Visa fullständig version : Pasta??
Bäst?
Vanlig?
Färsk?
Fullkorn?
snabbt svar önskas gärna..
Vanlig och fullkorn skulle jag säga, fullkorn är väll bäst näringsmässigt men vanlig är ju toppen den med.
Vad jag har hört så är färkpasta snabba kolhydrater. Stämmer det?
Bäst?
Vanlig?
Färsk?
Fullkorn?
snabbt svar önskas gärna..
Vilken tycker du bäst om och äter du mycket fibrer i övrigt?
King Grub
2004-09-17, 17:27
Vanlig standardpasta är ju rätt näringsfattig: bara vetemjöl i princip. Långsamma kolhydrater och lågt insulinsvar, men lite näring som sagt.
Där har fullkornspastan stora fördelar: mer vitaminer, mineraler och fibrer. Långsammare kolhydrater, men något högre insulinsvar.
Färskpastan har också (någorlunda) långsamma kolhydrater, och dess näringsvärde beror ju på vilken sorts mjöl den är gjord på.
om man kastar på lite kruskakli på vanlig pasta så blir den lite nyttigare.. :thumbup:
King Grub
2004-09-17, 19:32
Och äckligare.
om man kastar på lite kruskakli på vanlig pasta så blir den lite nyttigare.. :thumbup:
Kruskakli är nästan ren cellulosa.
Ger bulk åt tarminnehållet och ordentlig motion för musklerna i tarmen.
Det är bra för tarmen blir i tipptrim och risken för fickbildning blir minimal.
Men cellulosan är inte gelbildande och är alltså inte lika duktig på att sänka GI som andra kostfibrer.
Vanlig standardpasta är ju rätt näringsfattig: bara vetemjöl i princip. Långsamma kolhydrater och lågt insulinsvar, men lite näring som sagt.
Där har fullkornspastan stora fördelar: mer vitaminer, mineraler och fibrer. Långsammare kolhydrater, men något högre insulinsvar.
Färskpastan har också (någorlunda) långsamma kolhydrater, och dess näringsvärde beror ju på vilken sorts mjöl den är gjord på.
Hur mycket skiljer det i II mellan vanlig pasta och fullkorn?
Mvh
morbror_sven
2004-09-17, 20:12
vad är färskpasta igt?
King Grub
2004-09-17, 20:13
Hur mycket skiljer det i II mellan vanlig pasta och fullkorn?
Mvh
Vill du veta det exakt får du kolla själv:
Diabetes Res Clin Pract. 1987 Jul-Aug;3(4):221-6.
Fullängdsstudien kostar pengar att läsa, och jag har ingen lust att punga ut för att få reda på det. Gissning: lite.
Vill du veta det exakt får du kolla själv:
Diabetes Res Clin Pract. 1987 Jul-Aug;3(4):221-6.
Fullängdsstudien kostar pengar att läsa, och jag har ingen lust att punga ut för att få reda på det. Gissning: lite.
Hmm ok. Jo jag kan inte heller tänka mej att det kan vara så stor skillnad direkt...Thx för svaret!;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.