Visa fullständig version : bästa kolhydratskällorna
Vilka kolhydratskällor är bäst ur näringssynpunkt? Havregrynsgröt, potatis borde väl ligga i topp? Vitt ris och pasta i botten eller? Beror naturligtvis på hur hela kosten är sammansatt men man borde ändå kunna generalisera en del.
King Grub
2004-09-20, 17:30
Korngryn, kornris, havregryn, rågflingor, bönor, linser, råris, kokt potatis = guld värda.
Overload
2004-09-20, 17:48
Korngryn, kornris, havregryn, rågflingor, bönor, linser, råris, kokt potatis = guld värda.
Grub! Börjar du tappa stinget:) Kokt potatis bra kolhydratkälla??pfft
Havregryn är enligt min åsikt den överlägset bästa kolhydratkällan. End of discussion...
Havregryn är enligt min åsikt den överlägset bästa kolhydratkällan. End of discussion...Olika kolhydrater är bra vid olika tillfällen, nu pratades det om näringsvärde och då är potatis bra. Efter träning är druvsocker bra osv.
Overload: Vad är det för fel på kokt potatis?
King Grub
2004-09-20, 18:32
:confused:
Potatis är supernyttigt. Att du själv kan bestämma om GI:t skall vara så lågt som 30 till över 100 är väl bara en fördel.
Overload
2004-09-20, 18:44
Har hört och läst många gånger att Kokt potatis har jättehögt GI.
Potatis med lägst GI är stekt potatis som man lägger i kylen och sedan värmer upp potatisen.
Grub: Vad menar du med att man kan bestämma GI:et? Menar du att det blir som jag säger att man kan tillaga den på olika sätt,således bestämma det Glykemiska Indexet?
King Grub
2004-09-20, 18:53
Har hört och läst många gånger att Kokt potatis har jättehögt GI.
Potatis med lägst GI är stekt potatis som man lägger i kylen och sedan värmer upp potatisen.
Grub: Vad menar du med att man kan bestämma GI:et? Menar du att det blir som jag säger att man kan tillaga den på olika sätt,således bestämma det Glykemiska Indexet?
Vanlig kokt potatis (nykokt) har ett GI på mellan 75-80 i genomsnitt. Vissa sorter ligger högre, men inte de vanliga. Jättehögt? Knappast. Dina kära havregryn har högre. Dessutom äter du väl något till, och då sjunker GI:t på måltiden.
Låter du potatisen kallna sjunken mycket riktigt GI:t, och det kraftigt, ned mot 30, genom bildandet av resistent stärkelse. Att värma upp den igen har inte ett dugg med GI-sänkning att göra; tvärtom höjs det åter en aning, men inte till ursprungsvärdet.
Och potatis är fullproppat med mineraler, vitaminer och fibrer.
Kort sagt: nyttig till tusen!
Potatis har dessutom ganska lite kalorier per hundra gram så är man ute efter att bli mätt så är potatis väldigt bra.
King Grub
2004-09-20, 19:08
Potatis har dessutom ganska lite kalorier per hundra gram så är man ute efter att bli mätt så är potatis väldigt bra.
Högt SI (Satiety Index) av alla uppmätta livsmedel, faktiskt, på 323 med vitt bröd som 100-referens. Havregrynsgröt ligger på 209.
S.H.A. Holt, J.C. Brand Miller, P. Petocz, E. Farmakalidis, "A Satiety Index of Common Foods," European Journal of Clinical Nutrition, September 1995, p675-690.
Matte_Maiden
2004-09-20, 19:22
Högt SI (Satiety Index) av alla uppmätta livsmedel, faktiskt, på 323 med vitt bröd som 100-referens. Havregrynsgröt ligger på 209.
S.H.A. Holt, J.C. Brand Miller, P. Petocz, E. Farmakalidis, "A Satiety Index of Common Foods," European Journal of Clinical Nutrition, September 1995, p675-690.
Är det ett mått på hur mätt man blir av ett visst antal gram av maten?
Är det ett mått på hur mätt man blir av ett visst antal gram av maten?
Japp.
Kan variera från person till person och får jag tag i min mors potatissallad så hjälper inget index i världen. :eating:
Matte_Maiden
2004-09-26, 12:10
Japp.
Kan variera från person till person och får jag tag i min mors potatissallad så hjälper inget index i världen. :eating:
Hmm jag läste det där nu, är det inte 240 kcal från varje livsmedel som gäller? Inte ett visst antal gram utan ett antal kcal?
King Grub
2004-09-26, 13:24
Hmm jag läste det där nu, är det inte 240 kcal från varje livsmedel som gäller? Inte ett visst antal gram utan ett antal kcal?
Ja, både SI och II är satta efter energiintag från ett visst livsmedel.
Matte_Maiden
2004-09-26, 13:29
Ja, både SI och II är satta efter energiintag från ett visst livsmedel.
Bra, då vet jag :)
Cartwright
2004-09-26, 13:57
Potatis har högt II i alla former, eller hur? Är det därför en dålig idé att använda potatis som kolhydratsbas i flera måltider om dagen, eller uppvägs detta av de positiva egenskaperna?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.