Logga in

Visa fullständig version : Sojabönor m.m, göra godare?

Zakath
2004-09-15, 19:25
Sitter här med 170g (torrvikt) nykokta sojabönor, och jag måste säga att smaken är GANSKA tråkig.. Smakar jaaa, inget vidare.

Har ni några tips på hur man kan piffa upp smaken?
Ni får gärna komma med era olika tips till flera produkter som fullkornsris/linser/bönor m.m.

Det ska helst vara (väldigt) enkla saker!

Tack!

Zakath
2004-09-15, 20:08
Måste erkänna att jag slä'ngde skiten efter att ha provat med chilisås, ketchup, mjölk, banan och juice. Måste vara en av de vidrigaste "vanliga" rätterna jag smakat!

Men dem 34gprotein/100g lockade ju...

z_bumbi
2004-09-15, 21:05
Äpplen, lök, olja, vinäger, kryddor
Skär äpplen och lök i små bitar, blanda sen ihop allt med bönorna.

Gör en köttfärsås och häll i bönorna när den är nästan klar.

Tillsätt kryddor de sista 20 min av kokningen nästa gång, mycket vitlök så kan det inte gå fel.

Kolla i receptsamlingen så finns det nog fler recept där.

Bokrea
2004-09-15, 22:16
Äpplen, lök, olja, vinäger, kryddor
Skär äpplen och lök i små bitar, blanda sen ihop allt med bönorna.

Gör en köttfärsås och häll i bönorna när den är nästan klar.

Tillsätt kryddor de sista 20 min av kokningen nästa gång, mycket vitlök så kan det inte gå fel.

Kolla i receptsamlingen så finns det nog fler recept där.

Precis inhandlat 2kg sojabönor. riktigt billigt!

hur länge ska de koka, värme, rikligt med vatten?

kan man inte koka sönder dem o mosa ihop dem med typ köttsoppa så man kan svepa hel alltet?

Cupofcoffee
2004-09-15, 23:59
Ja, mycket har jag lärt mig att tycka om, men linser och bönor är mycket svårälskat. Det är dock så förbaskat nyttigt att man inte gärna kan argumentera mot dem. Jag gör helt enkelt så när jag lagar mat att jag slår på en extra kastrull med vatten och kokar lite linser i den. När maten sen är klar så blandar jag i linserna.

Jag gömmer på så sätt lite linser i nästan allt jag gör (förutom morgongröten då. den kan jag inte med och besudla) och får i mig nyttigheterna utan att lida för mycket.

Men om någon har ett par schyssta recept där linser spelar en större roll så är jag villig att testa. Känns ju lite otacksamt att alltid låta proteinpillrerna vara statister.

aliquis
2004-09-16, 13:41
Linssoppa (linser, potatis, morötter, purjolök) och vegan.nus recept på linsburgare äger.
Vad gäller sojaprodukter brukar väl många köpa lite mer raffinerat sojaprotein och göra "färssås" på det, vet inte om man kanske kan ugnsbaka bönorna eller ha sönder dem o göra någon sås eller så.. själv äter jag knappt sojabönor som de är.