Visa fullständig version : kalvsylta??
är kalvsylta bra när man ska bygga?
per 100g: 110kcal
16g protein
<1g kolhydrater
3g fett
är ju skitgott också..
King Grub
2004-09-18, 15:18
Det är fullvärdigt protein, ja.
KåBe-sylta är min favorit.
härligt.. kalvsylta är sååå gott bara
blir nog lite till middag ikväll.. me fullkornspasta.. nåt mer man kan ha till som e gott?
King Grub
2004-09-18, 15:20
Kokt potatis och rödbetor! :eating:
kokt potatis OCH fullkornspasta.. har lite fullkornspasta kvar så tänkte köra me den..
men rödbetor är skitgott till kalvsylta ja.. men hur är det bra nyttighetskalan? men man kan ju ta lite bara annars
King Grub
2004-09-18, 15:27
Halvhögt GI (91), men du måste äta ett halvkilo rödbetor för att komma upp i mängderna kolhydrat GI-testerna är gjorda på. Rödbetor är en rotfrukt, och det finns inga onyttiga rotfrukter!
ok.. men jag tänkte att de låg i sockerlag som var megaonyttigt och så..
King Grub
2004-09-18, 15:43
ok.. men jag tänkte att de låg i sockerlag som var megaonyttigt och så..
Tänker du dricka lagen?
KåBe-sylta nån som har någon bild på denna och pris?.. :bow:
King Grub
2004-09-18, 16:03
KåBe-sylta nån som har någon bild på denna och pris?.. :bow:
Runt 20 kronor för 275 gram. Ingen hemsida = ingen bild, men det är en rund förpackning, som det står KåBe på. Så svår kan den inte vara att hitta bland kalvsyltorna.
japp jag dricker lagen?
är det rödbetorna man ska äta??? ingen som sagt till mig.. borde stå mer utförligt på förpackningarna hur man ska äta innehållet...
King Grub
2004-09-18, 16:15
japp jag dricker lagen?
är det rödbetorna man ska äta??? ingen som sagt till mig.. borde stå mer utförligt på förpackningarna hur man ska äta innehållet...
Skämtar du? Det hoppas jag...
Cupofcoffee
2004-09-18, 18:23
japp jag dricker lagen?
:laugh:
KåBe-sylta är det nått i stil med picknic bog? eller va den heter
KåBe-sylta är det nått i stil med picknic bog? eller va den heter
Är du allvarlig, eller larvar du dig ...? Picnicbog är "fejk-skinka", d.v.s. kokt eller rökt, saltat griskött som pressats ihop till något slags skinkbitsform. Säljs vakuumförpackad eller på burk. Det behöver inte vara bogkött, "bog" är en term som får användas för kött som kommer i stort sett varifrån på griskroppen som helst. "Skinka" däremot måste var just skinka, alltså lårmuskulatur från gris. Kalvsylta är - tja, sylta av kalv. I stort malet kalvkött som kokas och stelnar när det svalnar. Säljs i plastförpackning ej konserverad; större ICA- och Konsumbutiker gör ofta egen.
hmm.. är det inte med svål också... för att ge den gryninga strukturen.
Sylta i allmänhet är ju kött + svål.
Hur som helst är kalvköttet utmäkt och kalvsylta utsökt.
( svål är kollagen )
Var står denna burk i mataffären då? :)
Måste testa.
(Jag hatar att leta) Fråga är jobbigt
King Grub
2004-09-19, 09:49
Var står denna burk i mataffären då? :)
Bland syltorna, kanske?
Charkvaror.
hmm.. är det inte med svål också... för att ge den gryninga strukturen.Sylta i allmänhet är ju kött + svål.
Skulle inte förvåna mig, grynigt blir det nog ändå om man inte bokstavligen passerar köttet, men det är nog en fördel att ha lite skinn och bindväv och sådant med för att få den stunsiga "aladåbkonsistensen". Jag trodde dock i och för sig att man bara pratade om "svål" i samband med griskött, men det kanske mest beror på att jag inte haft så mycket kontakt med just nötkött med skinnet kvar.
Gott är det i alla fall, särskilt med MÄNGDER av inlagda rödbetor till.
blir en matlåda till jobbet imorrn..
kalvsylta.. rödbetor..potatis.. muuums..
King Grub
2004-09-20, 06:21
blir en matlåda till jobbet imorrn..
kalvsylta.. rödbetor..potatis.. muuums..
Glöm inte ta med dig lagen i en flaska så du har något att dricka till. :D
Tolkia !
Jag smög ned till affären och kontrollerade.
Kalvsyltorna, olika märken, innehöll kalvbouljong, kalvkött, BINDVÄV FRÅN GRIS, salt etc.
Varför det deklareras som bindväv vet jag inte men det är svål. Mer eller mindre kokt.
Sverker: A-haaa! Tja "bindväv från gris" faller väl under rubriken "kamouflagenamn på ingredienser vilkas riktiga namn den urbane konsumentenmöjligen kan finna frånstötande" eller något ... ;) Nog är det svål alltid. Om man skall vara petig är det dessutom faktiskt fusk - de flesta recept på hemkokt kalvsylta (vilket var vad jag gick på ... :em: ) innehåller inga extra "konsistensgivare" (vilket förklarar varför den kan vara så mycket lösare än Scans ...), varken från gris eller någonannanstans ifrån. Dock är det inte fusk enligt livsmedelslagen, bara om man, som sagt, skall vara väldigt "privatpetig".
Ursäkta att jag stör men jag kan inte hålla mig.
kalvsylta är nog typ det äckligaste man kan äta, jag kommer ALDRIG mer att äta det även om det skulle ge mig super-resultat.
Jag säger så här till Kalv-sylta :thefinger !
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.