Visa fullständig version : Sista målet?
Tjenis!!
Vad käkar ni till sista mål på dagen? För mig blir det en porttion ultra milk whey i mjölk och antingen frukt eller mörkt bröd, eller båda dera (det beror på hur hungrig jag är)...Men ibland kan det bli varma mackor oxå :cool:
Jag brukar få i mig ca 50 gram protte och ca 50gram kolisar på det målet
EDIT: jag vet att en liknande tråd var upp för en 6-7månader sen. Men efter som inte sök funkar så :D
King Grub
2004-09-13, 20:46
Massvis med pasta, ris, potatis eller gröt, med någon form av kött-, fågel-, fisk-, eller skaldjursanrättning. Grönsaker, mackor och mjölk till det.
MojjMojj
2004-09-13, 20:59
Hur lång tid innan ni somnar tar ni sista måltiden? Kommer ihåg att jag läst något om att man inte ska äta direkt innan man går och lägger sig, varför? Kan komma ihåg att det handla om tillväxthormon.
King Grub
2004-09-13, 21:05
Om man äter precis innan man går och lägger sig kan det resultera i en hormonell miljö med minskad utsöndring av tillväxthormon, ja. Någon timmes mellanrum mellan sista tuggan och sängen löser det problemet.
Själv kan jag inte sova om jag inte nyss har ätit, så jag struntar i ovanstående och går och lägger mig direkt efter maten med påföljande tandborstning, utan märkbara negativa effekter.
Som nu. :sleep:
Om man äter precis innan man går och lägger sig kan det resultera i en hormonell miljö med minskad utsöndring av tillväxthormon, ja. Någon timmes mellanrum mellan sista tuggan och sängen löser det problemet.
Själv kan jag inte sova om jag inte nyss har ätit, så jag struntar i ovanstående och går och lägger mig direkt efter maten med påföljande tandborstning, utan märkbara negativa effekter.
Är du inte optimal!!! ;)
Jag har liknande "problem", tycker det är så skönt att lägga sig mätt och belåten.
Callister
2004-09-13, 21:12
Grub bryter mot reglerna! http://smilies.jeeptalk.org/contrib/ed/shocked.gif
Har 2 alt som jag brukar variera mellan.
1. Protec
2. Ägg, wookgrönsker och räkor som jag steker upp.
Går verkligen inte att inte äta direkt innan sömn.
Väntar man en timme så är man hungrig igen, och då går det inte att sova :sleep:
Jag brukar dra i mig en burk tonfisk blandat med hackat æpple. Sedan rejælt med citronsaft utøver det. Jo jag vet egentligen borde jag æta tonfisk med något omættat fett till. Men så långt har jag inte kommit ænnu.
Någon som har någon bra kombination på tonfisk och fettkælla? Kan ju alternativt æta två burkar makrill i tomatsås också.
3 Ägg, 1 burk makrill, 1 rivet äpple med kanel, ibland kall pasta/ris som blev över från middagen, omega-3.
Någon som har någon bra kombination på tonfisk och fettkælla? Kan ju alternativt æta två burkar makrill i tomatsås också.
Linfröolja :thumbup: , smakar gott också, jag brukar också ha på krydda t.ex pizzakrydda eller mexikansk kryddblandning (heta kryddor). :eating:
MojjMojj
2004-09-13, 23:33
Brukar bli 1 liter mjölk för mig med havregryn och nektariner. men det är väll inte optimalt även fast det är till stor del kasein i mjölk.. Bra med en insulin-höjning innan man sover. :angel:
100g protipasta med en skvätt linfröolja och diverse kryddor.. mumma!
vadå inte kunna sova när man är mätt? de är de göttaste som finns ju! :)
King Grub
2004-09-14, 07:17
Är du inte optimal!!! ;)
Jag har liknande "problem", tycker det är så skönt att lägga sig mätt och belåten.
Det är mindre optimalt att inte kunna sova. :)
Callister
2004-09-14, 07:22
Det är mindre optimalt att inte kunna sova. :)
Själv har jag inget problem med att lägga mig hungrig.
Ang. sömn, hur kommer det sig att man kan lägga sig vrålhungrig (Inget jag gör, hänt någon gäng) och sen vaknar man upp och är inte hungrig längre? :cool:
Jag springer ofta ganska sent på kvällen som igår t.ex kom jag hem runt 11.
Efter stretchningen och dush så vill jag gärna bara däcka ihop och sova, men då måste man släpa sig upp i köket och laga mat.
Har väl hänt nån gång att man skiter i att äta då, inte bra alls :nono:
Själv har jag inget problem med att lägga mig hungrig.
Ang. sömn, hur kommer det sig att man kan lägga sig vrålhungrig (Inget jag gör, hänt någon gäng) och sen vaknar man upp och är inte hungrig längre? :cool:
har också tänkt på de.. en övning i lumpen åt jag inget från måndag 06:30 till torsdag ~17:00 och hungern försvann på onsdag morgon typ..
King Grub
2004-09-14, 08:06
Det finns hungerpeptider som ghrelin i magsäcken, vilka vid frisättning stimulerar hungerkänslor, och som regleras vid matintag/fasta.
Overload
2004-09-14, 15:10
Kolhydrater innan sänggående är inte bra :nono:
Jag tar sista målet med kolhydrater runt kl 6. Tis,Ons,Tors äter jag dock kolhydrater runt halv 10 men då har jag spelat tennis i 90 min.
Förvånad över hur Grub kan äta kolhydrater innan sänggående, han som kan så mycket om kost ;)
King Grub
2004-09-14, 15:14
Kolhydrater innan sänggående är inte bra :nono:
Förvånad över hur Grub kan äta kolhydrater innan sänggående, han som kan så mycket om kost ;)
Varför?
Jag får ingen fettinlagring eftersom jag använder energin.
Overload
2004-09-14, 15:29
Varför?
Jag får ingen fettinlagring eftersom jag använder energin.
Isåfall äter du inte mycket kolhydrater på dagen? Om du äter kolhydrater innan läggdags så används inte kolhydraterna eftersom du sover. De lagras därför som fett. Ingen vetenskap direktm bara sunt förnuft...
King Grub
2004-09-14, 15:38
Isåfall äter du inte mycket kolhydrater på dagen? Om du äter kolhydrater innan läggdags så används inte kolhydraterna eftersom du sover. De lagras därför som fett. Ingen vetenskap direktm bara sunt förnuft...
Jo, jag äter kolhydrater på dagen. Kolhydrater lagras överhuvudtaget inte lätt som kroppsfett. Det kräver en STOR överätning av kolhydrater för att just dessa skall lagras in som kroppfett. Ligger jag på energibalans under dygnet lägger jag inte på mig fettvikt, helt enkelt. Det går inte att lägga på sig fett utan energiöverskott. Eftersom jag tränar på morgonen kommer jag garanterat att använda kolhydrater som bränsle då.
Menar du att glykogeninlagringen är avstängd under natten?
Massvis med pasta, ris, potatis eller gröt, med någon form av kött-, fågel-, fisk-, eller skaldjursanrättning. Grönsaker, mackor och mjölk till det.
Du äter massvis jämt men ändå bara runt 4000kcal? Plus all denna hiit o grejer, hur går det till? :)
King Grub
2004-09-14, 18:14
Du äter massvis jämt men ändå bara runt 4000kcal? Plus all denna hiit o grejer, hur går det till? :)
4-5 mål plus en proteindrink blir inte mer, även om det är "massvis". Det händer väl att det blir mer också. Så noga är det. Behöver jag mer äter jag mer. Det var någon dag förra veckan jag körde styrka+60 minuter trappmaskin på morgonen och 60 minuters simning på kvällen: då blev det garanterat mer än 4000.
Vad menar du med "all denna hiit"?
en ovana jag har haft sen högstadiet.. kan inte gå o lägga mig utan att dricka ett stort glas o´boy!
Det får vara hur onyttigt det vill, men traditioner ska man hålla på :D
Som nu. :sleep: Jag tänker på det Du skriver angående hormonell miljö. Gäller det optimala förhållande för muskeltillväxt lr?
Funderar nämligen kring hur det är om man inte satsar på att "bygga" utan "bara" vill hålla vikten. Spelar det någon roll då när man äter kvällsmaten? Syftar till fettinlagring etc
Btw; jag trodde att man alltid skulle satsa på att äta protein, fett och kolhydrater tillsammans vid alla måltider, utom just direkt efter träning. Har jag fattat allt fel nu lr? :confused: Är det inte större chans att drabbas av "obalanser" i kroppen (vätskeansamling etc) om man håller på och mixtrar med näringsämnena dvs uteslutar kolisar efter 18 etc? Kroppen består väl av alla näringsämnena och varför skulle man då utesluta exempelvis kolhydrater på kvällen? Det borde väl vara intressantare HUR energifördelningen ser ut vid måltiden samt över hela dygnet?
King Grub
2004-09-16, 13:28
Funderar nämligen kring hur det är om man inte satsar på att "bygga" utan "bara" vill hålla vikten. Spelar det någon roll då när man äter kvällsmaten? Syftar till fettinlagring etc
Ja, det spelar roll. Självklart kan du inte öka din fettmängd om du ligger på energiminus eller på +-0, men att ha höga halter av både glukos, fett och insulin i blodet samtidigt slussar in energin i fettcellerna; energi som skulle ha kunnat hamna på för träningens skull gynnsammare ställen.
Om möjligt kan du försöka undvika att målen innehåller både mycket kolhydrater och mycket fett. Faktum är att detta är negativt, med höga nivåer av glukos, fett och insulin samtidigt i blodbanorna, vilket lätt kan leda till fettinlagring. Bättre att separera fett- och kolhydratmålen någorlunda (även om man inte behöver eller skall nolla något mål).
Det mål som bör vara fettsnålare än de andra vanliga målen är frukosten, då ett högt fettintag vid den tidpunkten försämrar insulinkänsligheten flera timmar framåt. Dock är mättat fett den stora boven här.
Det mål kan vara kolhydratsnålast för att maximera fettförbränning under natten är kvällsmålet, om du inte skall upp och göra något intensivt och känner att du behöver energin. Jag skulle dock inte rekommendera att helt nolla kolhydratintaget ens vid sista målet, för att undvika att protein oxideras till glukos.
slackerguru
2014-04-22, 20:29
Ja, det spelar roll. Självklart kan du inte öka din fettmängd om du ligger på energiminus eller på +-0, men att ha höga halter av både glukos, fett och insulin i blodet samtidigt slussar in energin i fettcellerna; energi som skulle ha kunnat hamna på för träningens skull gynnsammare ställen.
Om möjligt kan du försöka undvika att målen innehåller både mycket kolhydrater och mycket fett. Faktum är att detta är negativt, med höga nivåer av glukos, fett och insulin samtidigt i blodbanorna, vilket lätt kan leda till fettinlagring. Bättre att separera fett- och kolhydratmålen någorlunda (även om man inte behöver eller skall nolla något mål).
Det mål som bör vara fettsnålare än de andra vanliga målen är frukosten, då ett högt fettintag vid den tidpunkten försämrar insulinkänsligheten flera timmar framåt. Dock är mättat fett den stora boven här.
Det mål kan vara kolhydratsnålast för att maximera fettförbränning under natten är kvällsmålet, om du inte skall upp och göra något intensivt och känner att du behöver energin. Jag skulle dock inte rekommendera att helt nolla kolhydratintaget ens vid sista målet, för att undvika att protein oxideras till glukos.
Skulle du säga samma sak idag angående sista måltiden?
Ozziking
2014-04-22, 20:47
Hur stor överätning utav kolhydrater behövs för att det ska bli "lättare" för kolhydrater att börja lagras som fett?
Jag på en KV på 60kg äter runt 400-450g kolhydrater. Lagras mestadels in som glykogen då?
Brukar också "separera" måltiderna en aning.
mycket kolhydrater innan träning och efter träning sen som sista mål kanske det blir ~30-50g kolhydrater och en del fett då jag ligger minus på det efter dagens intag. Då blir det ofta nötter/kokosflingor :)
tex idag så kanske min "brunch" bestod utav 20-25g fett, 40-60g protein och ~200g kolhydrater.
slackerguru
2014-04-22, 21:04
Hur stor överätning utav kolhydrater behövs för att det ska bli "lättare" för kolhydrater att börja lagras som fett?
Jag på en KV på 60kg äter runt 400-450g kolhydrater. Lagras mestadels in som glykogen då?
Brukar också "separera" måltiderna en aning.
mycket kolhydrater innan träning och efter träning sen som sista mål kanske det blir ~30-50g kolhydrater och en del fett då jag ligger minus på det efter dagens intag. Då blir det ofta nötter/kokosflingor :)
tex idag så kanske min "brunch" bestod utav 20-25g fett, 40-60g protein och ~200g kolhydrater.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=157920
King Grub
2014-04-22, 21:12
Skulle du säga samma sak idag angående sista måltiden?
Ja, det stämmer i sak, men den praktiska betydelsen kanske inte är så dramatisk. ;)
Ozziking
2014-04-22, 21:19
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=157920
Läst den tråden men hittar inte riktigt svaret..
hur vet man när ett överskott på kolhydrater är för mycket ( förutom att man blir fet såklart ) ?
Ikväll blev det 170g kycklingfilé (stekt vikt) och 150g pasta (torr) med 100 gram blandade grönsaker och 0,5L hel mjölk.
1 dl yoghurt
30 g nötmix
40 g granola
1 proteinbar
Läst den tråden men hittar inte riktigt svaret..
hur vet man när ett överskott på kolhydrater är för mycket ( förutom att man blir fet såklart ) ?
Med mycket stort överskott på kolhydrater tror jag att man menar runt 700-800 gram varje dag under lång tid (har för mig att någon har nämnt det här tidigare), och den summan kan ändå förbrukas om man är väldigt aktiv.
Det är väldigt osannolikt att du skulle lagra in den mängd kolhydrater du äter som fett. För det första är du inte i närheten av den mängd kolhydrater som krävs och för det andra är du ung och aktiv och har därför antagligen hög ämnesomsättning. Din träning 4x per vecka med linjär progression + allmänt aktiv vardag som många i din ålder har, kräver högre kolhydratsintag om du vill få bra resultat.
GulligaGurkan
2014-04-23, 00:08
250 gram frysta hallon! Dock räknar jag det mer som mellanmål, men mellan middag och lunch (aldrig frukost). Annars kött/fågel/fisk med någon kolhydratkälla och grönt till. Men sista målet blir hallon :)
Ozziking
2014-04-23, 19:36
Med mycket stort överskott på kolhydrater tror jag att man menar runt 700-800 gram varje dag under lång tid (har för mig att någon har nämnt det här tidigare), och den summan kan ändå förbrukas om man är väldigt aktiv.
Det är väldigt osannolikt att du skulle lagra in den mängd kolhydrater du äter som fett. För det första är du inte i närheten av den mängd kolhydrater som krävs och för det andra är du ung och aktiv och har därför antagligen hög ämnesomsättning. Din träning 4x per vecka med linjär progression + allmänt aktiv vardag som många i din ålder har, kräver högre kolhydratsintag om du vill få bra resultat.
tack för svar *Hug*
Är inte så aktiv i vardagen dock.. Mycket datorspel.. Förutom ~4km cykling 5 dagar i veckan från skolan + 4 pass styrka. räknar inte med skolidrotten då den är väldigt lågaktiv.
ska börja cykla lite mountainbike nu iaf!
Sheogorath
2014-04-23, 19:57
Idag (20:30-ish): drygt 200 gram pasta med en klick smör, riven ost och ketchup.
Direkt innan sängen kommer det bli en stor proteindrink på helmjölksprotein kompletterad med lite rapsolja och några omega-3-kapslar.
HMS Laestander
2014-04-23, 21:56
500g Kvarg ständigt kvällsmål. All day errday.
Chips idag.
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
Idag vid klockan 9 blev det en smoothie.
slackerguru
2014-04-23, 22:40
Ja, det stämmer i sak, men den praktiska betydelsen kanske inte är så dramatisk. ;)
Off topic:
Det känns som att det nästan är så med allt jag läser här på kollo :).
Jag kan säkert ha missuppfattat mycket av det jag läst men jag får en känsla av att det är mycket som i teorin stämmer men som i praktiken kanske inte gör så stor skillnad. Exempel:
-Äta så snabbt som möjligt efter ett träningspass
-Inta EAA efter ett träningspass under kalorirestriktion.
Får väl helt enkelt hoppas på att om man följer det som i teorin stämmer så kanske många bäckar små kan göra någon nytta.
On topic:
Ska nu testa att byta plats på frukost och kvällsmat. DVS ägg + äggvita sista målet och havregryn första målet. Funkar inte sömnen får jag helt enkelt byta tillbaka.
Den enda nackdelen med bytet är om jag skulle få svårt att sova utan kolhydrater sista målet men då är det ju bara till att byta tillbaka :).
Sheogorath
2014-04-24, 05:07
Fast det handlar om att folk drar för stora växlar på enskilda mätvärden och inte har en förståelse för hur komplex kroppen är.
Exempel: ja, intag av EAA och vassle stimulerar muskelproteinsyntesen rejält.
Men: det är inte "punkt" där. I kroppen finns det katabola processer som kan svara upp och kompensera för uppregleringar genom att öka nedbrytningstakten. Alternativt kan uppbyggnadstakten minska vid andra tillfällen under dagen. Om en ökad uppreglering av MPS möts upp av en ökad muskelnedbrytning/minskad uppbyggnad vid andra tillfällen så kommer det bli +0 i slutläget, jämfört med att ha en mindre akut uppreglering och då även en mindre nedbrytning alternativt större uppbyggnad vid andra tillfällen.
slackerguru
2014-04-24, 08:40
Fast det handlar om att folk drar för stora växlar på enskilda mätvärden och inte har en förståelse för hur komplex kroppen är.
Exempel: ja, intag av EAA och vassle stimulerar muskelproteinsyntesen rejält.
Men: det är inte "punkt" där. I kroppen finns det katabola processer som kan svara upp och kompensera för uppregleringar genom att öka nedbrytningstakten. Alternativt kan uppbyggnadstakten minska vid andra tillfällen under dagen. Om en ökad uppreglering av MPS möts upp av en ökad muskelnedbrytning/minskad uppbyggnad vid andra tillfällen så kommer det bli +0 i slutläget, jämfört med att ha en mindre akut uppreglering och då även en mindre nedbrytning alternativt större uppbyggnad vid andra tillfällen.
Precis precis.
Gillade den senaste intervjun med Stuart Philip då den var lättläst för en lekman som jag.
"Do you feel that branched chain amino acid supplements are of any value to the typical lifter who already consumes a very protein-rich diet?
Stuart:
In short, no! The evidence on BCAAs is remarkably weak as to their positive effects and they are not anabolic. They may be mildly anti-catabolic if you’re in negative energy balance, however, protein (especially whey) is going to be both anabolic and anti-catabolic. Bottom line, if you’re taking in adequate protein then BCAA are a complete waste of money IMO!"
http://www.leanbodiesconsulting.com/articles/the-protein-interview-an-interview-with-dr-stuart-phillips/
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.