Visa fullständig version : Dextropur efter träning!
Overload
2004-09-14, 14:53
Brukar ta en protein+druvsocker shale efter träning. Jag har dock inte kunnat öka i vikt i slutet och ska därför börja äta mer mat, framförallt kolhydrater.
Jag behöver ca 50 gram kolydrater vilket borde vara ca 60 gram dextropur(91 g/100 g).
Är 1 dl ca 60 gram dextropur?
King Grub
2004-09-14, 14:55
Ja.
Observera att en vassle+druvsockerdrink före passet är effektivare och ger större anabol effekt än en efter.
Både före och efter är optimalt!
Och maltodextrin knäcker dextros.
Overload
2004-09-14, 15:02
Ja.
Observera att en vassle+druvsockerdrink före passet är effektivare och ger större anabol effekt än en efter.
1.Taxk för svaret Grub! Så 1 dl dextropur=50 gram kolhydrater borde ge mig tillräckligt? ca 1 timme efter äter jag en riktig måltid.
2.jo både före och efter är bra men jag dricker en shake med 1 dl vassle+2 dl mjölk+3 dl havregryn+ett halv äpple. Detta borde också ge en anabol effekt.
3.Varför är Maltodextrin bättre än Dextros? Vart köper man malto? HAr aldrig sett det nånstans.
King Grub
2004-09-14, 15:08
1.Taxk för svaret Grub! Så 1 dl dextropur=50 gram kolhydrater borde ge mig tillräckligt? ca 1 timme efter äter jag en riktig måltid.
2.jo både före och efter är bra men jag dricker en shake med 1 dl vassle+2 dl mjölk+3 dl havregryn+ett halv äpple. Detta borde också ge en anabol effekt.
3.Varför är Maltodextrin bättre än Dextros? Vart köper man malto? HAr aldrig sett det nånstans.
2. Nej, det är just kombinationen av vassle+maltodextrin/dextros i vatten som ger den anabola effekten, inte havregryn och mjölk som ligger i magsäcken. Där gör kolhydraterna och proteinet ingen nytta. Insulin är bara anabolt när det finns aminosyror lätt tillgängliga.
"athletes, who desire to... enhance muscle mass.. need to ensure that nutrient availability is sufficient during the apparently critical anabolic window of time associated with exercise training sessions."
Curr Sports Med Rep. 2002 Aug;1(4):214-21.
3. Osmolaliteten innebär förbättrad glykogeninlagring i jämförelse.
Eur J Appl Physiol. 2000 Mar;81(4):346-51.
http://www.humle.se/
http://www.pgw.se/shop/index.html
Overload
2004-09-14, 15:30
2. Nej, det är just kombinationen av vassle+maltodextrin/dextros i vatten som ger den anabola effekten, inte havregryn och mjölk som ligger i magsäcken. Där gör kolhydraterna och proteinet ingen nytta. Insulin är bara anabolt när det finns aminosyror lätt tillgängliga.
"athletes, who desire to... enhance muscle mass.. need to ensure that nutrient availability is sufficient during the apparently critical anabolic window of time associated with exercise training sessions."
Curr Sports Med Rep. 2002 Aug;1(4):214-21.
3. Osmolaliteten innebär förbättrad glykogeninlagring i jämförelse.
Eur J Appl Physiol. 2000 Mar;81(4):346-51.
Ok det kanske inte ger samma anabola effekt men jag har inte så många valmöjligheter. Du har ju själv sagt att du äter ett stort mål mat ca 1 timme innan träningen.
King Grub
2004-09-14, 15:35
Ok det kanske inte ger samma anabola effekt men jag har inte så många valmöjligheter. Du har ju själv sagt att du äter ett stort mål mat ca 1 timme innan träningen.
Javisst. Det är väl det jag tror är det bästa upplägget: ett normalt mål någon timme innan träningen, en maltodextrin/vassle/vattendrink direkt innan passet, en likadan efter passet, och så ytterligare ett vanligt mål någon timme senare.
på ************* hittar jag bara "star nutrition carbo flex"
"Carbo Flex
Den perfekta blandningen för att ladda kroppen med energi.
Den innehåller 100% kolhydrater. Kolhydraterna består av 95% komplexa
(snabba = maltodextrin) och 5% enkla (långsamma =fructose)
Carbo Flex fyller upp kroppens glykogendepåer efter ett hårt träningspass.
Gör man inte detta kan man ej prestera maximalt under nästa träningspass.
Tips: Carbo Flex är perfekt att använda till Kreatin eller Vanadyl Sulfat.
Effekten höjs kraftig genom en kombination av dessa kosttillskott.
Dosering: 30gram blandas i 200ml vatten
Smak: Lätt citronsmak
Storlek: 1500 gram"
de låter ju klockrent! stämmer de?
King Grub
2004-09-14, 16:10
Ja. Förutom doseringen, som låter låg, om du bara tar en drink efter passet.
Har du en välfylld plånbok, så... ;)
Sparrisen
2004-09-14, 16:13
på ************* hittar jag bara "star nutrition carbo flex"
"Carbo Flex
Den perfekta blandningen för att ladda kroppen med energi.
Den innehåller 100% kolhydrater. Kolhydraterna består av 95% komplexa
(snabba = maltodextrin) och 5% enkla (långsamma =fructose)
Carbo Flex fyller upp kroppens glykogendepåer efter ett hårt träningspass.
Gör man inte detta kan man ej prestera maximalt under nästa träningspass.
Tips: Carbo Flex är perfekt att använda till Kreatin eller Vanadyl Sulfat.
Effekten höjs kraftig genom en kombination av dessa kosttillskott.
Dosering: 30gram blandas i 200ml vatten
Smak: Lätt citronsmak
Storlek: 1500 gram"
Varför inte köpa rent maltodextrin istället, kostar typ 40 kr kilot?
finns de på ica eller? :)
King Grub
2004-09-14, 16:22
finns de på ica eller? :)
MojjMojj
2004-09-14, 20:37
inhandling av 1 kh malto och 1 kg dextros sker imorgon.. Egen gainer är ju liiiiite billigare, optimalt också :thumbup:
Ulf A Big
2004-09-14, 21:11
Ja.
Eller var det inte så att den senaste studien sa att en timme före passet intas vassleprotein 25-30 gr och under passet glukoslösning och efter passet glukos 40-60gr+protein 25-30gr alla drinkar utblandade i vatten/
Ps Själv använder jag Glukos+kreatin+Protein utblandat i vatten både innan och under och efter passet vilket jag tycker fungerar ypperligt och tänker inte ändra på detta vinnande koncept.
PS Personligen får jag bättre svar av dextros(glukos) då i form av bryggerisocker a 21:- för två kg.
Ulf
King Grub
2004-09-15, 06:30
Eller var det inte så att den senaste studien sa att en timme före passet intas vassleprotein 25-30 gr och under passet glukoslösning och efter passet glukos 40-60gr+protein 25-30gr alla drinkar utblandade i vatten/
Vilken studie då? Monika Wiekowskis feltolkning i B&K, där en av upphovsmännen til studien inte vet varför den tolkas så?
Ulf A Big
2004-09-15, 07:35
Vilken studie då? Monika Wiekowskis feltolkning i B&K?
Jag läser inte B&K utan går in andra länkar." Mer än att jag kikar i den när jag är och handlar. Men den är inte värd sitt pris utan man får ut mer av att vara nyfiken via internet och dess möjligheter. Kolozzeum tillhör ett av de bättre forumen på internet och kanske har de de bästa moderatorerna kunskapsmässigt.
Personligen Tycker jag inte att Monika är ärlig i sina artiklar. Jag har kollat in hennes hemsida och likadant tycker jag om Fredrik Paulun som inte vågar omvärdera sina tidigare uttalanden som går stick i stäv med nyare forskning.
Viken sorts malt är det man ska använda? det finns ju en satans massa.
Pilsnermalt, mörk och ljus...mm.
King Grub
2004-09-15, 09:47
Viken sorts malt är det man ska använda? det finns ju en satans massa.
Pilsnermalt, mörk och ljus...mm.
Den som uttryckligen heter maltodextrin.
FyllSkalle
2004-09-15, 12:01
Om man tar en drink före passet och en efter, på vilket sätt är det vettigast att dosera då?
Exempelvis en 100 kg:s snubbe som brukar ta 100g kolhydrater och 50g protein efter passet, men nu bestämmer sig för att ta en drink före och en efter passet. Bör han helt enkelt dela på sin normala efterträningsdrink eller ska han ta en likadan före och en efter passet och då få i sig dubbel dos?
Kanske inte finns några exakta "regler" för hur man ska dosera men några riktlinjer finns det kanske.
Om man tar en drink före passet och en efter, på vilket sätt är det vettigast att dosera då?
Exempelvis en 100 kg:s snubbe som brukar ta 100g kolhydrater och 50g protein efter passet, men nu bestämmer sig för att ta en drink före och en efter passet. Bör han helt enkelt dela på sin normala efterträningsdrink eller ska han ta en likadan före och en efter passet och då få i sig dubbel dos?
Kanske inte finns några exakta "regler" för hur man ska dosera men några riktlinjer finns det kanske.
Enklast är att dela den rakt av, möjligtvis att du dricker lite mer före träningspasset.
King Grub
2004-09-15, 13:46
Är man i en viktökningsfas och behöver utöka sitt energiintag är det klart att man helt enkelt kan dubbla efterträningdrinkens mängd och ta en likadan före. Behövs det för att stimulera anabolism? Knappast.
FyllSkalle
2004-09-15, 15:52
Ok.
Kanske dags att testa lite och se om det blir någon märkbar förändring.
Hur mycket är 100g maltodextrin i "dl" mätt?
Här är i alla fall dextro, det borde inte skilja så mycket.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=6280&highlight=dextropur+deciliter
Min polare säger att en kombination av Dextropur och maltodextrin är det mest optimala, någon som vet något om detta? :)
Säg att man kör ett lite längre gympass på ca 90 min. Är det fortfarande ide att ta en drink före?
King Grub
2004-09-15, 18:39
Min polare säger att en kombination av Dextropur och maltodextrin är det mest optimala, någon som vet något om detta? :)
Vi vet inte; vissa välkända namn säger så, andra inte.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=29046&page=2&pp=15
Ingen praktisk skillnad i alla fall. Teoretiskt debatterande är en annan sak.
Löjtnant Blank
2004-09-15, 19:30
Hur mycket är 100g maltodextrin i "dl" mätt?
Kom igen nu, katten... Köp en matvåg, så dyra är de inte.
Jag har en matvåg, men inget maltodextrin (än). Kunde vara kul och se om någon visst på förhand.
Ja.
Ska före- och efterdrinken vara lika stora? 80 g maltodextrin + 40 g vassle före och efter passet låter väl lagom för nån på 83 kg med 11-12% bf?
King Grub
2004-09-16, 15:41
Ska före- och efterdrinken vara lika stora? 80 g maltodextrin + 40 g vassle före och efter passet låter väl lagom för nån på 83 kg med 11-12% bf?
Frågan är redan besvarad, både i den här tråden och i minst tio andra.
Det går bra att ta halva före och halva efter.
Vid muskelökning är mat bra... :D
Men vid deff (och "bulk") så måste man fylla upp
glykogen lagren med kolhydrater innan
styrketräningen och sen fylla på dom igen
med högglykemiska kolhydrater och vassle förslagsvis.
Men om man vill ligga lågt på kolhydraterna sett till hela
dagen måste målet som kommer 1 timma efter styrketräningen
innehålla mycket kolhydrater? Eller kan man basera det på protein
och fett?
Sett ur fettförbrännings perspektivet och bevarandet av muskelmassan.
King Grub
2004-09-16, 15:59
Vill du optimera muskeluppbyggnad och återhämtning så bör du se till att få i dig så mycket kolhydrater och protein, gärna i form av lättsmält mat, som möjligt, under tretimmarsperioden efter träningen. Vid just denna tid är "näringsfönstret" öppet och det gäller att utnyttja det till att ge musklerna vad de behöver. En timme efter träningen vore ett fett- och proteinmål direkt kontraproduktivt, även i förbränningssyfte.
Vill du optimera muskeluppbyggnad och återhämtning så bör du se till att få i dig så mycket kolhydrater och protein, gärna i form av lättsmält mat, som möjligt, under tretimmarsperioden efter träningen. Vid just denna tid är "näringsfönstret" öppet och det gäller att utnyttja det till att ge musklerna vad de behöver. En timme efter träningen vore ett fett- och proteinmål direkt kontraproduktivt, även i förbränningssyfte.
Så man kan säga att om man kör låg-kolhydrats-deff
så måste man upp i "normal kolhydrats" intag på styrketränings dagarna
för att få så mycket effekt som möjligt av styrketräningen?
Anledningen till att man skär ned på kolhydraterna är att
man inte vill ha så mycket insulin utsöndring. Men använder
man kolhydraterna till aktivitet och träning så bidrar insulin
utsöndringen till bevarande av muskelmassa?
Det är därför TKD och CKD dieter finns ;)
King Grub
2004-09-16, 16:11
Vid vila är insulin anabolt, men efter träningen har det en kraftigt anti-katabo l effekt, vilket betyder att stor insulinutsöndring efter träningen minskar proteinnedbrytningen utan att påverka proteinsyntesen negativt.
Genom att stimulera insulinutsöndring efter styrkepasset minskar du effektivt muskelnedbrytningen så att proteinsyntesen kan ta vid och du kan bygga muskelmassa.
Dessutom åstadkommer insulin vasodilation, så du transporterar mer blod och nutrienter till cellerna.
Diabetes; 48(5), 949-957, 1999.
Journal of Applied Physiology; 82, 1882-1888, 1997.
King Grub
2004-09-16, 16:15
Efter styrketräning, med höga halter av aminosyror och insulinnivåer i blodet är proteinsyntesen förhöjd med upp till 400% jämfört med styrketräning följd av "normal" aminosyre- och insulinnivåer i blodet.
Journal of Applied Physiology; 88, 386-392, 2000.
NybörjarBuilder
2004-09-16, 16:49
Ja.
Varför är det bättre att ta före än efter?
King Grub
2004-09-16, 16:50
Varför är det bättre att ta före än efter?
"These results indicate that the response of net muscle protein synthesis to consumption of an EAC solution immediately before resistance exercise is greater than that when the solution is consumed after exercise, primarily because of an increase in muscle protein synthesis as a result of increased delivery of amino acids"
Timing of amino acid-carbohydrate ingestion alters anabolic response of muscle to resistance exercise., Am J Physiol Endocrinol Metab. 2001 Aug;281(2):E197-206.
Frågan är redan besvarad, både i den här tråden och i minst tio andra.
Det går bra att ta halva före och halva efter.
Kanske jag som är lite trög men jag förstod inte om man skulle ta en halv drink innan och en halv efter eller två hela (med hel menar jag då ca: 40 g protein och 80 g kolhydrater).
King Grub
2004-09-17, 18:30
Kanske jag som är lite trög men jag förstod inte om man skulle ta en halv drink innan och en halv efter eller två hela (med hel menar jag då ca: 40 g protein och 80 g kolhydrater).
Halv betyder halv, inte hel. :D Hursomhelst: är du i en riktig bulkfas, så visst kan du ta två "normala" drinkar om du vill. Det skadar dig inte, men det lär inte krävas för att stimulera anabolism heller.
"These results indicate that the response of net muscle protein synthesis to consumption of an EAC solution immediately before resistance exercise is greater than that when the solution is consumed after exercise, primarily because of an increase in muscle protein synthesis as a result of increased delivery of amino acids"
Timing of amino acid-carbohydrate ingestion alters anabolic response of muscle to resistance exercise., Am J Physiol Endocrinol Metab. 2001 Aug;281(2):E197-206.
Sen är väl den stora frågan hur stor skillnad det gör. Själv tar jag efter träningen för jag tycker det känns bäst.
King Grub
2004-09-19, 13:30
Sen är väl den stora frågan hur stor skillnad det gör. Själv tar jag efter träningen för jag tycker det känns bäst.
Så kan man inte säga om allt, om man vill ha resultat. En ren byggare har mycket mindre spelrum och kan inte komma undan med samma näringsmässiga felsteg som t ex de dopade proffsen, utan varje detalj blir allt viktigare.
Ignorerar man vetenskapen och säger "detaljer, detaljer" om allt är det snart inte detaljer det är frågan om, utan en resultatlös helhet.
Men det beror ju på hur seriös man är, om man tränar för att ha skoj och må bra, eller om man vill ha maximal muskeluppbyggnad. :)
Jag blandar en lite större gainer (110/60) och dricker ungefär en tredjedel innan och resten efter. Väger 80 kg hyfsat deffad.
Så kan man inte säga om allt, om man vill ha resultat. En ren byggare har mycket mindre spelrum och kan inte komma undan med samma näringsmässiga felsteg som t ex de dopade proffsen, utan varje detalj blir allt viktigare.
Ignorerar man vetenskapen och säger "detaljer, detaljer" om allt är det snart inte detaljer det är frågan om, utan en resultatlös helhet.
Men det beror ju på hur seriös man är, om man tränar för att ha skoj och må bra, eller om man vill ha maximal muskeluppbyggnad. :)
Ska vi vara noga så hur stor skillnad gör det om man bara äter sin normala mat 1-1,5 timme innan passet mot att äta samma målitd samt dricka en liten drink innan passet?
Jag har inte sett något om att man har testat annat än i fastande tillstånd och det är ju även därför man når så bra resultat genom att tillföra något innan passet. Finns det en rapport där man testar någon som inte är fastande så har jag helt missat den.
Detsamma gäller ju protein och kolhydrater efter träningen, det är inte lika viktigt som man gör gällande på många håll då det självklart är stor skillnad på att hälla i sig en gainer om man är fastande jämfört med att inte hälla i sig den alt använda en "sämre" gainer vid det tillståndet.
Jag tror/vet att det är bra med en gainer i samband med träningen och jag märker skillnad om jag häller i mig något efter träningen men så stor skillnad som det verkar på många gör det nog inte, äter man bra under hela dagen så är det nog där som det mesta avgörs.
Det kanske alltså är bra att lyfta blicken från de små detaljerna och se helheten, vore alla lika intresserade av att lära sig själva träningen som att försöka följa det senaste inom kost och dess timing så tror jag mycket mer skulle vinnas där.
Självklart, har man full koll på träningen, äter bra varje mål och sköter återhämtningen i övrigt så kanske det börjar bli intressant att lära sig det senaste om näringstiming men har man inte den biten på plats så kanske man kan slappna av lite mer när det gäller vad man ska stoppa i sig samt när.
King Grub>> I anslutning till det z_bumbi skrev ovan undrar jag vad det var som fick dig att ändra dig angående ordentligt med mat före träningen (1h före ungefär) kontra det plus vassle/kolhydrater just före passet?
Studien av Tipton visade jag dig/forumet för kanske ett år sedan och påpekade att protein/kolhydrater före passet verkade vara viktigare än att ta efter. Svaret blev att det räckte troligen att äta bra innan för att ha protein och kolhydrater cirkulerande under passet. Den studien hade alltså ingen vikt då,men nu är det den som gäller och du hänvisar ofta till den när du rekommenderar drink före träningen? Varför ändrade du dig för någon månad sen i det hänseendet? Det kan inte bara varit Tipton et al eftersom du förkastade den tidigare? :)
Som z_bumbi säger så skulle det vara intressant att se en likvärdig studie där de inte är på fastande mage.
Personligen kör jag hur som helst på vassle/maltodextrin före träningen och har gjort sen jag läste den nämnda Tipton-studien, tycker det ger ett bättre tryck i träningen.
King Grub
2004-09-19, 15:56
Styx: jag säger inte att träning på vanlig mat i magen är bortkastad, absolut inte. Bara att man kanske får en effektivare miljö för muskelbygge med kombinationen av glukos, insulin och lättillgängliga aminosyror. Jag har läst mer sedan dess och diskuterat lite mer ingående privat med bl a Tipton självi.
z_bumbi: självklart är att ha koll på kosten i kombination med tillräckligt med vila och rätt träning grunden. Har man inte det är vilken tajmad drink som helst inte det som kommer att knuffa upp resultaten över plusstrecket.
en relaterad fråga: :)
hur smakar maltodextrin?
Maltodextrin smakar ingenting, pulver.
Markus H
2004-09-19, 17:24
Javisst. Det är väl det jag tror är det bästa upplägget: ett normalt mål någon timme innan träningen, en maltodextrin/vassle/vattendrink direkt innan passet, en likadan efter passet, och så ytterligare ett vanligt mål någon timme senare.
Min Gainer som jag käkar efter träning innehåller 75 % Kolhydrater och 15 % protein, kan man köra med den även innan passet då? Jag är i stort viktöknings "behov".
Eller ska man tjacka rent maltodextrin och blanda i en protein drink att dricka innan?
Förlåt att jag frågar så här men jag blir riktigt förvirrad i denna fråga. :em:
okej tack :)
tänkte på en sak till, om man dricker drink INNAN träningen oxå finns det inte risk att man får sin insulindip mitt i passet?
Overload
2004-09-19, 18:13
King Grub: Jag blev också lite orolig när du säger att om jag äter(dricker i mitt fall) ett mål mat ca 1 timme innan träningen att det bara ligger i magsäcken och inte används alls.
Hur kan detta stämma om jag har Vassle(snabbt protein)+mjölk(långsamt protein)+havregryn(bra kolhydratkälla)?
Jag måste ha detta målet eftersom målet innan är 3 timmar ifrån. Måste alltså bli mätt.
King Grub
2004-09-19, 18:27
King Grub: Jag blev också lite orolig när du säger att om jag äter(dricker i mitt fall) ett mål mat ca 1 timme innan träningen att det bara ligger i magsäcken och inte används alls.
Hur kan detta stämma om jag har Vassle(snabbt protein)+mjölk(långsamt protein)+havregryn(bra kolhydratkälla)?
Jag måste ha detta målet eftersom målet innan är 3 timmar ifrån. Måste alltså bli mätt.
Inte används alls har jag väl inte sagt, utan används till ändamålet i fråga. Du får inte kombinationen av glukos, insulin och lättillgängligt protein under själva passet. Du får en långsam stegring av blodsockret och aminosyreutsöndringen som varar under en lång tid, och det är också alldeles utmärkt. Gärna i kombination med det förstnämnda direkt innan träningen.
Hursomhelst kommer du inte att gå bakåt av det upplägg du beskriver. ;)
Men ett liknande mål det du beskriver är alldeles utmärkt en timme före passet. Hindrar det dig från att prova en företräningsdrink?
grub har du nåt svar på min fråga? (ovan)
King Grub
2004-09-20, 06:25
grub har du nåt svar på min fråga? (ovan)
Testa. Risken för blodsockerfall borde vara mindre än om du sitter i soffan eftersom det inte behöver frisättas lika mycket insulin under aktivitet för att "ta hand" om glukoset. Du märker nog själv omedelbart om du är känslig för blodsockerfall; bättre än jag märker det i alla fall.
sant! jag testar idag! tack grub! :kickass:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.