Visa fullständig version : Axelpressar med hantel
Hej Bullen, jag är en kille som har ett problem....
...när jag ska köra axelpressar med hantel, jag har helt enkelt svårt att få upp hantlarna i position.
Om jag väljer en hantel som jag enkelt kan få upp, så får jag köra massvis med reps, och det är ju inte min avsikt, istället håller jag på att slå ihjäl mig när jag ska lägga upp hantlar som jag kör ~8 reps på.
Nu till frågan: hur gör ni när ni "kommer i position"? Ska tillägga att jag helst kör sittande pga problem med ett ben.
King Grub
2004-09-21, 19:48
Jag sätter mig på bänken, lägger hantlarna framför mig på golvet, böjer mig fram, greppar hantlarna och ger ett slags sittande marklyft/ryck och för upp dem till axlarna i en enda rörelse.
samma som KG gör jag.
annars om du har en partner kan han ge dig hantlarna istället
mystic[-_-]
2004-09-21, 20:01
Jag gör antingen som grub eller tcog annars greppar jag hantlarna och drar upp dem vid axlarna innan jag sätter mig
scudmissile
2004-09-21, 20:02
Jag sätter mig med hantlarna på låren med "hammarfattning" och kickar upp dom var för sig med knäna!
Jag gör som mystic, rycker upp dom och låter dom vila på axlarna innan jag sätter mig ner.
//Jörgen
Jag rycker upp hantlarna til axlarna och sen stätter jag mig och sen så bara pressar jag på...
RobbeliRobban
2004-09-21, 20:09
Givetvis står man när man kör den övningen, du lyfter hantlarna från golvet, ställningen etc.Lutar fram överkroppen en aning, för att sedan på en gång både jucka hårt, dra bak överkroppen och skuldror och "hammercurla" vilt med båda händerna samtidigt, samt böja på benen (typ djupt som en halv knäböj), sen rätar du benen när hantlarna är i position. Redo att börja pressa!
NybörjarBuilder
2004-09-21, 20:12
Jag sätter mig med hantlarna på låren med "hammarfattning" och kickar upp dom var för sig med knäna!
jepp samma här, funkar bäst så
Fultjack
2004-09-21, 20:25
samma som scud, sätter mig ner med dom på knäna, sen bara kicka upp en i taget.. går mycket smidigt tycker jag
Ja med...Hammarfattning o en kick med varje ben/knä.
som king grub, funkar fint för mig! VAR BESTÄMD!
mvh stenis :)
pellepedal
2004-09-22, 07:44
Står upp, svingar upp dem, sätter mig ner.
Om jag tränar ihop med nån annan får den personen ge mig hantlarna i rätt position.
[FONT=Arial]Står upp, svingar upp dem, sätter mig ner.
Om jag tränar ihop med nån annan får den personen ge mig hantlarna i rätt position.
Samma här...
Missa inte stolen bara :D
AngelLove
2004-09-22, 11:49
vilken syn det hade vart... :laugh: :laugh:
Gör på samma sätt själv, stående->upp till axlarna med vikten->sätt dig ner på bänken->pressa upp de repsen du vill...
Det har nästan hänt mig när jag har varit så koncentrerad på att få upp de tunga hantlarna :D
En gång när jag körde rotarcuffen med hantlar liggandes på sidan på en bänk trillade jag ned på golvet. Lagom skojjigt :D
ber första bästa gymmare bredvid mig lyfta upp dem. Blir ju trött bara på att slänga upp dem annars.
Annars går det ju att köra militärpress med antingen ställning eller i Smith!
Tack för tipsen, axelpass på lördag så jag ska se till att få hjälp att lyfta upp hantlarna.
Beträffande press i Smith, så kör jag det ca vart 3:e pass, men jag får bättre kontakt och längre rörelsebana med hantlar.
Givetvis står man när man kör den övningen, du lyfter hantlarna från golvet, ställningen etc.Lutar fram överkroppen en aning, för att sedan på en gång både jucka hårt, dra bak överkroppen och skuldror och "hammercurla" vilt med båda händerna samtidigt, samt böja på benen (typ djupt som en halv knäböj), sen rätar du benen när hantlarna är i position. Redo att börja pressa!
"Givetvis står man när man kör den övningen"??
Om man kör med 10 kgs hantlar kanske, men det är knappast bra för ryggen att köra med 40kgs hantlar stående, helt onödigt att utsätta ryggen för det, dessutom måste man tänka på att hålla balansen medan man ursinnigt pressar...nee /David
Är du så stark att du kör 40 kg hantlar i axelpressen har du förhoppningsvis en muskulatur i ryggen som heter duga med....
Är du så stark att du kör 40 kg hantlar i axelpressen har du förhoppningsvis en muskulatur i ryggen som heter duga med....
Jag tränar med 40kgs och alltid sittandes, även om ryggen rent fysiskt skulle klara av påfrestningen så måste man fortfarande hålla balansen medan man pressar för fulla muggar, jag tycker det blir onödigt mycket att hålla reda på, dessutom, vad finns det fördelar med att stå upp? Jag vill träna framsidan, då måste även bänken lutas bakåt och det går inte att uppnå stående....Bara min åsikt!
Jag kör med sittandes för att få ökad stabilitet.
:D
Men i både ditt och mitt fall så har vi tillräcklig ryddstyrka för att KUNNA stå och pressa om vi vill....
Jag kör med sittandes för att få ökad stabilitet.
:D
Men i både ditt och mitt fall så har vi tillräcklig ryddstyrka för att KUNNA stå och pressa om vi vill....
Jo det stämmer nog, får väl ta och prova att stå nästa gång för skojs skull :bpump:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.