Visa fullständig version : Mitt matschema under deffen
ceflower
2004-09-19, 18:49
Är 1.79 lång och väger 80kg, planerar att gå ner 1kg/vecka i 8 veckor (har redan hållt på i två veckor och på den tiden gått ner 2kg, so far so good).
Så här ser mitt schema ut en typisk dag:
08:00 - stiger upp, morgonpromenad 60 - 80 minuter
09:30 - frukost; havregrynsgröt på 1 dl vatten (intas med mjölk), ett glas juice, en macka grovt bröd med lätt-leverpastej
12:00 - 40g vassle i mjölk
15:00 - 150g kyckling, 200g ris, intas med sweet chilisauce.
16:00 - Styrketräning (3-4 dagar i veckan) 60min
17:00 - Vid träning intas en shake med 40g vassle och 40g maltodexin blandat i vatten, direkt efter träningen är avslutad.
19:00 - samma som 15:00
Vad jag har förstått det så får jag i mig aningen för lite kalorier per dag, detta kompenseras dock med att stora mängder alkohol konsumeras två till tre gånger per vecka :( förhoppningsvis sjunker den siffran till en gång per vecka snart, men just nu har jag tyvärr inte möjlighet att bara gå ut en gång/vecka.
Nåväl. Kommentarer? Tips? Klagomål?
DANIELCARLSSON
2004-09-19, 19:11
Är 1.79 lång och väger 80kg, planerar att gå ner 1kg/vecka i 8 veckor (har redan hållt på i två veckor och på den tiden gått ner 2kg, so far so good).
09:30 - frukost; havregrynsgröt på 1 dl vatten (intas med mjölk), ett glas juice, en macka grovt bröd med lätt-leverpastej
17:00 - Vid träning intas en shake med 40g vassle och 40g maltodexin blandat i vatten, direkt efter träningen är avslutad.
Vad jag har förstått det så får jag i mig aningen för lite kalorier per dag, detta kompenseras dock med att stora mängder alkohol konsumeras två till tre gånger per vecka :( förhoppningsvis sjunker den siffran till en gång per vecka snart, men just nu har jag tyvärr inte möjlighet att bara gå ut en gång/vecka.
Varför inte ett kvällsmål? En macka, ett äpple whatever
Jag skulle inte dricka en vassle drink blandad med mjölk till lunch, en ganska brutal insulintopp blir det vid helt fel tidpunkt.
frasselito2
2004-09-20, 07:40
du får i deig alldeles för lite fett.. men bästa tipset är forstätt med promenaderna käka som vanligt men sluta kröka istället så kommer det blo bra sen
ceflower
2004-09-20, 11:47
Jag skulle inte dricka en vassle drink blandad med mjölk till lunch, en ganska brutal insulintopp blir det vid helt fel tidpunkt.
Doh. Min tanke var att få i mig lite långsamma proteiner också och inte bara de vrålsnabba vassleprotisarna. Kan dock lika gärna använda vatten istället för mjölk. Fler som kan bidra med en åsikt om saken?
King Grub
2004-09-20, 13:28
Doh. Min tanke var att få i mig lite långsamma proteiner också och inte bara de vrålsnabba vassleprotisarna. Kan dock lika gärna använda vatten istället för mjölk. Fler som kan bidra med en åsikt om saken?
Varför inte äta en matbaserad lunch, så får du både långsamt protein och låg insulinutsöndring?
ceflower
2004-09-20, 14:08
Varför inte äta en matbaserad lunch, så får du både långsamt protein och låg insulinutsöndring?
Jag försöker att äta en normal mat-lunch så ofta jag kan, tyvärr fungerar det sällan med tiden. Men - jag antar att om jag anstränger mig hårt nog går det att fixa. Får väl klämma i mig kall kyckling med kallt ris :rolleyes:
King Grub
2004-09-20, 14:10
Jag försöker att äta en normal mat-lunch så ofta jag kan, tyvärr fungerar det sällan med tiden. Men - jag antar att om jag anstränger mig hårt nog går det att fixa. Får väl klämma i mig kall kyckling med kallt ris :rolleyes:
Kallt ris är bättre än varmt ris. :thumbup:
Eller så kan du äta en av mina favoriter:
Du tar en eller två skivor av ditt favorit bröd, stek 2 st ägg, släng på så många skivor kalkon/skinka/hamburgerkött du får plats med, ett salladsblad
Gott, snabbt och smidigt :thumbup:
ceflower
2004-09-20, 15:27
Eller så kan du äta en av mina favoriter:
Du tar en eller två skivor av ditt favorit bröd, stek 2 st ägg, släng på så många skivor kalkon/skinka/hamburgerkött du får plats med, ett salladsblad
Gott, snabbt och smidigt :thumbup:
För att inte tala om dyrt :( kalkon/skinka/hamburgerkött är inte billigt! Tyvärr, bra ide annars!
För att inte tala om dyrt :( kalkon/skinka/hamburgerkött är inte billigt! Tyvärr, bra ide annars!
Nja skinkan är ganska billig, 20 spänn eller runt omkring.
Och den förpackningen brukar räcka en vecka nästan.
Behöver ju inte ta så många skivor, 2-3 så det blir lite köttsmak bara.
ceflower
2004-09-20, 21:40
Efter ändringar;
08:00 - stiger upp, morgonpromenad 60 - 80 minuter. ev. koffeintablett
09:30 - Havregrynsgröt på 1 dl havre (intas med mjölk), ett glas juice, en macka grovt bröd med lätt-leverpastej
12:00 - 150g kyckling, 200g ris, intas med sweet chilisauce. Dricker vatten.
15:00 - 150g kyckling, 200g ris, intas med sweet chilisauce. Dricker vatten.
17:00 - Vid träning intas en shake med 40g vassle och 40g maltodexin blandat i vatten, direkt efter det att träningen är avslutad.
19:00 - 150g kyckling, 200g ris, intas med sweet chilisauce. Dricker vatten.
21:00 - En burk makgrillfilé i tomatsås (lite trevligt fett)
23:00 - sömn ...
Börjar detta likna något? Måste säga att jag är smått trött på ris. Saknar snabbmakaroner och ketchup ;) fast pasta är väl snäppet sämre än ris? Får jag i mig nog med fett, eller bör jag stoppa in en matsked matolja någonstans?
King Grub
2004-09-21, 06:26
Börjar detta likna något? Måste säga att jag är smått trött på ris. Saknar snabbmakaroner och ketchup ;) fast pasta är väl snäppet sämre än ris?
Inte fullkornspasta! Variera med kokt potatis, fullkornspasta, matvete, kornris, korngryn, t ex. Finns hur mycket som helst som är likvärdigt.
Får jag i mig nog med fett, eller bör jag stoppa in en matsked matolja någonstans?
Sikta på 1 gram per kilo kroppsvikt totalt. Och bättre källor en matolja kan du nog hitta. Fast du kanske menar rapsolja eller liknande?
ceflower
2004-09-21, 09:07
Sikta på 1 gram per kilo kroppsvikt totalt. Och bättre källor en matolja kan du nog hitta. Fast du kanske menar rapsolja eller liknande?
1 gram per kilo kroppsfett? Isf bör jag få i mig runt 12g fett per dag, med en vikt på 80kg och en kroppsfetthalt på cirkus 15% ?
Jo - Menar såklart rapsolja eller liknande :rolleyes:
King Grub
2004-09-21, 09:17
1 gram per kilo kroppsfett? Isf bör jag få i mig runt 12g fett per dag, med en vikt på 80kg och en kroppsfetthalt på cirkus 15% ?
Väger du 80 kilo bör du sikta på runt 80 gram.
Verkar som att du faktiskt gjorde en miss och skrev 1 g per kilo kroppsfett här King Grub :)
King Grub
2004-09-21, 13:36
Inte nu längre. ;)
Har du alls räknat ut antalet kalorier samt hur mycket procent av energin som kommer från olika näringsämnen? Det skulle vara intressant att veta eftersom jag själv nyss börjat på min andra deffdag. Om det funkar bra lägger jag upp min diet om någon vecka.
Förresten, när man räknar procenten protein o.dyl., visst skall man först räkna ihop den sammanlagda mängden näringsämnen i gram och sedan dividera t.ex. proteinmängden utgående från den summan? Allltså om man får i sig 500 g näring (stunta i kalorierna) och 100 g är protein, då blir proteinintaget 20 % av dagens näring (för lite visserligen)?
King Grub
2004-09-21, 13:41
Allltså om man får i sig 500 g näring (stunta i kalorierna) och 100 g är protein, då blir proteinintaget 20 % av dagens näring (för lite visserligen)?
Fett innehåller 9.3 kcal per gram, kolhydrat och protein 4.1 kcal.
Hur kan man inte ha möjlighet att skära ner på ett kraftigt alkoholintag 2-3 gånger i veckan??? :confused:
King Grub
2004-09-21, 15:12
Alkoholism? :D
"Fett innehåller 9.3 kcal per gram, kolhydrat och protein 4.1 kcal."
Det förklarar saken, tack för det. Utmärkt att jag fick reda på det i det här tidiga skedet av deffen. Räknade helt klart fel igår, för mycket fett och för lite protein i maten.
ceflower
2004-09-21, 15:56
Hur kan man inte ha möjlighet att skära ner på ett kraftigt alkoholintag 2-3 gånger i veckan??? :confused:
Du bor inte i Lund hör jag :laugh:
ceflower
2004-09-21, 15:58
Har du alls räknat ut antalet kalorier samt hur mycket procent av energin som kommer från olika näringsämnen? Det skulle vara intressant att veta eftersom jag själv nyss börjat på min andra deffdag. Om det funkar bra lägger jag upp min diet om någon vecka.
Förresten, när man räknar procenten protein o.dyl., visst skall man först räkna ihop den sammanlagda mängden näringsämnen i gram och sedan dividera t.ex. proteinmängden utgående från den summan? Allltså om man får i sig 500 g näring (stunta i kalorierna) och 100 g är protein, då blir proteinintaget 20 % av dagens näring (för lite visserligen)?
Jag har inte räknat ett dugg, jag har glott på andra scheman och mixat ihop ett eget som kändes "rätt". Det enda jag vet är att jag på ett ungefär gör av med 3200 kcal om dagen och att jag just nu ligger en bit under (bevisas av att jag faktiskt haft en stadig viktminskning).
ceflower
2004-09-27, 15:30
Har räknat lite på mitt dagliga intag. Så här ser mina beräkningar ut som på den bifogade bilden.
Min förbränning ligger på ~3200kcal om dagen, får i mig ~2200kcal och borde därför bränna 1kg i veckan, vilket jag gjort de senaste två veckorna.
Valde att inte byta ut mitt kl 12:00-mål mot lagad mat, blir för mycket lagad mat på en dag (att laga 21 portioner varje söndag är inte så lätt, 14 är mer rimligt).
Några kommentarer om energifördelningen?
2214kcal
247g prot
25g fett
392g kolhydrater
King Grub
2004-09-27, 15:44
Dina två första mål är rätt värdelösa. I det första har du bara kolhydratkällor, och i det andra bara en proteinkälla, som blir till kolhydrat. :confused:
Mer fett än 25 gram skulle jag nog rekommendera.
ceflower
2004-09-27, 17:06
Dina två första mål är rätt värdelösa. I det första har du bara kolhydratkällor, och i det andra bara en proteinkälla, som blir till kolhydrat. :confused:
:( vad kan du rekomendera förutom lagad mat? Antar att det inte finns någon större anledning att blanda maltodexin i mellanmålsshaken? Vad är det som är dåligt med frukosten?
ceflower
2004-09-27, 17:07
Mer fett än 25 gram skulle jag nog rekommendera.
cirka hur mycket skall man ligga på om man väger 78kg och är 1.79 lång..?
King Grub
2004-09-27, 17:08
Antar att det inte finns någon större anledning att blanda maltodexin i mellanmålsshaken?
Nej, verkligen inte. Bröd och frukt, kanske?
Vad är det som är dåligt med frukosten?
Det är bara två kolhydratbaser utan något fullvärdigt protein.
King Grub
2004-09-27, 17:08
cirka hur mycket skall man ligga på om man väger 78kg och är 1.79 lång..?
75-85 gram ungefär.
WHITEFOLKS
2004-09-27, 17:22
247g protein, 392g kolhydrater och 25g fett borde inte bli 2214 kcal.
ceflower
2004-09-27, 17:58
Nej, verkligen inte. Bröd och frukt, kanske?
Det är bara två kolhydratbaser utan något fullvärdigt protein.
Bör jag byta ut shaken mot bröd och frukt, eller bör jag äta brud och frukt till shaken?
Känns så förbaskat hårt att klämma i sig frukosten redan nu, vettetusan vad jag skulle käka isf. Tonfisk?
kanske dumma frågor, men jag har ganska nyligen börjat tänka på vad jag egentligen stoppar i mig :D
King Grub
2004-09-27, 18:37
Bör jag byta ut shaken mot bröd och frukt, eller bör jag äta brud och frukt till shaken?
Egentligen bör mellanmålsproteinet inte vara vasslebaserat alls, utan komma från långsamma källor som fisk, fågel, kött, ägg, osv. Annars är det inte byta ut det är frågan om, utan lägga till, så både protein och kolhydrat ingår i målet.
Känns så förbaskat hårt att klämma i sig frukosten redan nu, vettetusan vad jag skulle käka isf. Tonfisk?
Vad? Återigen är det inte frågan om i stället, utan om att lägga till; möjligen ersätta en del av energin från kolhydrat med energi från protein. De kolhydratkällor du valt är alldeles utmärkta. Som sådana. Men du behöver en proteinkälla också.
ceflower
2004-09-28, 07:47
247g protein, 392g kolhydrater och 25g fett borde inte bli 2214 kcal.
http://www.slv.se/default.asp?FrameLocation=/templatesSLV/ldb_search____6242.asp
sa till mig att det blev det :/ vad är den korrekta siffran då?
King Grub
2004-09-28, 07:49
1012
1607
232
=2851
ceflower
2004-09-28, 07:49
Vad? Återigen är det inte frågan om i stället, utan om att lägga till; möjligen ersätta en del av energin från kolhydrat med energi från protein. De kolhydratkällor du valt är alldeles utmärkta. Som sådana. Men du behöver en proteinkälla också.
isf = i så fall :D är du inte bekant med internetförkortningarna? Nåväl, jag vill helst inte droppa varesig gröten eller brödet, men problemet är att jag är förbaskat mätt efter en sådan måltid (ja, jag är ganska klen i maten, stundtals iaf). Hur många gram protein skulle behövas på morgonen? Några tips på bra proteinkällor?
ceflower
2004-09-28, 07:50
1012
1607
102.5
=2721
Vilket innebär alldeles för lite fett.
doh. har en förbränning på ~3200kcal de dagarna jag gymmar (3-4ggr vecka), annars är förbränningen lägre. Jag vill ju helst ligga på ett kaloriminus eftersom det är tänk jag ska gå ner i vikt ;) gärna .5 - 1kg/vecka. Bör jag minska på mängden protein eller kolhydrater?
Tack för alla svar än så länge, man känner att man lär sig något.
King Grub
2004-09-28, 07:51
Några tips på bra proteinkällor?
Fläskfilé- och kotlett, rostbiff, skinka, kassler, lövbiff, mager mjukost, alla sorters fiskar, magra mjölkprodukter, ägg, hamburgerkött, musslor, räkor, krabba, kalkon, höns, kycklingbröst, keso, grynost, t ex.
Och ditt f såg ut som ett t. ;)
King Grub
2004-09-28, 07:53
Bör jag minska på mängden protein eller kolhydrater?
Kolhydrat.
Och du quotade mig innan jag editerat inlägget - först råkade jag räkna även fettet som 4.1 kcal per gram.
ceflower
2004-09-28, 08:11
Dagar jag inte gymmar blir det förvisso ingen efterträningsdrink, så då försvinner 400kcal (varav 50g kolh). Annars kan jag inte tänka mig att det skulle gå att skära ner på så mycket mer än pasta mängden, dra ner den till ex. 100g per portion ist för 200g.
Om inte det funkar så blir det väl helt enkelt till att röra förbaskat mycket mer på sig ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.