Visa fullständig version : Erfarenheter av ALA
ceflower
2004-09-20, 15:45
Sökte efter ALA på forumet, i hopp om att hitta någon post där folk delar med sig av sina erfarenheter av ALA. Till min stora besvikelse fann jag ingenting, så jag ställer därför frågan; Har du använt ALA? Vad fick du för effekt av det? Var det värt priset? Har du någon rekomendation på märke?
Måste säga att jag är lite skeptisk, i mina ögon ser det ut som någon sorts mirakelmedel, även om det inte utlovar att man ska gå ner i vikt av det, men att hålla insulinnivåerna låga är ju toppen för oss som deffar.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/search.php?searchid=33643
ceflower
2004-09-20, 17:28
som sagt, har sökt. Tycker inte att något av de inläggen som återfanns där gav några vidare svar :(
som sagt, har sökt. Tycker inte att något av de inläggen som återfanns där gav några vidare svar :(
Du menar "jag orkade inte läsa igenom trådarna så jag kollade bara på rubrikerna" eller hur?
Läs - alltifrån egna erfarenheter till teori runt både upplägg, effekt och hur ALA verkar i kroppen finns där för allehanda kunskapsnivåer och typer av användare samt behov.
Finns hur mycke trådar om ALA som hels ju :D..
Svaren är JA, JA å åter JA.. DE är ett grymmt tillskott, fettförbrännande, grymmt styrkeökande tillsammans me Kreatin å helt enkelt en :thumbup: progukt.
Finns massa olika märken..
Men köp utav ett som är i kapslar..
ca dosering.. 500-2000 mg om dan för måltid (spritt under hela dagen)
M
ceflower
2004-09-20, 19:51
Jösses! 2000mg! Enligt mina beräkningar blir en nätt liten kostnad på 807:- per månad! :MrT: (baserat på http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=24&products_id=100 )
För att motivera den kostnaden hoppas jag att det ger en jäkla effekt!
Jösses! 2000mg! Enligt mina beräkningar blir en nätt liten kostnad på 807:- per månad! :MrT: (baserat på http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=24&products_id=100 )
Kört Fairings ALA, 1gr/dag med god effekt. Det är bra ALA för en helt ok peng, behövde dubbla till trippla dosen när jag körde med pulver från en annan säljare för att få samma effekt vilket gav ungefär samma kostnad samt trasslet med att behöva använda pulver.
Jag får iallafall grymt bra effekt på ALA+kreatin.
Kört Fairings ALA, 1gr/dag med god effekt. Det är bra ALA för en helt ok peng, behövde dubbla till trippla dosen när jag körde med pulver från en annan säljare för att få samma effekt vilket gav ungefär samma kostnad samt trasslet med att behöva använda pulver.
Jag får iallafall grymt bra effekt på ALA+kreatin.
+ Att du fick säkert en fyjävlans halsbränna oxå va Pez :D (av pulver asså)
M
+ Att du fick säkert en fyjävlans halsbränna oxå va Pez :D (av pulver asså)
M
Jo.. men värst är att få pulver i halsen.. det är som en astmaattack och rethostanfall i ett.. g'damn.. :D
Smaken är nästan obeskrivbar. Jag delade en kapsel en gång,man måste ju se vad som gav denna evinnerliga halsbränna. TVI VALE! Som bränt gummi,fast värre jag vet inte. Ni som äter snålpulver: Hur kan ni? Beundransvärt...
Mycket ALA ger mig förutom grym kreatinrespons,ett lågt IQ och insomnia. Fast jag börjar vänja mig lite nu faktiskt...
Smaken är nästan obeskrivbar. Jag delade en kapsel en gång,man måste ju se vad som gav denna evinnerliga halsbränna. TVI VALE! Som bränt gummi,fast värre jag vet inte. Ni som äter snålpulver: Hur kan ni? Beundransvärt...
Mycket ALA ger mig förutom grym kreatinrespons,ett lågt IQ och insomnia. Fast jag börjar vänja mig lite nu faktiskt...
Jag kör pulver-ala och stod och hostade lite på jobbet när jag drack det. Då blev jag trackad av en arbetskamrat för att jag var fjollig så jag sade till honom att kasta in 500 mg rent pulver rakt i halsen. Sagt och gjort och jag kan lova att jag stod och skrattade en hel del under hans hals-attack! :laugh:
Kör med Fairings ALA, känner faktiskt inte så stor skillnad vid 1g/dag.. ska nog testa 1,5g snart. Funderar på att testa pulver versionen osså.
Castro: Hur mäter du ut 500mg?
Kör med Fairings ALA, känner faktiskt inte så stor skillnad vid 1g/dag.. ska nog testa 1,5g snart. Funderar på att testa pulver versionen osså.
Castro: Hur mäter du ut 500mg?
ett kryddmått.
Doktor V
2004-09-21, 17:59
Finns ALA i tablettform som skulle kosta 450:- i månaden på 1 gram om dagen
Leta och du finner
bjorasen
2004-11-03, 15:25
Om jag ska ta kreatin i samband med ALA, ska jag då ta kreatinet samtidigt som ALA 30 min innan måltid (tex innan frukost och lunch eller ska jag bara använda kreatinet före och efter träning?
Såg att det fanns en tråd om ala redan så jag fortsätter på den, om nån kommer att se det här är väl en annan femma.
Läste nån stans här att man kunde få ont i huvudet av ala, det är nämligen så att sedan jag började har jag blivit "sjuk" dvs ont i huvudet, halsen och allmänt seg, dock ökat en del i gymet. En annan rolig grejj är att mitt piss luktar plast, skumt minst sagt.
Nu till frågan, kan det vara så att mina symptom beror på överdosering av ala?
Jag kör 1g per dag utspritt på 3 tillfällen.
Såg att det fanns en tråd om ala redan så jag fortsätter på den, om nån kommer att se det här är väl en annan femma.
Läste nån stans här att man kunde få ont i huvudet av ala, det är nämligen så att sedan jag började har jag blivit "sjuk" dvs ont i huvudet, halsen och allmänt seg, dock ökat en del i gymet. En annan rolig grejj är att mitt piss luktar plast, skumt minst sagt.
Nu till frågan, kan det vara så att mina symptom beror på överdosering av ala?
Jag kör 1g per dag utspritt på 3 tillfällen.
Svar ja!
Smartast är att gå ut lite lugnare för att sedan höja ett par gånger tills önskad dos uppnåtts,på så vis kan du slippa diverse "sega symptom". Du ska ta det en stund före måltid för bästa upptag,men det kanske du redan visste ;)
Pisset luktar inte mumma...Hehe.
Där ser man, fint med snabbt svar oxå!!
Alltså jag gick direkt på 1g, (första gången).
Har kört så i 5 dagar nu, tycker du att jag borde trappa ner redan nu för att sakta öka på dosen till 1g igen?
Eller att jag inte ska ta nått alls på några dagar för att sen börja om?
(kan tillägga att jag redan kännt ökningar av det, om det är psyke eller ala vet jag dock inte) Verkar vara bra skit iaf =)
Ja, ALA fungerar.
Pröva att gå ned på 0.5 g per dag under en vecka och se hur du mår. Man behöver inte må dåligt för att få effekt av ALA.
Går det bra så öka försiktigt tillbaka.
Snor tråden för en annan snabb fråga:
Är det bra o ta ALA i samband med protte/maltodrinken man tar innan o efter träningen?
Snor tråden för en annan snabb fråga:
Är det bra o ta ALA i samband med protte/maltodrinken man tar innan o efter träningen?
Upptaget av Liponsyra (ALA) försämras betydligt om det intas i samband med kolhydrater. Ta det ca. en halvtimme innan mat/kolhydrater istället. :)
Ja, ALA fungerar.
Pröva att gå ned på 0.5 g per dag under en vecka och se hur du mår. Man behöver inte må dåligt för att få effekt av ALA.
Går det bra så öka försiktigt tillbaka.
Jag har testat "lågdos" och det verkar stämma. Om det är bättre upptag av kreatin som önskas av ALA så verkar det inte behövas alls mycket...Svårt att mäta men jag äter "bara" 0,5g/dygn just nu (Mot tidigare 2g/dygn) och upplever endast att själva tröttheten försvunnit. Överdoseringarna av ALA verkar vara mer till nytta om fettförbränning är prioriterad. För att få synergieffekter med kreatin verkar det inte som det behövs alls mycket. (Obs.endast spekulationer från mig)
500mg/dag och man är nere på drygt kronan per dag i pulverform ju, jag vill också ha till det priset men jag känner inte för att betala frakten =P
Sedan undrar jag om allt ALA är inte-animaliskt.
Där ser man, jag är ju bara ute efter att öka effekten av kreatin, får bli 0,5 nu. Va lite risig där i början av helgen... haha
Sedan undrar jag om allt ALA är inte-animaliskt.
Synnerligen troligt :rolleyes:
Med stor säkerhet är det en syntetisk form eftersom merparten av all ALA som säljs är en blandning ( racemisk ) av både R- och S-formen.
Det finns ju sedan företag som INTE packar ALA i gelatinkapslar heller.
ceflower
2004-11-22, 11:42
ofan.. så det är ALA som gör att pisset luktar så starkt. Jag trodde det var jag som inte hade städat toaletten på länge... Tyckte det var konstigt att lukten inte försvann när jag städat!
Synnerligen troligt :rolleyes:
Med stor säkerhet är det en syntetisk form eftersom merparten av all ALA som säljs är en blandning ( racemisk ) av både R- och S-formen.
Det finns ju sedan företag som INTE packar ALA i gelatinkapslar heller.
R-isomeren är väl vunnen ur stärkelse har jag för mig?
R-isomeren är väl vunnen ur stärkelse har jag för mig?
Är du säker ?
Stärkelserika saker är ofta inte gröna.
Liponsyran är ju rikligt förekommande tillsammans med klorofyll, dvs gröna bladgrönsaker t e x spenat.
Däremot så renar du säkert upp en R-S-ALA till ren R-ALA genom att rena/kromatografera med hjälp av pollydextros, som kanske kan jämföras med stärkelse.
Jag upplever också många av "symptom" som en del beskriver i denna tråden.
Jag har tagit 500mg (2*250mg Fairing-kapsel) ~30min innan frukost.
Har hållt på ett par dagar. Urinet luktar skumt, men det spelar kanske ingen roll ;) Däremot har jag blivit OERHÖRT seg dessa dagar. Hela huvudet har varit som i en dimma och jag har känt mig det närmaste sjuk.
Har inte tänkt på att det kunnat vara ALAn tidigare, men det är det kanske då. Mycket seg, och nästan depp. Allt kan man säkert inte skylla på ALA. Är det en övergångsperiod eller ska jag testa att sluta och se om det försvinner?
500mg per dag är vad förstår inte en så stor dos? Kanske ska försöka ta en tablett vid två tillfällen istället? Om jag slutar med ALA ett par dagar, går det "ur kroppen" då så jag måste bygga upp förråden igen?
Tacksam för svar, raZmus :cryout:
pez var inte så jävla sur.
Du menar "jag orkade inte läsa igenom trådarna så jag kollade bara på rubrikerna" eller hur?
Läs - alltifrån egna erfarenheter till teori runt både upplägg, effekt och hur ALA verkar i kroppen finns där för allehanda kunskapsnivåer och typer av användare samt behov.
Jag upplever också många av "symptom" som en del beskriver i denna tråden.
Jag har tagit 500mg (2*250mg Fairing-kapsel) ~30min innan frukost.
Har hållt på ett par dagar. Urinet luktar skumt, men det spelar kanske ingen roll ;) Däremot har jag blivit OERHÖRT seg dessa dagar. Hela huvudet har varit som i en dimma och jag har känt mig det närmaste sjuk.
Har inte tänkt på att det kunnat vara ALAn tidigare, men det är det kanske då. Mycket seg, och nästan depp. Allt kan man säkert inte skylla på ALA. Är det en övergångsperiod eller ska jag testa att sluta och se om det försvinner?
500mg per dag är vad förstår inte en så stor dos? Kanske ska försöka ta en tablett vid två tillfällen istället? Om jag slutar med ALA ett par dagar, går det "ur kroppen" då så jag måste bygga upp förråden igen?
Tacksam för svar, raZmus :cryout:
Ja. ALA bryts ned till ett antal olika svavelföreningar som måste utsöndras med urinen. Svavel luktar ju sedan *spy*
När förråden är mättade så förlorar du lika mycket i urinen som du äter ;) Äter du 500 mg och förråden är fulla kommer ock¨å motsvarande 500 mg att hamna i urinen.
Nu är det så att ALA är känsligt och bryts hela tiden ned så för att bibehålla förråden måste du hela tiden fylla på. Annars så går du "torr".
Verkar som om du upplever lågt blodsocker. Finns flera saker du kan göra.
1. Du kanske är extremt känslig och 250 mg räcker för just dig.
2. Dela upp till två doser. Morgon och kväll.
3. Ät mer kolhydrat med lågt GI.
4. Troligen upplever du bara obehag vid förändringen och efter en vecka så har hjärnan vant sig med lägre och mer hälsosamma blodsocker och insulinnivåer.
Tackar för svaret Sverker. Jag tar 250mg idag och ser vad som sker. Om det bara handlar om en övergångsperiod på en vecka kan man nog stå ut. Känns lite jobbigt att gå apatisk, orke- och viljelös någon längre tid ;)
GrayHaven
2005-04-04, 13:35
alla era svar verkade ju handla om effekterna för att öka effekten av ert kreatin..men hur är den nu i fettförbrännings synpunkt utan användande av kreatin..är den värd att köpa om man inte är en träningsnybörjare och alla dess aspekter om man vill förbränna fett ? ett enkelt ja eller nej svar räcker om ni anser att frågan redan är besvarad :)
tack på förhand
mangemani
2005-04-04, 14:03
låter nästan som att ALA kickar CLA ass?
är ALA bättre än CLA?
AngelLove
2005-04-04, 14:53
Väldigt intressant läsning det här..!! Nu vet jag inte om det hjälper någon men ni som kan en hel del kanske kan ge mig ett svar i om ökat intag av ALA kommer ge ännu mer förbättringar.
De gånger innan (är inte så många som ni märker av texten sen) som jag använt kreatin så ar jag följt rekommendationerna. Kört uppladdning 5 dagar och sedan 5g intag per dag under 25dgr till. Detta har gett nästintill inget vilket fått mig att undra varför alla rekommenderade kreatin som ett "under-medel".
Förra gången hade jag läst om ALA och tänkte att det kunde vara värt att prova. Samtidigt hade jag en burk "äldre" kreatinmonohydrat så jag tänkte som så, vräk på rejält för överskottet kissas ju bara ut ändå. Så jag körde på uppladdning 5 dagar och sedan därefter 20g Kreatin (10g innan, 10g efter träning) och 300mg ALA (frukost, innan träning, efter träning) på träningsdagar samt 10g Kreatin och 100mg ALA på vilodagar. Det gav ett enormt resultat, ökade med minst 2 hantelstorlekar på SAMTLIGA övningar plus att jag gjorde FLER reps i varje set än innan.
Nu har jag då några veckor kvar innan nästa tunga period börjar igen så min fråga efter ha läst inlägg innan är att, kommer jag få ett bättre resultat om jag ex höjer dosen ALA till 600mg _alla_ dagar och inte tar det med kolhydrater som jag gjorde efter träning utan ex 2xfrukost-lunch-2x innan träning-innan sänggående (1x = 100mg) och då givetvis lika stort intag av Kreatin fördelat på frukost-innan träning-2x efter träning.. (1x = 5g)
Eller är det bara onödigt mycket intag ?? Att jag istället skall köra på samma sätt en gång till då det bevisligen för mig gav otroligt resultat..
Mer är inte alltid bättre ;) Även om många kroppsbyggare verkar tro det.
Varför ändra ett vinnande lag AngelLove ?
Kör som du gjorde förra gången. Blir du inte nöjd så får du pröva ditt andra upplägg tycker jag.
låter nästan som att ALA kickar CLA ass?
är ALA bättre än CLA?
Du jämför äpplen och päron.
CLA skall motverka inlagringen av fett i fettdepåerna. ALA skall hålla insulinnivåerna nere och motverka att energi lagras i fettdepåerna. Alltså är båda frukter.
Jag skulle lägga pengarna främst på ALA eftersom lägre insulinnivåer är possitivt på många sett och ALA faktiskt är en kraftfull antioxidant.
Därefter skulle det gå bra att pröva på CLA. CLA ökar behovet av antioxidanter och här kan ALA skydda.
mangemani
2005-04-04, 15:11
men om man nu har en kost som har ett rejält lågt GI + att man inte käkar så pass stora måltider under en deff och på så sätt inte höjer insulin nivån så kraftigt,då duger det med CLA eller?(det är ekonomin det handlar om,annars skulle jag köpa båda)
AngelLove
2005-04-04, 15:11
Sverker
Nej du har alldeles rätt i det.. Därför är det jäkligt skönt att ha kunniga personer att bolla tankar med innan man omsätter det i praktik..!! :thumbup:
EiseltUK
2005-04-04, 15:12
Eiselts Liponsyra tillverkas enligt nedanstående patenterade processen (ursäkta att jag inte har den på svenska). Det är naturligtvis inte ett kina-ALA.
/ Henrik
1. Reacting 1,3-propanedithiol with an aldehyde or ketone of formula
(Ia) or a (thio)acetal or (thio)ketal of formula (Ib) in the presence of a Lewis acid catalyst
2. reacting the resulting 1,3-dithiane compound with an oxidizing agent to form a 1,3-dithiane 1-oxide of formula (II).
3. reacting (II) with acrolein in the presence of a base to form an allylic alcohol of formula (III).
4. Reacting (III) with a trialkyl orthoacetate in the presence of an acid catalyst to form an allyl acetal of formula (IV).
5. Heating (IV) at 60-145 deg C to form a 5-(1-oxo-1,3-dithian-6-yl)-4-pentenoic acid derivative of formula (V).
6. Reducing (V) to form 5-(1-oxo-1,3-dithian-6-yl)valeric acid derivative of formula (VI).
7. Solvating (VI). R<1>, R<2> = H, A, Ar, pyridyl, 2-hydroxy-6-hydroxymethyl-3-methyl-4-pyridyl or benzyl; R<1>+R<2> = (CH2)n; A = 1-3C alkyl; Ar = phenyl optionally substituted with A, OA, NH2, NHA or NAA; n = 1-5; R = A, 1-3C acyl, trifluoroacetyl, benzyl or benzoyl; R' = H, A or benzyl; X = O or S; R<3> = A. Independent claim are also included for compounds (III)-(VI) and compounds of formula (IIIa). R'' = H, 1-3C alkyl, 1-3C acyl, aryl-substituted 1-3C alkyl or aryl-substituted 1-3C acyl.
mangemani
2005-04-04, 15:21
hmm,funderar allvarligt på att köpa en burk ALA(fick med en burk CLA när man köpte protec senast och kan väl då kombinera).
men hur kombinerar man dessa 2 produkter bäst?står att man ska ta en kapsel CLA till varje måltid,ska man då också ta en kapsel ALA tillsammans med det?
hur är det på morgonen,ska man ta en kapsel innan morgon promenaden eller är det bara till måltiderna man ska käka dom?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.