Visa fullständig version : Slarviga jag ("mjölk-diet")
Tjo!
På senaste har jag börjat slarva allt mer med maten. Numera så blir det sällan mer än ett ordentligt mål om dagen.
Sedan resten av dagen brukar det bli 4-5L mjölk (0.1% fett).
Börjar morgonen med 1000mg c-vitamin plus en tablett som innehåller en massor av vitaminer och mineraler.
Nu är jag rädd för att jag får i mig tok för lite kalorier, proteinet bör det inte vara problem med då det ändå blir kring 175g om dagen.
Ändra mig helt tror jag är fört stort steg, men ifall ni ger mig en riktining på vad jag ska börja äta mer av så kanske jag kan ändra mig helt. Men vill börja smått.
:)
/Björn
Du kan börja med att skära ned rejält på mjölken! Din insulinkänslighet kommer att gå i botten totalt! Börja äta vanlig mat är mitt tips. Det kan väl inte vara så svårt? Skyller du på tidsbrist så råder jag dig till att köra storkok vid de tillfällen du har tid och skyller du på bristande ekonomi så finns det ändå väldigt många bättre alternativ.
Edit: Eller så kan man ju vänta en minut och låta King Grub svara... ;)
http://www.trafikkontoret.goteborg.se/gotic/sve/news/pil.gif
King Grub
2004-09-11, 19:43
Det är nog varken kalori- eller proteinintaget som är problemet, utan risken för näringsbrist. Mjölk må vara ett av de mest kompletta livsmedlen, men inte kan det täcka näringsbehovet för en människa som inte ammas längre. ;)
Egentligen är det inte så svårt, även om det kräver lite mer uppoffringar i form av tid än att öppna ett paket mjölk och klunka i sig den livgivande drycken.
Bra kolhydratkällor är pasta (särskilt fullkornsvarianterna), parboiledris och fullkornsris, kokt potatis, havregrynsgröt, rågflingegröt, All-Bran Plusflingor, grahamsgrynsgröt, müsli, korngryn, kornris, mjukt och grovt flerkornsbröd, matvete, bönor, linser och frukt.
I alla måltider bör du ha en proteinkälla. Du kan inte lagra protein för framtida behov på samma sätt som du kan med kolhydrater och fett, utan var tredje till var fjärde timme behöver du påfyllning. Det är proteinet som ger dina muskler byggstenar.
Bra protein hittar du i rent, magert kött som fläskfilé- och kotlett, rostbiff, skinka, kassler, lövbiff, mager mjukost, alla sorters fiskar, magra mjölkprodukter, ägg, hamburgerkött, musslor, räkor, krabba, kalkon, höns, kycklingbröst, keso, kesella, grynost, bland många andra källor.
Fettintaget är inte heller att underskatta. Drar du ner på fettintaget sjunker din fettförbränning och dina hormonnivåer, och du riskerar att minska upptaget av de fettlösliga vitaminerna. Dessutom har fettet fördelen att det ger kolhydraterna ett lägre GI och förlänger proteinets aminosyreutsöndring, vilket är en fördel inte minst inför nattens långa fasta. Det är dock en fördel om större delen av ditt fettintag består av omättade fetter istället för mättade, vilka lättare lagras som kroppsfett och sänker insulinkänsligheten, medan de omättade förbättrar den. (23, 24)
Bra fett hittar du i, för att ta några exempel: raps-, oliv-, eller linfröolja, fet fisk som makrill eller sill eller strömming eller lax, nötter, mandlar och avokado.
Välj en kolhydratkälla, en proteinkälla och en fettkälla till varje mål. Komplettera med grönsaker. Ingen speciell mat är bättre vid en viss tidpunkt på dagen, utan det är en smaksak. Gröt passar lika bra till lunch som till frukost, tex, och pasta lika bra till frukost som middag, om man nu känner för makaroner när man vaknar.
Jäkla snabba svar det där :)
Måste jag verkligen skära ner på mjölken, älskar verkligen mjölk.
Jag hade tänkt börja med käka ett halvt "Pågen LEVA" bröd om dagen, innehåller omega3, det är en typ av fullkornsbröd.
Kanske kan försöka skära ner till 3L mjölk om dagen och dricka vatten istället.
Angånde raps- och olivolja, hur mycket ska man ha i sig om dagen. Går det bra ifall man tar allt på en gång i ex en shoot :)
King Grub
2004-09-11, 20:31
Det är aldrig bra att basera sin kost på ett enda livsmedel. 3 liter minimjölk blir i och för sig bara 1050 kcal, så då har du i alla fall lite spelrum och kan gradvis utöka dieten till att inkludera ett mer varierat val av livsmedel. Du kan dock inte ersätta mjölk med vatten annat än i vätsehänseende. Du får allt ta och trycka i dig lite pasta, ris, potatis, frukt, grönt, kött, fisk, fågel och ägg också.
Ett bra fettintag är runt 1 gram per kilo kroppsvikt och dag (alla källor inräknade). Det går inte bra att ta det på en gång, utan intaget bör spridas ut.
Du kan börja med att skära ned rejält på mjölken! Din insulinkänslighet kommer att gå i botten totalt!
Vad exakt är det i mjölken som har den effekten?
Vad exakt är det i mjölken som har den effekten?
Aminosyrorna som ger det höga insulinpåslaget?
Det är nog varken kalori- eller proteinintaget som är problemet, utan risken för näringsbrist. Mjölk må vara ett av de mest kompletta livsmedlen, men inte kan det täcka näringsbehovet för en människa som inte ammas längre. ;)
Egentligen är det inte så svårt, även om det kräver lite mer uppoffringar i form av tid än att öppna ett paket mjölk och klunka i sig den livgivande drycken.
Bra kolhydratkällor är pasta (särskilt fullkornsvarianterna), parboiledris och fullkornsris, kokt potatis, havregrynsgröt, rågflingegröt, All-Bran Plusflingor, grahamsgrynsgröt, müsli, korngryn, kornris, mjukt och grovt flerkornsbröd, matvete, bönor, linser och frukt.
I alla måltider bör du ha en proteinkälla. Du kan inte lagra protein för framtida behov på samma sätt som du kan med kolhydrater och fett, utan var tredje till var fjärde timme behöver du påfyllning. Det är proteinet som ger dina muskler byggstenar.
Bra protein hittar du i rent, magert kött som fläskfilé- och kotlett, rostbiff, skinka, kassler, lövbiff, mager mjukost, alla sorters fiskar, magra mjölkprodukter, ägg, hamburgerkött, musslor, räkor, krabba, kalkon, höns, kycklingbröst, keso, kesella, grynost, bland många andra källor.
Fettintaget är inte heller att underskatta. Drar du ner på fettintaget sjunker din fettförbränning och dina hormonnivåer, och du riskerar att minska upptaget av de fettlösliga vitaminerna. Dessutom har fettet fördelen att det ger kolhydraterna ett lägre GI och förlänger proteinets aminosyreutsöndring, vilket är en fördel inte minst inför nattens långa fasta. Det är dock en fördel om större delen av ditt fettintag består av omättade fetter istället för mättade, vilka lättare lagras som kroppsfett och sänker insulinkänsligheten, medan de omättade förbättrar den. (23, 24)
Bra fett hittar du i, för att ta några exempel: raps-, oliv-, eller linfröolja, fet fisk som makrill eller sill eller strömming eller lax, nötter, mandlar och avokado.
Välj en kolhydratkälla, en proteinkälla och en fettkälla till varje mål. Komplettera med grönsaker. Ingen speciell mat är bättre vid en viss tidpunkt på dagen, utan det är en smaksak. Gröt passar lika bra till lunch som till frukost, tex, och pasta lika bra till frukost som middag, om man nu känner för makaroner när man vaknar.
Oj, va bra skrivet :thumbup:
Spara absolut den texten.
King Grub
2004-09-12, 06:25
Oj, va bra skrivet :thumbup:
Spara absolut den texten.
Redan gjort. Den är klippt och klistrad från min Deffguide. :D Varför göra mer arbete än man måste? :)
Aminosyrorna som ger det höga insulinpåslaget?
Jasså, det visste jag inte.. tack
Hoppas det är okej om jag skriver in en ny fråga i ungefär samma ämne här, radera annars =)
Jo såg att insulinpåslaget var stort av mjölk och att insulinkänsligheten sjönk kraftigt, så jag undrar vad man ska dricka till maten då under bulk? vatten känns väldigt onödigt eftersom att det är så kalorisnålt.. eller ska man kanske göra det å smälla i sig extra mycket nyttig pasta osv istället? :confused:
King Grub
2004-09-12, 18:40
Hoppas det är okej om jag skriver in en ny fråga i ungefär samma ämne här, radera annars =)
Jo såg att insulinpåslaget var stort av mjölk och att insulinkänsligheten sjönk kraftigt, så jag undrar vad man ska dricka till maten då under bulk? vatten känns väldigt onödigt eftersom att det är så kalorisnålt.. eller ska man kanske göra det å smälla i sig extra mycket nyttig pasta osv istället? :confused:
Vatten är inte kalorisnålt... det är kalorifritt.
Det är Cola Light också, i princip.
Det bästa är väl att dricka vatten och låta maten utgöra näringsintaget.
okej då kommer jag göra det i framtiden! tack så mycket för svaret =)
King Grub
2004-09-12, 19:31
Obs att det inte är något fel på ett glas mjölk till maten: tvärtom!
Obs att det inte är något fel på ett glas mjölk till maten: tvärtom!
Eftersom man får ett insulinpåslag när man äter, då lär väl inte 2-3dl mjölk spela så stor roll som måltidsdryck, så länge man inte häller i sig litervis.
Jag är lite rädd för insulintoppar :(
King Grub
2004-09-13, 09:36
Eftersom man får ett insulinpåslag när man äter, då lär väl inte 2-3dl mjölk spela så stor roll som måltidsdryck, så länge man inte häller i sig litervis.(
Tänker du på det sättet är det väl snarare tvärtom, eftersom måltidens livsmedel inte ger något medelvärde när det gäller II, utan allt plussas på.
Jag tycker nästan det är väl bättre att få ett insulinpåslag av mjölken vid en måltid, istället för att få dom utspridda på dygnet.
Dessutom hjälper mjölken mig att komplentera måltiden med näringsämnen, dock i små mängder.
King Grub
2004-09-13, 10:19
Jag förstår vad du menar.
Dock: du får insulinpåslag av allt, och eftersom allt plussas på kanske vad som var ett insulinpåslag blir en insulintopp.
morbror_sven
2004-09-13, 19:09
Eftersom man får ett insulinpåslag när man äter, då lär väl inte 2-3dl mjölk spela så stor roll som måltidsdryck, så länge man inte häller i sig litervis.
Jag är lite rädd för insulintoppar :(
över 4-5dl börjar det bli en topp....
Gah insulintoppar hit å dit jag blir ju nojjig på riktigt här! mjölk e gott men i framtiden blir det nog vatten för mig! :whipped: tack hej
King Grub
2004-09-13, 19:47
Gah insulintoppar hit å dit jag blir ju nojjig på riktigt här! mjölk e gott men i framtiden blir det nog vatten för mig! :whipped: tack hej
Då går du miste om mjölkprodukternas makalösa näringsfördelar, och det faktum att de har stor effekt på styrkeökningar (1) och fettförbränning (2).
1. J Am Diet Assoc. 103(10):1353-6.
2. Int Journal of Obesity 27:196-203, 2003.
rusholme
2004-09-13, 22:02
Då går du miste om mjölkprodukternas makalösa näringsfördelar, och det faktum att de har stor effekt på styrkeökningar (1) och fettförbränning (2).
1. J Am Diet Assoc. 103(10):1353-6.
2. Int Journal of Obesity 27:196-203, 2003.
Hur är det med helhetsintaget av mjök under en dag, om man önskar undvika allt för kraftiga insulinspikar? Personligen har jag ådragit mig en fabless för JOKK svartvinbär. Förmodligen inte ett optimalt val när det gäller måltidsdryck, men ack så frisk och god och rik på C-vitamin. :)
King Grub
2004-09-14, 06:32
Hur är det med helhetsintaget av mjök under en dag, om man önskar undvika allt för kraftiga insulinspikar?
Jag förstår inte riktigt frågan. Du får insulinutsöndring när du äter eller dricker något, och större insulinpåslag beroende på livsmedlets insulinindexvärde och energimängden du får från det.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.