with high dose enteral glutamine demonstrated a reduced mortality in the glutamine supplemented group. In the future more trials with larger numbers of participants are needed, especially with high dose enteral glutamine in the perioperatively and the intensive care unit setting.
Styx: Jag skulle hellre skriva detta som bold "In critically ill patients glutamine supplementation may reduce morbidity and mortality. The greatest effect was observed in patients receiving high dose parenteral glutamine."
Jag har inte tittat på artikeln i sin helhet men hur många referenser ger man till fullt friska människor som äter normalt?
Att man förbättrar immunförsvaret hos någon som är svårt sjuk är väl ingen som ens tvekar om numera men det är ju inte det som 99,99% av alla som använder sig av det är.
Ja det stämmer ju att glutamin används kliniskt för just det syftet och som artikeln påpekar så syntes störst effekt när det inte togs oralt. Förmodligen eftersom tarmen slukar en hel del, som ofta diskuterats.
Det blir lättare att se effekt hos de sjuka patienter som av någon anledning har nedsatt immunförsvar men därmed inte sagt att det inte ger effekt hos "nästan-friska" individer.
Är man sällan sjuk så finns det ju ingen anledning att ta glutamin eftersom det knappast kan göra någon skillnad. Men är man en sån som ofta blir sjuk kan glutamin påverka. Vet inte vilka mekanismer glutamin verkar genom (vet inte om någon vet?).
Studien visar i alla fall att glutamin har en effekt, men den är självklart beroende på patientens tillstånd. Är ungefär samma förhållande med att dricka proteindrinkar under dagen, onödigt om man redan får i sig mycket protein från den vanliga maten.
Sen är det ju relativt också, finns flera vitaminer och mineraler som är viktiga för immunsystemet att få i sig dessa kanske har större betydelse för en "nästan-frisk" person....
...hoppas detta gick läsa nu eftersom jag har otroligt bråttom...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.