handdator

Visa fullständig version : Jordnötter

annaerix
2004-09-17, 13:03
Hej på er!
Jag är ingen som väger maten utan jag ställer min fråga här och nu:
En näve jordnötter, är det för mycket tillsammans med en frukt som mellis? Blir det för mycket av det goda fettet? :confused:

Whey
2004-09-17, 13:10
Beror på husr stor näven är. Om en näve är 0,5 dl är det ca 30 g vilket ger omkring 200kcal. Tilsammans med en frukt på omkring 80 kcal har du nästan 300kcal. Bra fett, långsamma kolisar - men kanske lite lite protein. Duger som mellanmål gör det i alla fall, men det är inte "optimalt"...

King Grub
2004-09-17, 13:18
Vad är "för mycket av det goda fettet"? Energiintaget får du ju hålla koll på, men vilka andra "nackdelar" menar du?

annaerix
2004-09-17, 13:34
Beror på husr stor näven är. Om en näve är 0,5 dl är det ca 30 g vilket ger omkring 200kcal. Tilsammans med en frukt på omkring 80 kcal har du nästan 300kcal. Bra fett, långsamma kolisar - men kanske lite lite protein. Duger som mellanmål gör det i alla fall, men det är inte "optimalt"...

är 30 g jordnötter ca 200kcal??! :eek: tur att jag 9inte har någon koll alls på vikt och mängden kcal...då skulle jag hamna i träsket igen... :nono:

aliquis
2004-09-17, 20:58
100g jordnötter är väl runt 650kcal, så tja, ja ;D

Men för mycket är det ju inte, mina jordnötsmellanmål är nog rätt ofta mer kaloririka än mina måltider ;(

King Grub
2004-09-18, 06:27
Mättar förvånansvärt bra gör de små rackarna också, med tanke på hur liten volym det rör sig om.

Freq
2004-09-18, 09:10
Spelar det någon roll om man käkar enbart jordnötter till ett mellanmål, eller är det bättre att kombinera med någon annan mat? Jag trycker gärna i mig någon näve jordnötter när jag tex. sittter och ser film.

King Grub
2004-09-18, 09:14
Spelar det någon roll om man käkar enbart jordnötter till ett mellanmål, eller är det bättre att kombinera med någon annan mat? Jag trycker gärna i mig någon näve jordnötter när jag tex. sittter och ser film.

Proteinet är inte fullvärdigt i sig.

Freq
2004-09-18, 09:55

Då får jag börja käka lite tonfisk till nötterna då :thumbup:

morbror_sven
2004-09-19, 19:13

Har någon nåt bra förslag på vad man kan ta till nötterna för att göra dem fullvärdiga? Självklart något som är enkelt att ta med sig.

Sverker
2004-09-19, 19:43
Har någon nåt bra förslag på vad man kan ta till nötterna för att göra dem fullvärdiga? Självklart något som är enkelt att ta med sig.

Jag tittade faktiskt på aminosyrorna i jordnötter efter det King Grub skrev.

Jordnötter har lågt av alla essentiella aminosyror. Jämt och lågt av alla.

Bör alltså kompletteras med något annat som innehåller höga halter av de essentiella aminosyrorna ex. ägg eller kasein. Kanske inte så lätt att ta med sig men..

King Grub
2004-09-19, 19:47
Bör alltså kompletteras med något annat som innehåller höga halter av de essentiella aminosyrorna ex. ägg eller kasein. Kanske inte så lätt att ta med sig men..

Att öppna en matlåda med kalla kokta ägg i sällskap brukar alltid uppskattas när den angenäma doften sprider sig... :D

emmzan
2004-09-19, 20:03
OT: jag har faktiskt ätit kokta ägg + jordnötter till mellanmål i skolan vid något tillfälle och reaktionerna blev inte så illa. Kompisarna skakade på huvudet åt mig i vanlig ordning men eftersom dom i regel inte är överintresserade av att höra skälen till mina konstiga (?) matvanor håller dom sig till :confused: blickar!

Sverker
2004-09-19, 20:12
Jordnötter.

Det enda jag känner till i matväg med jordnötter är Flygande Jakob, dvs kycklingfile gratinerad med jordnötter :eating:

morbror_sven
2004-09-19, 20:14
OT: jag har faktiskt ätit kokta ägg + jordnötter till mellanmål i skolan vid något tillfälle och reaktionerna blev inte så illa. Kompisarna skakade på huvudet åt mig i vanlig ordning men eftersom dom i regel inte är överintresserade av att höra skälen till mina konstiga (?) matvanor håller dom sig till :confused: blickar!
För mig brukar det bli ett jävla liv.....

Sverker
2004-09-20, 06:36
emmzans kompisar är mer toleranta efter kursen " Klinisk veterinär-nutrition " :D

perarvid
2004-09-20, 08:16
Jag tittade faktiskt på aminosyrorna i jordnötter efter det King Grub skrev.

Jordnötter har lågt av alla essentiella aminosyror. Jämt och lågt av alla.

Var hittade du info om detta? Kollade livsmedelsverkets databas, men de anger bara antal gram protein totalt.

Sverker
2004-09-20, 09:47
Jag har läst boken :D

Jag har faktiskt den stora boken. Enormt användbar :thumbup:

Läser man tabellerna på Livsmedelsverkets hemsida upptäcker man snabbt att tabellerna inte är kompletta. Det finns mycket mer än de få data som redovisas där.

Nu kan du på livsmedelsverkets hemsida beställa olika lösa tabeller:

http://www2.slv.se/butik/kod/produkter.asp?nKategoriId=10

Är det värt pengarna att beställa ?......Helt beroende på hur pass intresserad du är.

z_bumbi
2004-09-20, 09:48
Var hittade du info om detta? Kollade livsmedelsverkets databas, men de anger bara antal gram protein totalt.

Finns information under specialtabeller på hemsidan, kolhydrater, fett och aminosyror är vad som finns om jag kommer ihåg rätt.

Eller så blädrar man i sina gamla papperstabeller.

Edit: Där blev man efter..

z_bumbi
2004-09-20, 09:51
Sverker: Du måste börja laga mer mat. :)

Wokrätter, köttfärsås, att hälla över matlådan direkt som de är osv.

aliquis
2004-09-20, 12:10
Har för mig att jag har sett någon lista över hur mycket möss ökade i vikt med olika proteinkällor, och naturligtvis var inte jordnötter i närheten av vassleprotein. Sådana saker borde ju egentligen säga mer för gemene man än en aminosyraprofil. Frågan är iofs om det fortfarande spelar någon roll när man blandar livsmedel.

Sverker
2004-09-20, 12:32
Spelar ingen roll för de som lever i Västerlandet.
Alla t o m Svensson äter mer än 0.8 g protein / kg kroppsvikt.

För dem som lever i fattiga länder och odlar ris, majs, jordnötter, cassava etc är det betydligare viktigare eftersom de inte har tillgång till så kompletta protein som mjölk, kött och fisk.

För den hårt satsande atleten med målet att öka maximalt i muskelmassa och äta optimalt är det också intressant.

Finns alla aminosyror i blodet i rätt proportioner så bygger kroppen mer muskler.

bubbe
2004-09-21, 07:48
Jordnötter.

Det enda jag känner till i matväg med jordnötter är Flygande Jakob, dvs kycklingfile gratinerad med jordnötter :eating:

jordnötter är kalas tillsammans med salladen, man har till maten.

z_bumbi: Wokgrytor helt ok, kycklingwok med curry, bambuskott, vitlök, ingefära och jordnötter. :eating: