handdator

Visa fullständig version : Styrkegurus, vilka muskler ska jag träna? (Kajak)

Tanman
2004-09-20, 08:19
Ok, gurus. Har börjat träna kajak mer seriöst och undrar vilka muskler som ska prioriteras. Vill gärna ha specifika namn på musklerna, alltså inte bara ryggmusklerna för det kan jag räkna ut själv.
Förutom det man ser på bilderna så trycker man ifrån med benen i varje drag för att få höftrotation.

http://www.gudenaa-kajak.dk/images/galleri/Teknik/teknik_knut_h.htm

//Johan

Edit: tyvärr inte jag på bilderna :)

Arne Persson
2004-09-20, 09:12
Ok, gurus. Har börjat träna kajak mer seriöst och undrar vilka muskler som ska prioriteras. Vill gärna ha specifika namn på musklerna, alltså inte bara ryggmusklerna för det kan jag räkna ut själv.
Förutom det man ser på bilderna så trycker man ifrån med benen i varje drag för att få höftrotation.

http://www.gudenaa-kajak.dk/images/galleri/Teknik/teknik_knut_h.htm

//Johan

Edit: tyvärr inte jag på bilderna :)

Jag skulle rekommendera träning av hela kroppen. Jag har skrivit några program till några av våra mkt duktiga kanotister i Lödde Kanotklubb. Det är tung styrketräning som gäller. Teknik och mjölksyratålighet tränar dom med kanotträningen. Med andra ord ingen högrepsträning med fjollvikter här inte!

Tanman
2004-09-20, 09:19
Jag som brukar högreppa...jaja...får väl helt enkelt inse att kombinationen löpare/kanotist inte är optimal :)

Jag styrketränar hela kroppen som det är nu, men jag tänkte om det är några muskler som verkligen ska prioriteras? Det kanske är en så "stor" rörelse så det är lika bra att köra allt?

ugly_kid
2004-09-20, 09:19
Jag är själv kanotist,
Det är knut holman på bilderna, världens bästa kanotist för ett par år sen,
Han trände att extremt mycket på allt och då främst uthålligheten, sjukt mycket skidåkning på vintern,
På gymmet så tränar jag mycket av allt och med tunga vikter som arne säger, men i slutet av passet lägger jag in en övning med lite högre reps för det mesta, men en övning jag tycker är väldigt bra för paddlingen är sittande enarms rodd i cabel där man vrider mycket på kroppen.
men du kan ju annars läsa lite i min journal om min träning.

Tanman
2004-09-20, 09:25
Jag är själv kanotist,
Han trände att extremt mycket på allt och då främst uthålligheten, sjukt mycket skidåkning på vintern,
På gymmet så tränar jag mycket av allt och med tunga vikter som arne säger, men i slutet av passet lägger jag in en övning med lite högre reps för det mesta, men en övning jag tycker är väldigt bra för paddlingen är sittande enarms rodd i cabel där man vrider mycket på kroppen.

Kollar!

Arne Persson
2004-09-20, 09:25
Jag är själv kanotist,

Jag rekommenderar tunga supersets och trisets som lämpliga avslutningar. Tunga hantelrodd med kraftig rotation från start till stoppläge (mao så som en hantelrodd alltid bör utföras) är nog en superövning för roddare.

Torkelll
2009-05-03, 06:40
När man får mjölksyra i kajak, är det då bara de arbetande musklerna det bildas mjölksyra i, dvs överkroppen, eller cirkulerar det mjölksyra i låren också så de kan ta stryk med?

Martin Löwgren
2009-05-03, 08:37
Kroppens rotations och ryggmuskler är de som ska duvas extra.