Logga in

Visa fullständig version : deff - behålla musklerna

mukkler
2004-09-19, 14:21
Ja då har man startat en liten deff-period igen, har tränat/ätit mycket senaste tiden och lagt på mig lite muskler och en liten bilring..

I normala fall när jag deffar så försöker jag träna som vanligt under deff, har kört enligt principen att "tränar du hårt som fan så måste kroppen behålla musklerna" den verkar ju vara allmännt accepterad.

Men för ett tag sedan läste jag lite nya rön som sade att man bör dra ned på styrketräningen under deff.. men hade inte tid då att läsa artikeln så noggrannt... Har för mig att det var något om att musklerna bryts ned och eftersom du ligger på kaloriminus så finns inte så mycket att bygga upp dem med..

Men vad rekommenderar ni här?

King Grub
2004-09-19, 14:24
Det är tvärtom; belastningsträning under deffen ger kroppen incitament att bevara muskelmassa i stället för att göra sig av med den.

T o m på svältdieter innebär tillagd styrketräning minskad muskelnedbrytning.

"The addition of an intensive, high volume resistance training program resulted in preservation of LBW and RMR during weight loss with a VLCD."

J Am Coll Nutr. 1999 Apr;18(2):115-21.

VLCD = 800 kcal per dag i studiens fall.
LBW = lean body weight
RMR = resting metabolic rate

Rockhard
2004-09-19, 15:38
Hur ska styrketräningen vara upplagd då? Riktigt hårt och varje muskelgrupp en gång i veckan eller oftare och minde intensivt?

KIRE
2004-09-19, 15:59
Det bästa under diet är att träna ofta men lite varje gång. Det beror på att om man kör färre set oftare så kommer man inte köra slut på sin energi totalt utan kan prestera bra varje gång. Man presterar MKT bättre om man tex kör 2 set armar tre gånger i veckan än om man kör 6 set vid samma tillfälle.
Iallafall om man lider av brist på glykogen i sina depåer.
Man bör träna så hårt man någonsin kan och INTE sänka vikterna!
Sänkt träningsvikt = tappad muskelmassa så enkelt är det.
Man tappar inte lika mkt muskler av att äta dåligt som av att träna dåligt det är bra att komma ihåg vid en deff.

mukkler
2004-09-19, 18:25
Det bästa under diet är att träna ofta men lite varje gång. Det beror på att om man kör färre set oftare så kommer man inte köra slut på sin energi totalt utan kan prestera bra varje gång. Man presterar MKT bättre om man tex kör 2 set armar tre gånger i veckan än om man kör 6 set vid samma tillfälle.
Iallafall om man lider av brist på glykogen i sina depåer.
Man bör träna så hårt man någonsin kan och INTE sänka vikterna!
Sänkt träningsvikt = tappad muskelmassa så enkelt är det.
Man tappar inte lika mkt muskler av att äta dåligt som av att träna dåligt det är bra att komma ihåg vid en deff.

Så har jag kört tidigare.. fler pass men mindre tid per pass.

Har en annan fråga om min deff: Förut har jag minskat rätt bra på kalorierna.. från ett dagsbehov på ca 3500 till 2500 kcal (minst 1000 kcal för lite). Men den här gång tänkte jag minska från 3500 till 3000 men köra ännu mer promenader och HIIT. Egentligen blir ju då mitt dagsbehov större, kanske 4000-4500 kcal per dag, är det åt helvete eller?

Känns så meningslöst att gå 5 veckor och deffa när man kan göra det på 2-3 veckor och sen forsätta med byggandet liksom..

synpunkter?

KIRE
2004-09-19, 23:29
Du får kolla på balansen mellan det du förbrukar och det du äter. Det är skillnaden som är intressant. Hur den uppstår är mindre viktigt. Dock bör du använda din energi till meningsfulla saker som tex öka din kondition och gymträna för att behålla musklerna. Använder du din energi till tex promenader kan du egentligen bara äta motsvarande mängd mindre energi och få samma resultat.

Man kan ligga ganska mkt minus utan problem. Frågan är bara om man orkar det psykiskt. Ofta när personer försöker sig på ordentliga kaloriunderskott så äter dom desto mera på ätardagarna och hoppar oftare av dieten i förtid osv.
Det betyder att man lika gärna kunde legat mindre minus från början och fått en behagligare resa mot samma slutdestination.

Sen bör man tänka på att det tar ett tag att återställa sin metabolism om man kört den i botten. Det är väl ok om man ska tävla och bara vill vara i form vid ett visst tillfälle och skiter i fettinlagringen efteråt. Men satsar man långsiktigt är det dumt för under tiden man återhämtar sin metabolism kommer man bli lika fet som innan dieten om man nu inte har mkt bra disciplin och sitter på en del kunskap.

no1fitness
2004-09-20, 04:43
Jag tränar exakt likadant under deff som bulk... :)
Enda skillnaden kan vara under deffen att jag kör lite lättare i en period av 1-2 veckor om jag känner mig sliten.
Behöver inte vara så krångligt... ;)