Visa fullständig version : Ätardag - funderingar en hungrig deffdag
Har tänkt lite på fenomenet ätardag. Ponera att man lyckas åstadkomma 3600 negativa kalorier på en vecka med en lagom hastighet av - 600 om dagen.
På veckans ätardag (jag vet nämligen att vissa tillåter sig detta varje vecka) får man i sig 3500 kcal över sin nollnivå, detta borde ju inte vara särskilt svårt. Kommer veckans deffande då att vara bortkastat?
Om en ätardag inte har några magiska effekter, ex. extremt förhöjd glykogeninlagring eller kalorier som inte tas upp, borde den göra en deff grymt mkt långsammare.
Man behöver inte ens komma upp i de där 3600 pluskalorierna en sådan här dag för att den skall spoliera mkt. Får man i sig hälften av dem, är halva veckans deffande bortkastad och således kommer hela kalaset ta dubbelt så lång tid att genomföra.
En ätardag i månaden skulle jag kunna tänka mig.
Du sabbar inte hela veckans deff med en ätardag, även om du smäller i dig 15000 kcal. Sök på ätardag så kommer du att hitta en del trådar där det diskuterats.
Läs http://www.halso.info/75.html för en aspekt på det hela.
"3600 negativa kalorier på en vecka med en lagom hastighet av - 600 om dagen."
vad menar du me det?? att du äter 3600 kalorier på en vecka? eller 600 "dåliga" kalorier på en dag?
King Grub
2004-09-18, 16:50
"3600 negativa kalorier på en vecka med en lagom hastighet av - 600 om dagen."
vad menar du me det?? att du äter 3600 kalorier på en vecka? eller 600 "dåliga" kalorier på en dag?
Ett energiunderskott på 3600 kcal under den tidsperioden.
no1fitness
2004-09-19, 05:41
Jag tycker det med ätardagar är ganska intressant. Nu under dessa veckor jag deffat har jag bokstavligen proppat i mig varje lördag till precis innan jag lägger mig och jag har garanterat gått 4-5000 kcal över min "nivå". Men ändå har jag gått ner väldigt fort i vikt och det är fett och inte muskler enligt mätning. Nu vet inte jag min nollnivå helt och hur mycket jag egentligen förbränner på en vecka, men teoretiskt så borde jag nog inte gå ner så lätt och fort med tanke på mina vansinniga ätardagar...
Och de senaste två veckorna har jag gått upp med ett par hundra kcal också på veckodagarna, men vikten går stadigt neråt...
Kroppen är en märklig mekanism... ;)
Detta blev svammel och jag har inget svar på din fråga... :em:
Jag brukar aldrig ha några brutala ätardagar om man räknar kalorier, för att få den psykiska effekt en ätardag ger så räcker det att jag klämmer i mig en godispåse eller några bullar, då har jag fått mitt sockerbehov mättat för den veckan.
Men nu i helgen på hälsa jag på en polare i en annan stad, vi skulle sitta hos han hela helgen med datorerna, så den här helgen har jag verkligen svinat.
Ätit oregelbundet, ätit godis och kakor, sovit väldigt dåligt, inte rört mig så värst mycket(till pizzerian och tillbaka :)), åt en pizza alltså, massa mackor med messmör och kassler, druckit en hel del kaffe och cola light.
Alltså total motsats vad man ska göra och som jag i vanliga fall gör, med andra ord, en typ av ätar helg..
Imorn ska jag ner till gymmet och väga mig se om jag har gått upp nått, märker redan på kroppen att den är lite sladdrigare :), ska bli intressant att se hur träningen går imorn också, återkommer med resultat.
Visst skall man variera kaloriintaget.
Det är säkert possitivt för skjöldkörtelhormonen och leptinenzymet. Psykiskt är det säkert bra för vissa att få äta vad de vill någon dag.
Men jag tror inte på något " ätardagens väsen " som bränner upp alla tusentals kalorier man äter under en dag i veckan. Några hundra kalorier kanske förbränns det dygnet pga att det finns onädigt mycket energi i blodet men...? Det är mot all ( min ) logik.
Jag tror att ätardagens kalorier bör förbrännas under veckans andra 6 dagar :(
Jag tycker inte heller det borde "funka" men tydligen gör det ju det.
Jag tycker inte heller det borde "funka" men tydligen gör det ju det.
Vi säger det...men jag vill ha reda på vad det är för väsen som bränner kalorierna.
Jag med, man kanske kan leja "honom" att arbeta lite extra...? :D
Vi säger det...men jag vill ha reda på vad det är för väsen som bränner kalorierna.
Det jag tvivlar på är om kroppen verkligen tar upp ALLA kalorier man stoppar i sig under en extrem ätardag, säg 15-20.000 kalorier.
Jag är iaf övertygad efter egen erfarenhet att mängden kalorier man stoppar i sig under en ätardag har ingen eller liten betydelse för viktnedgången under veckan. 10.000 eller 20.000 kalorier har för mig medfört samma viktnedgång veckan efter... :cool:
Det som talar mot att man inte skulle ta upp alla kalorier är frågan: Var tar de då vägen?
De går inte ner i tjocktarmen, då skulle samtliga där detta inträffar drabbas av akuta magproblem.
Finns det någon annan väg som kroppen kan dumpa kalorier på än att bränna av dem eller att låta dem gå ner i tjocktarmen?
Skulle de inte komma ned i tjocktarmen och ändtarmen skulle det vara fickbildning i tunntarmen. Föda som ligger still i tarmen och äts upp av tarmbakterier istället ! Gasbildning och magsmärtor..till att börja med, sedan blir det värre.
Ligger nog en del i vad Action skriver. En del kommer ut följande dag.
Det lär väl bli en hel del värme av det man proppar i sig; sedan lär ju folk skita ut en hel del nästa dag. Och glöm inte bort att det går åt en massa energi för att processa maten.
Jag tror också det har med födans termogena effekt att göra. Energiförbrukningen höjs ju direkt man börja äta och hålls förhöjd i upp till 10 timmar efter en stor måltid.
Normalt uppgår energiförbrukningen av födans termogena effekt till ca 10% av energiförbrukningen vilket ju automatisk stiger med ökat ätande. Men den kanske stiger väldigt snabbt när man passerar en ganska extrem gräns?
Sverker: Jag tänkte snarare på vad som händer om man får ner mycket kolhydrater i tjocktarmen, då blir det ju också gasattack plus en hel del spring på toaletten. Fett är inte heller det någon höjdare i stora mängder om det kommer så långt som tjocktarmen.
Alltså bör det inte vara så stora mängder kolhydrater och fett som går den vägen för då skulle de flesta må totalt pyton i magen dagen efter en ätardag. Visst spill förekommer antagligen och en del får även problem med magen vilket borde bekräfta att en del slipper igenom.
Förhöjd kroppstemperatur är väl det som de flesta talar om när det gäller extrema matintag, men så mycket? 10-15 Mkcal över grundförbrukningen är en del att svettas bort.
Man lagrar stora mängder glykogen i kroppen vid en återfyllning, över 175 mmol/kg är en siffra som jag har, mot normala (under diet.) 70 mmol/kg. Där har man 100 mmol per kilo muskler men om man har tillgång till extrema mängder kolhydrater så kanske kroppen överkompenserar ännu mer? Säg 120 mmol/kg muskelmassa, kör man en rejält tömning av kolhydrater (Mot 40 mmol/kg) innan man börjar äta blir marginalen ännu större, säg 150 mmol/kg totalt. (Grov uppskattning.)
Levern har väl även överkompensation om den inte fått kolhydrater i rikliga mängder på ett tag, så där går det åt en del. Nu är jag osäker på exakta siffror men 70-100 g glykogen i levern i vanliga fall men är man relativt tömd plus viss överkompensation så är man kanske uppe i 100-120 g som man lagrar vid en ätardag.
De två senare är ju något som man får dras med resten av veckan i någon form och inget som försvinner vid själva ätardagen.
mmol/kg var en enhet på glykogen som jag faktiskt inte sett.
Det jag läst är 7 - 10 g / kg muskelmassa i normalfallet för en tränad muskel. 5 g / kg för den otränade muskeln och 20 - 25 g / kg ! vid en perfekt kolhydratladdning.
Levern kan tanka upp totalt 100 - 120 g glykogen.
Hur som helst blir det ett par kg viktuppgång av det.
Annars har jag själv inga ideér om vart energi tar vägen.
Hård_men_rättvis
2004-09-26, 09:53
Hur bra ätardagar tycks fungera är individuellt.
Anekdotiskt kan jag säga så här; en "free-for-all" dag brukar hämma lipolys/viktnedgång de kommande dagarna efter ätardagen för mig. Free for all innebär dock att en hel del skit äts; glass, kakor, vitt bröd med smör och sylt, 1-2 liter standarmjölk, alltså en salig blandning av dåliga fetter och snabba kolhydrater. Just den kombinationen som får dina artärer att skrika efter nåd.
7-8000 kalorier är vanligt.
Däremot en strikt hög kolhydratdag, lågt fett och ganska lågt protein tycks ha gynnsamma effekter för mig psykologiskt och fysiologiskt, inte minst på träningen.
Mat som intas en sådan här dag kan vara flingor, lättmjölk, grovt bröd, vitt bröd med marmelad och havregrynsgröt i måttliga mängder.
Jag försöker hålla fibernivån nere och väljer ett GI som är medelhögt/högt.
ca 5000 kalorier är vanligt.
Alternativ 1, "free-for-all" leder till en kass deprimerad känsla dagen efter medans en planerad och relativt strikt kolhydratdag( med regler att följa, dvs lågt fett/hög kolh) leder till en tight look och bra humör.
Den värsta kombinationen är högt fettintag, högt fiberintag och sodiumintag; ett recept för den där uppsvällda looken man hatar.
Jag ser ut som en helt annan person efter en sådan dag, vattnig och helt kass.
Teoretiskt sett så kan man gå väldigt högt i kolhydrater utan att DNL, konvertering av glukos===> fett inträffar.
Har du relativt tomma glykogen depåer, som exempelvis under en låg kolhydrat diet, så kan du utan större problem inta ca 900-1000 gram kolhydrater med gott samvete.
Skulle du toppa glykogen lagren så kommer 76% av kolhydraterna konverteras till fett; men detta är endast en grov uppskattning eftersom individuella faktorer som mängden LPL-enzymer, diet inducerad termogenes vid övergödning, aktivitet i sympatiska nervsystemet etc etc kommer att spela in.
Jag hyser dock inga tvivel om att lipolysen kommer att vara dämpad de följande dagarna eftersom fettförbränning till viss del är relativ mot mängden glukos i lever och muskler.
ganska lågt protein
Varför är det bra att hålla proteinintaget lågt en sån dag?
mmol/kg var en enhet på glykogen som jag faktiskt inte sett.
Det jag läst är 7 - 10 g / kg muskelmassa i normalfallet för en tränad muskel. 5 g / kg för den otränade muskeln och 20 - 25 g / kg ! vid en perfekt kolhydratladdning.
Levern kan tanka upp totalt 100 - 120 g glykogen.
Hur som helst blir det ett par kg viktuppgång av det.
Jo det är ungefär samma siffror men det uttrycks på ett mycket klantigare sätt. :D
Hård_men_rättvis
2004-09-26, 12:10
Varför är det bra att hålla proteinintaget lågt en sån dag?
"Lågt" är ett relativt begrepp; uttryckt i % av makro uppdelning den dagen så kanske protein intaget hamnar på 15%.
15% av kanske 5000 kalorier är 750 kalorier från protein; dvs runt 185 gram.
Desto högre total kaloriintag, desto lägre kan du gå på protein intag.
Desto lägre totalt kaloriintag, desto högre proteinintag pga att en del aminosyror kommer att genomgå gluconeogenesis( konvertering till glukos, inträffar vanligtvis under diet).
Vad betyder " DNL " och vad betyder " LPL " ?
King Grub
2004-09-26, 13:27
Vad betyder " DNL " och vad betyder " LPL " ?
LPL är enzymer (lipoprotein lipase) som reglerar hydrolyseringen av triglycerider och fosfolipider.
DNL står för de novo lipogenesis.
Hård_men_rättvis
2004-09-26, 14:10
Lite intressanta observationer angående LPL;
kvinnor och män som gick ner x antal kg över åtta veckor hade förhöjd aktivitet hos dessa enzymer.
Detta pekar på att det är lättare än normalt att gå upp i fettmassa efter en avslutad diet; även om du ser till att äta runt ditt underhållningsvärde så kan den ökade aktiviteten hos dessa enzymer lagra fett även på +-0 kalorier över vad du förbrukar.
Ingen rolig tanke direkt, men det visar bara på kroppens fantastiska förmåga att behålla homostas( jämnvärde).
DNL= de novo lipogenes. När lever+kroppens glykogendepåer är toppade börjar kroppen konvertera glukos till triglycerider. Detta sker med en 76% effektivitet.
Där ser man. Man lär sig in vivo :D
Alternativ 1, "free-for-all" leder till en kass deprimerad känsla dagen efter medans en planerad och relativt strikt kolhydratdag( med regler att följa, dvs lågt fett/hög kolh) leder till en tight look och bra humör.
Den värsta kombinationen är högt fettintag, högt fiberintag och sodiumintag; ett recept för den där uppsvällda looken man hatar.
Jag ser ut som en helt annan person efter en sådan dag, vattnig och helt kass.
Så känner jag mig nu... Då till frågan:
Hur brukar du äta efter en "Alternativ 1" dag? (frågan riktas även till andra som har liknande dagar)
Lite intressanta observationer angående LPL;
kvinnor och män som gick ner x antal kg över åtta veckor hade förhöjd aktivitet hos dessa enzymer.
Detta pekar på att det är lättare än normalt att gå upp i fettmassa efter en avslutad diet; även om du ser till att äta runt ditt underhållningsvärde så kan den ökade aktiviteten hos dessa enzymer lagra fett även på +-0 kalorier över vad du förbrukar.
Ingen rolig tanke direkt, men det visar bara på kroppens fantastiska förmåga att behålla homostas( jämnvärde).
DNL= de novo lipogenes. När lever+kroppens glykogendepåer är toppade börjar kroppen konvertera glukos till triglycerider. Detta sker med en 76% effektivitet.
Vilket LPL talar du om? Det som sitter på muskelceller eller fettceller?
Spelar ju en avgörande roll.
Mvh
William
Om/när ni har ätardagar lägger ni i så fall den på samma dag som er vilodag eller på en dag då ni kör lätt träning eller hård träning?
Gör det ngn skillnad?
Om/när ni har ätardagar lägger ni i så fall den på samma dag som er vilodag eller på en dag då ni kör lätt träning eller hård träning?
Gör det ngn skillnad?
Jag har alltid vilodag på mina ätardagar. Ser det som en återhämtningsdag för att samla krafter inför den nya veckans träning och diet!
Hård_men_rättvis
2004-09-26, 19:07
Whey-
jag brukar försöka nolla kolhydrater och äta mestadels protein.
Cardio och ett minimum av kolhydrater kommer att göra att du släpper en hel del av det vattnet du drog på dig.
William-
givetvis visade personerna förhöjd aktivitet i de LPL-enzymer som står för fettinlagring( tillsammans med ASP) i fettväv och inte intramuskulära triglycerider.
William-
givetvis visade personerna förhöjd aktivitet i de LPL-enzymer som står för fettinlagring( tillsammans med ASP) i fettväv och inte intramuskulära triglycerider.
Aight.
Vilken undersökning visade det?
Mvh
William
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.