Visa fullständig version : Jag blir inte av med magen!
bjorasen
2004-09-16, 20:43
Jag har sedan i våras försökt få bort valkarna från min mage, hittills utan resultat :furious:
Jag har hela livet varit smal men mycket sportande har gjort att jag har haft hyffsat mycket muskler. Under en period när jag slutade och träna och inte tänka på vad jag har stoppat i mig så har jag fått mycket fett mestadels runt midjan.
I början på året bestämde jag mig för att på allvar försöka få bort magen och började träna hårt igen.
Nu tränar jag så här:
Månd: Innebandy 120 min
Tisd: Styrketräning 60 min och trappmaskin 30 min
Onsd: Styrketräning 60 min eller Fotboll 40 min
Torsd: Styrketräning 60 min och trappmaskin 30 min
Fred: Vila
Lörd el. Sönd Styrketräning
+ att jag har ett mycket fysiskt jobb
Frukost: 1 tallrik lättfil med allbran och en skivad banan, 2 skivor mörkt bröd, med ost och paprika, 1 glas apelsinjuice.
Lunch: Dagens på jobbet, tar alltid det lättaste alternativet och tänker på att äta mycket av fisk, kött, potatis och ris, mycket sallad och light läsk, 2 falu rågrut.
Twinlabs Diet fuel före och efter träning eller ibland pasta efter träning och yougurt 0,1% och något mörkt bröd innan.
Jag ligger på ca 1000 kalorier per dag efter träning och då är 50% kolh, 25% prot och 25% fett.
Borde inte detta vara en bra förutsättning för att bränna fett eller får jag för lite kalorier? Fettet runt magen är det ända jag har så man blir j#*¤gt förbannad när inget händer!
Snälla hjälp!
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881 Där har du bra info
bjorasen
2004-09-16, 20:49
mmm läste det där precis men tyckte att gjorde d mesta rätt enligt den guiden..
ivandrago
2004-09-16, 21:11
mmm läste det där precis men tyckte att gjorde d mesta rätt enligt den guiden..
Av att döma på vad du skriver så ser jag inte hur du kan ligga på 25% protein.. Ser nästan bara kolhydrater i alla måltider. Det framgår inte riktigt hur mycket du äter totalt.. Du skriver 1000kcal, vilket inte kan stämma.. Det framgår inte heller hur ofta du äter.. Om du bara äter frukost, lunch och drink före och efter träningen så är det katastrofalt. Återkom med mer info.
bjorasen
2004-09-16, 22:55
idag tex har jag ätit följande:
Frukost kl0730: lättfil med allbran och en skivad banan, 2 fulkorns mackor med 17% ost med paprika och tomat och ett glas apelsin juice.
kl1000: 1 banan, en nektarin, 5 dl vatten
Lunch kl1215: 2st kyckling filéer med 1 tallrik ris, sallad med tomat och gurka och lite vinäger och 3 st falu rågrut knäckebröd.
Mellanmål kl 1630: 4 st wasa sportknäcke med ost, 3 dl yougurt 0,1%fett och 1 banan
Träning: Styrketräning(rygg)60 min och 30 min på trappmaskin
kl 1900: Twinlab dietfuel 1 port och en banan
detta blev 2740 kcal - 774 kcal i träning alltså 1966 kcal. 20% protein, 20% fett och 60% kolhydrater. Detta enligt aftonbladets viktklubb.
Samtidigt som jag är rädd för att äta för lite är jag också rädd för att äta för mycket. Därför tyckte jag att d kunde vara en bra idé att kanske få tips av någon här...
Karl_alfred
2004-09-16, 23:01
Hur är det med alkohol och sånt?
bjorasen
2004-09-16, 23:06
:em: kan vara en bov i dramat kanske, blir 1 gång i veckan oftast... är 24 år...
hehe, jag och en rumskompis körde en liten deff i våras samtidigt. första veckan gick vi ner ungefärlika mycket(festfri vecka) därefter drog han ifrån.. varje vecka jag festade hamnade jag direkt efter... :(
tråkigt men så är det..
Jag tycker det ser ut som du äter för lite och för dåligt, men skriv gärna vikt och längd, det kanske bara upplägget som är tokigt.
Frukosten och lunchen är väl dom ända målen som ser någotlunda bra ut.
Istället för 2 st fileér till lunch, ta ena till 10-fikat och den andra till lunchen.
Du måste försöka få en bättre balans på måltiderna, tänk att varje måltid kan se ut som en traditionell middag, fast mindre. Jag skulle eftersträva att äta 5-6 st jämnstora mål om dagen.
Några välkända metoder att använda sig av:
Mindre fett(mättat) och långsamma kolisar på morgonen, lite mindre kolisar och mer omättat fett sista målet innan du går och lägger dig.
Testa laborera med HIIT, morgonpromenader och vanlig cardio.
Hinner inte skriva mer nu, ska på möte :)
bjorasen
2004-09-17, 14:10
Eftersom mitt jobb är rätt så fysiskt (plockar varor på lager på ackord) så brukar jag ta en kopp kaffe direkt när jag kommer till jobbet, går ut och jobbar en tim och sedan äter frukosten.
Kan jag ta en portion Dietfuel till 10 "fikan"?
Eftersom jag tränar sent och inte är hemma förrän kl 19, vad kan jag då äta efter och ska jag äta ett större mål innan träning?
Jag är 178cm och väger 83kg. Jag har bara fett på magen, i övrigt är jag rätt så muskulös..
Eftersom mitt jobb är rätt så fysiskt (plockar varor på lager på ackord) så brukar jag ta en kopp kaffe direkt när jag kommer till jobbet, går ut och jobbar en tim och sedan äter frukosten.
Kan jag ta en portion Dietfuel till 10 "fikan"?
Eftersom jag tränar sent och inte är hemma förrän kl 19, vad kan jag då äta efter och ska jag äta ett större mål innan träning?
Jag är 178cm och väger 83kg. Jag har bara fett på magen, i övrigt är jag rätt så muskulös..
Jag vet inte vad en portion DIetfuel innehåller, men jag gissar att det är en typ av måltidsersättare, och dom brukar i regel inte vara lika bra som en väl sammansatt måltid.
Jag brukar äta en tallrik micrad havregrynsgröt med en skivad banan och 2 stekta ägg, micrad gröt har lite högre GI än om man kokar den men skiter jag i för det är bättre än att inte äta någonting alls.
1-2 timmar innan träning så skulle jag ha ätit en lagom stor måltid, likaså ca en timme efter träning.
Karl_alfred
2004-09-17, 23:17
:em: kan vara en bov i dramat kanske, blir 1 gång i veckan oftast... är 24 år...
Japp förstör ju mycket mer än man tror. De bli alltså 2 dar i veckan du i stort sett inte förbränner. Då du går ut har du ju alkohol i kroppen (går inte att förbränna då), sen käkas det ju inte helt nyttigt när man går ut heller. Sen dagen efter har du ju oxå en del alkohol i kroppen vilket gör att du inte förbränner då heller. Så om du går ut en gång i veckan kan det ju förklara till en ganska stor del varför du inte får önskade resultat.
Jag tycker det ser ut som du äter för lite och för dåligt, men skriv gärna vikt och längd, det kanske bara upplägget som är tokigt.
Frukosten och lunchen är väl dom ända målen som ser någotlunda bra ut.
Istället för 2 st fileér till lunch, ta ena till 10-fikat och den andra till lunchen.
Du måste försöka få en bättre balans på måltiderna, tänk att varje måltid kan se ut som en traditionell middag, fast mindre. Jag skulle eftersträva att äta 5-6 st jämnstora mål om dagen.
Några välkända metoder att använda sig av:
Mindre fett(mättat) och långsamma kolisar på morgonen, lite mindre kolisar och mer omättat fett sista målet innan du går och lägger dig.
Testa laborera med HIIT, morgonpromenader och vanlig cardio.
Hinner inte skriva mer nu, ska på möte :)
Det där "mättade fettet" han ska skära ner på enligt dig.. är det osten du syftar på då eller? Ingen fara på taket med ett par skivor 17%-ig ost...
Men annars så..
Överlag får du i dig alldeles för lite fett! Mer nyttigt fett i form av fisk eller olja rekommenderas...i övrigt håller jag med om det Johan skrivit..
Se till att käka senast 60-90min innan träning så maten hjälper snarare än stjälper.
Det där "mättade fettet" han ska skära ner på enligt dig.. är det osten du syftar på då eller? Ingen fara på taket med ett par skivor 17%-ig ost...
Men annars så..
Överlag får du i dig alldeles för lite fett! Mer nyttigt fett i form av fisk eller olja rekommenderas...i övrigt håller jag med om det Johan skrivit..
Se till att käka senast 60-90min innan träning så maten hjälper snarare än stjälper.
Nej då det är inte osten jag syftar på, den lilla mängden han har på mackan lär knappast spela så stor roll.
Tycker också han äter för lite nyttigt fett och mena han borde försöka få så mycket som möjligt från de nyttiga källorna.
bjorasen
2004-09-18, 18:16
Har ni något mer tips på något snabbt och bra man kan äta före och innan träning? Är d stora mängder mat man måste äta?
Tonfisk brukar jag äta lite då och då, kan d vara något jag kan äta som mellanmål kanske.
Har ni något mer tips på något snabbt och bra man kan äta före och innan träning? Är d stora mängder mat man måste äta?
Tonfisk brukar jag äta lite då och då, kan d vara något jag kan äta som mellanmål kanske.
Lättsmält mat kan vara att föredra så man känner sig pigg när träningen börjar.
En macka med 2 stekta ägg och en eller två skivor kassler är ganska enkelt att svänga ihop, rätt smidigt att göra på morgonen och sedan bara värma på eller ta med och äta på bussen om man är en pendlare :)
Har jag tid så äter jag ena halvan av lunchen på eftermiddagsfikat och tränar sen efter jobbet, funkar för mig.
bjorasen
2004-09-18, 19:38
Lättsmält mat kan vara att föredra så man känner sig pigg när träningen börjar.
En macka med 2 stekta ägg och en eller två skivor kassler är ganska enkelt att svänga ihop, rätt smidigt att göra på morgonen och sedan bara värma på eller ta med och äta på bussen om man är en pendlare :)
Har jag tid så äter jag ena halvan av lunchen på eftermiddagsfikat och tränar sen efter jobbet, funkar för mig.
det ska alltså räcka!? :thumbup:
Nu ska jag sluta dricka i alla fall och se hur mycket det kan göra!...
Jag vet inte om det räcker för dig och ditt energibehov men det är ju bara att testa, märker du att träningspasset blir allmänt dåligt och slött så får du väl öka på energin lite.
Sluta dricka helt behöver man väl inte göra, ibland och med måtta funkar också :)
bjorasen
2004-09-23, 20:21
Hej igen! Jag har nu ändrat min diet lite och tänkte höra med er vad ni tycker...
käkar i princip samma frukost men har bytt ut osten på mackorna mot stekt ägg på båda.
Lunch: Samma som innan men jag har ätit mycket morötter till.
Mellanmålet efter jobbet och innan träning äter jag nu 1 tallrik lättfil med müsli och två grova mackor med makrillfilé i tomatsås.
Efter träningen tar jag min Dietfuel/återhämtningsdryck och en burk tonfisk.
Nu har jag lite mer av det "bra" fettet hoppas jag så vad säger ni????
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.