Visa fullständig version : Mjölk och bananer - Optimalt ?
Pitchare
2004-09-20, 20:24
http://www.svenskbordtennis.com/files/%7B9645C392-2C1A-4EC8-8012-55E7C11F5042%7D.pdf
Eftersom det som står här låter fel efter det jag läst här på kolozzeum, så
undrar jag varifrån dom här forskningsresultaten kommer.
Jag antar att han har fått allt från hans källor:
”Smart mat för aktiva”, 49kr, skriven av Marie
Olympiska Kommitté (sammanfattande häfte).
”Ät Bäst – kost, idrott & hälsoutveckling”,
Karlsson och Tommy Leijding (bok).
King Grub
2004-09-20, 20:30
LOL!
Vilken forskning? Han har ju inga referenser.
Det är tyvärr rätt vanligt med misstänksamhet och suspekta blickar riktade mot kosttillskott.
Tabellen visar ju bara mängderna i gram, inte vad de kommer ifrån.
Mjölk plus banan efter träningen ger kasein, laktos, fruktos och fibrer - precis det man vill undvika direkt efter träningen. Helt okej vid andra mål, men efter träning är det andra regler som gäller. Då är det snabb återhämtning och skapande av muskelbyggande förutsättningar man vill åstadkomma.
Snabb magsäckstömning, flytande "föda", hög insulinutsöndring, snabbt protein som toppar samtidigt som blodsockret och insulinet - det är vad man vill ha.
Det vill säga: vassle (helst hydrolysat), dextros eller maltodextrin, blandat i vatten.
Det är optimalt.
Läs gärna:
http://www.abcbodybuilding.com/magazine04/scientific.htm
Edit: han säger att brunprickig banan har högre GI än gul. :nono:
RF vill inte att deras idrottare använder sig av kosttillskott, så det specialförbund som säger det offentligt kan kanske få problem.
Kostråden inom idrottsförbunden är förövrigt ofta totalt obefintliga, så att äta en banan och dricka mjölk efter träningen är mycket, mycket bättre än de tips man kan få på andra ställen.
King Grub
2004-09-21, 06:36
RF vill inte att deras idrottare använder sig av kosttillskott, så det specialförbund som säger det offentligt kan kanske få problem.
Kostråden inom idrottsförbunden är förövrigt ofta totalt obefintliga, så att äta en banan och dricka mjölk efter träningen är mycket, mycket bättre än de tips man kan få på andra ställen.
Min brors fotbollstränare tyckte att en öl var optimalt efter träningen och beklagade sig över att hans lärjungar var för unga för att ta del av det.
LOL!
Vilken forskning? Han har ju inga referenser.
Det är tyvärr rätt vanligt med misstänksamhet och suspekta blickar riktade mot kosttillskott.
Tabellen visar ju bara mängderna i gram, inte vad de kommer ifrån.
Mjölk plus banan efter träningen ger kasein, laktos, fruktos och fibrer - precis det man vill undvika direkt efter träningen. Helt okej vid andra mål, men efter träning är det andra regler som gäller. Då är det snabb återhämtning och skapande av muskelbyggande förutsättningar man vill åstadkomma.
Snabb magsäckstömning, flytande "föda", hög insulinutsöndring, snabbt protein som toppar samtidigt som blodsockret och insulinet - det är vad man vill ha.
Det vill säga: vassle (helst hydrolysat), dextros eller maltodextrin, blandat i vatten.
Det är optimalt.
Läs gärna:
http://www.abcbodybuilding.com/magazine04/scientific.htm
Edit: han säger att brunprickig banan har högre GI än gul. :nono:
Tycker inte att du ska förkasta vad han skriver helt och hållet.
Här handlar det om att lära grabbar/tjejer i 14-15-årsåldern att man inte avslutar träningen med en Powerade (sp?) eller ännu värre en Cola.
Jag har själv en 15-åring hockeyspelare som jag försöker pränta i hur viktigt det är med maten med den träningsmängden de ligger på (3-4 ispass i veckan med 45 minuter fys innan).
Det är inte helt lätt att övertyga dem om viktigheten att äta rätt efter träningen när de kliver av isen 22:50 och har skola 08:00 morgonen efter.
Tro mig, då är bananer och Gainomax eller mjölk avsevärt mycket bättre än sockersportdryck och en korv.
Vad har ni för något att rekommendera före träningen?
I dagsläget brukar han lassa in 6 mackor precis innan (inte för att jag förstår hur han kan köra fys en halvtimme senare, men han gör det.... :confused: )
// T
(hittade för övrigt samma skrift på hockeyförbundets hemsida)
av alla "vanliga" mellanmål, vad är lämpligast efter träning ?
en banan och mjölk är ju fortfarande bättre än att inte äta alls och sen 1,5h senare äta ett vanligt mål hemma, eller ?
Tro mig, då är bananer och Gainomax eller mjölk avsevärt mycket bättre än sockersportdryck och en korv.
Förvisso, men en sockersportdryck innehållandes tillräckligt med kolhydrater och rent vassle skulle vara ännu bättre. Tycker textförfattaren är överdrivet rädd för kosttillskott.
Sparrisen
2004-09-21, 12:24
Ibland blir man lite misstänksam...
Det är inte bara bordtennisklubbar som har kostiga idéer om vad som är bra efter träningen. Personalen på gymmet jag nu tränar på rekommenderar Gainomax direkt efter passet, och använder sig av deras slogan "gör din träning komplett". Därtill skänker de titt som tätt bort gratis gainomax för att locka till sig nya kunder...
Old-T: I den åldern är det kvantitet i första hand. :D
Mackor innan träningen är inte dåligt på något sätt om man har bra pålägg och lite frukt/grönsaker till.
Med de tiderna så skulle jag satsa på en gainer efter träningen och sen äta igen när man kommer hem, nattmålet behöver inte vara så avancerat men väl innehålla protein och kolhydrater (En extra portion av kvällsmaten är enkelt.)
Annars något enkelt att äta i bilen hem så man kan spara lite tid, mer smörgås kanske känns tradigt men en pastasallad eller bara pasta och keso går att äta när man rör på sig.
Fast i 14-årsåldern kanske det inte känns "naturligt" att be mamman fixa en gainer innehållandes av vassleprotte & maltodextrin...
Ren vassle är ju lite svår att äta "rent" av genom att bara äta vanliga matprodukter... messmör kanske funkar, men då är det sån lite mängd... dextropur kan ju 14-åringen kanske köra med men frågan är vilken vassle-protein-källa? :confused:
King Grub
2004-09-21, 13:24
Tycker inte att du ska förkasta vad han skriver helt och hållet.
Jag förkastar inte det han säger i jämförelse med att skita i att äta efteråt eller att ta en varmkorv.
Jag förkastar hans förkastande av kosttillskott och hans påstående att banan och mjölk på något sätt skulle vara bättre än dessa, och att man skulle kasta pengarna i sjön.
Jag tolkar texten som om författaren vill minimera riskerna för att oskyldiga " misstagsdopar " sig genom att dricka drycker med koffein/efedrin eller det att pulvret skulle komma från någon slarvig tillverkare som blandat prohormoner i satsen före.
Författaren skriver:
-Köp kända, vanliga livsmedel !
Vi lite mer insatta skriver:
-Köp vettiga kostillskott från tillverkare som kan garantera kvaliten och frånvaron av föroreningar ;)
Jag tolkar texten som om författaren vill minimera riskerna för att oskyldiga " misstagsdopar " sig genom att dricka drycker med koffein/efedrin eller det att pulvret skulle komma från någon slarvig tillverkare som blandat prohormoner i satsen före.
Kanske har att göra med att en svensk hockeyspelare avstängdes förra för doping sedan han köpt en burk i USA i tron om att det var vanligt kosttillskott....
King Grub
2004-09-21, 14:21
Kanske har att göra med att en svensk hockeyspelare avstängdes förra för doping sedan han köpt en burk i USA i tron om att det var vanligt kosttillskott....
Det var det ju också. I USA.
Det är en sak om folk får i sig något som inte ska finnas i produkten. Men i de fall där de köper produkter som ska innehålla någonting dopinklassat, får de skylla sig själva om de torskar på ett test. Innehållsförteckningar är till för att läsas.
Eftersom det stod på förpackningen att det var prohormoner, så var hockeyspelaren som blev avstängd var antingen:
1. Analfabet.
2. Korkad.
3. Medveten om vad han köpte.
Försök hålla en god ton här :nono:
Personen behöver inte bli påhoppad här och kallad något av dina alternativ.
Läser man inte på vad man stoppar i sig så är man torsk. Att beställa prohormoner från USA, där det dessutom står på burken att det kan räknas som doping, är ett medvetet val.
Går du in i en butik i Sverige idag eller köper från någon etablerad firma på nätet som säljer från en svensk adress så är problemet inte så stort, det finns dessutom ett antal företag som testar alla sina produkter efter otillåtna medel och då är man säker.
I vissa fall har de har så många elitidrottare som kunder att de annars skulle gå i konkurs, Faring (Som säljs här i webshopen bla) är ett företag, Strenght Nutrition är ett annat som testar allt som kan ha kommit i kontakt med något otillåtet.
Finns säkert fler som testar och är du orolig för det så fråga om de testar och hur de testar när/om du köper något tillskott.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.